Hooi of kuil minder suiker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lissie_zigor

Hooi of kuil minder suiker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 21:10

Mij werd altijd verteld dat in kuil veel meer suiker zit dan in hooi...

Nu hoorde ik laatst van een meisje dat zij op advies van de DA over moet stappen naar kuil ipv hooi omdat daar minder suiker in zit ivm de hoefbevangenheid van haar paard.

Maar kuil ruikt veel sterker dan hooi? En hoe kan het dat daar wel/niet meer suiker in zit?

Weten jullie waar meer in zit? En wat goed/ fout is of beter kan?

Martje80

Re: Hooi of kuil minder suiker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 08:10

Ik denk dat dat te maken heeft met tijdstip van maaien en met wanneer het fructaan gehalte hoog of laag is. Lijkt me dat het suiker wat er dan in zit er niet met een droogproces uit droogt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 08:19

http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ergelijken

Lees dit maar even. Onderaan in de tabel staan gemiddelde waarden van hooi versus kuil. Het is wel van belang of je echt koeienkuil of bijvoorbeeld voordroog bedoeld.

Koeienkuil (bruin, vochtig, beetje zuur ruikend) is eigenlijk niet goed voor paarden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 08:28

Kuil heeft minder suiker maar heeft daarentegen weer hogere zuurgraad waar ook niet elk paard tegen kan.
Een paard van een stalgenoot kreeg juist hoef en huidproblemen van kuil.
Voordroog hangt er tussen in.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 09:58

De benamingen van 'kuil' verschillen nogal. Ik lees hier veel voordroog, hooi in plastic, dat soort dingen.
Wij hebben een fouragehandel en wij noemen alles in plastic kuil.

Bij het fermenteren van kuil worden de suikers omgezet in zuur. In gras van de zelfde snede, van het zelfde weiland geldt dus dat in kuil in principe minder suiker zit dan in hooi. Minder suiker betekent trouwens niet minder voederwaarde. Echter tussen partijen verschilt dit enorm en zou je een monster moeten laten analyseren als je het zeker wilt weten.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 16:34

Dus als het in plastic zit is het eigenlijk al geen hooi meer? En wat is fermeteren? XD

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 06:30

Fermenteren is een proces waarbij micro-organismen suikers in het gras omzetten in zuren door de afwezigheid van zuurstof. Door deze zuren kun je het lang bewaren. Als het gras droger is bij het inkuilen/wikkelen is er minder vocht, wat nodig is voor het proces. Fermentatie treed bij 'hooi in plastic' dan ook in mindere mate op. Is het dan nog hooi...?, dat ligt aan wie je het vraagt denk ik.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:51

Loonwerker, hoe moet je als consument nu een monster van kuil in plastic laten nemen? Lijkt mij niet de bedoeling je bij de verkoper gaten in het plastic maakt om een plukje te pakken!?
Het is altijd al best een gok een goede partij te kopen en daar komt bij dat ook dan de ene baal de andere niet is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:53

rapido schreef:
Loonwerker, hoe moet je als consument nu een monster van kuil in plastic laten nemen? Lijkt mij niet de bedoeling je bij de verkoper gaten in het plastic maakt om een plukje te pakken!?
Het is altijd al best een gok een goede partij te kopen en daar komt bij dat ook dan de ene baal de andere niet is.

Ja hoor, doe ik ook (althans, de voerleverancier doet dat voor mij).
Daarna gaat er een stuk duct tape over het gat.

Als ik het afneem, krijg ik dat pak mee.
Zo niet, dan gaat de pluk in een zakje en plakt dit aan dat pak vast (voor evt andere kopers van die partij).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:45

O.k maar dan nog is geen een baal uit die partij helemaal hetzelfde toch?! De een heeft in de zon gelegen de ander in de schaduw...dat fermenteerde toch verschillend dan lijkt mij
Ik heb iig nog nooit een partij met in alle balen precies dezelfde kwaliteit gehad.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 13:16

Ik denk dat ik gewoon voor het hooi ga wat niet in plastic zit. Ik denk dat die waardes minder verschillen van elkaar dan in plastic... Wat denken jullie?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:44

Ik denk dat hooi juist veel meer zal varieren. Daar hangt het veel meer van af hoe het is geoogst (hoe vaak geschud, hoeveel dagen gedroogd), en daarna ook nog hoe het wordt opgeslagen.

Eenmaal in plastic afgesloten van zuurstof verloopt het fermentatieproces redelijk voorspelbaar, en de opslag maakt ook niets meer uit.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:52

Maar als je hooi koopt van één partij maakt dat ook niet meer uit (variatie). Wel kun je bij hooi redelijk zien wat je koopt (binnenkant van de baal uiteraard niet) en bij plastic moet je altijd maar afwachten wat je uitpelt.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:55

Ben zelf echt niet thuis in het kuil.
Als mijn paard het eet krijgt hij ontzettend last van zijn darmen en een hele harde manenkam.
Als het goed kwaliteitvol hooi is, zit er geen tot bijna geen suiker in. Vooral als het latere oogst is.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:57

lissie_zigor schreef:
Ik denk dat ik gewoon voor het hooi ga wat niet in plastic zit. Ik denk dat die waardes minder verschillen van elkaar dan in plastic... Wat denken jullie?

Goedzo, weet dat de meningen over dit onderwerp zeer uiteen lopen, maar als je het opzoekt is hooi (niet in plastic) , toch het best.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:59

FjeLOVER schreef:
Goedzo, weet dat de meningen over dit onderwerp zeer uiteen lopen, maar als je het opzoekt is hooi (niet in plastic) , toch het best.

Onzin. Dit verschild per paard.
Toevallig heb ik er een met een hooi allergie...

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 14:05

Ik hoorde laatst namelijk dat bij eczeem (die van mij dus) het belangrijk is dat je hem voer moet geven wat altijd een beetje dezelfde waardes heeft omdat ze gevoelig reageren op variatie. En diegene vertelde ook dat er minder suiker in kuil zit maar wel een hogere zuurgraad ofzo en dat de balen onderling veel kunnen verschillen van elkaar? En denk inderdaad wel dat er tussen balen hooi minder verschil zit...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 06:35

FjeLOVER schreef:
lissie_zigor schreef:

Ligt er helemaal aan.
Mijn ir paard krijgt voordroog (zit nl veel minder suiker in dan in hooi).
Mijn oudje hoest wat sneller, en die krijgt ook voordroog (minder stof).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 07:13

Door het slechte weer dit jaar is er veel hooi niet droog genoeg in de baaltjes gegaan. En dat is funest voor de kwaliteit van hooi. Zeker als er geen folie om zit. Dan krijg je van die schimmelige stuufbalen.
En folie zal in fructaangehalte weinig verschil maken. Bemesting, snit, grassoort en tijd van maaien des te meer.

Zou zonde zijn als jij eindigt met schimmelige, stuivende hooibaaltjes vol fructaan en je die mooie balen met dat perfecte fructaanarme voordroog laat liggen. En dat dan enkel omdat er folie om zit.

Mijn advies: kijk verder dan alleen de folie. Snit, grassoort, bemesting etc.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:19

Mijn ruin doet het veel beter op hooi, dan hij ooit op verpakt ruwvoer heeft gedaan. Sinds hij op hooi staat is hij beter in model. Je ziet zijn buiklijn beter omdat hij niet meer opgeblazen is. Hij loopt minder gevoelig. Heeft een soepele manenkam en niet zo een dikke koker.

Buiten de fermentatie heeft hooi ook een gunstige werking op de darmen.

We hebben moeten zoeken naar een fijne hooiboer. Eerste was een grote, bekende, maar was alles vreselijk stoffig. Mn oude ruin hoestte toen wel wat.
Nu een boer die meer nadenkt over het wanneer maaien etc. Hooi is amper stoffig. Ook geen hoestende paarden. En je merkt het zelf ook met het vullen van de netten.

Ook bijna droog hooi wat verpakt wordt heeft nog vocht en ook dat veroorzaakt fermentatie. Misschien gaat het langzamer of is het minder, maar aan het eind van het seizoen is dat proces toch maanden bezig geweest.
Mensen kijken naar het nieuwe spul, maar hoe langer het bezig is, hoe slechter in mijn ogen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:36

Hier krijgen ze nu hooi uit plastic, maar is bijna gewoon hooi. Echt super mooi spul.
1e snede van dit jaar.

Gewoon hooi kan haar gewoon voeren, maar graszaadhooi niet (krijgt ze koliek van) maar graszaad hooi uit plastic kan ze wel weer wel tegen.

Kijk naar je paard en waar deze het goed op doet.
Want voor mij belangrijk is, is dat ze het er goed op doen. Niet te stoffig, vrij van schimmel en jacobs kruid en andere onkruiden.