Ervaringen Leverbot plus onderzoeken en behandelen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Ervaringen Leverbot plus onderzoeken en behandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 17:38

Maar even bij het begin beginnen. We waren op vakantie en toen we terug kwamen viel het ons op dat onze mini shet Teun toch wel wat mager geworde was. Hij heeft wat haken op de kiezen (hebben hem nog niet zo lang) en heb de dierenarts gebeld voor een afspraak. Duurde 1.5 week en hij werd nog magerder. Klungelde erg met het hooi. Dierenarts meende dat de haken niet zo extreem waren dat dat het hoofdprobleem zou zijn. Dus mest mee en bloed afgenomen.

Ben daarna begonnen met bijvoeren met pavo slobber, daily plus en een handje 18+
Inmiddels zijn we 1,5 week verder en lijkt voller te worden. Eindelijk is het bloedonderzoek ook afgesloten. Heb helaas nog geen kopie.
- Bloedarmoede
- lever en nierwaardes niet in orde
- kalium verhoogd
- koper verhoogd
- ontstekingswaardes verhoogd.

Ontlastingsonderzoek gaf een paar wormeitjes, niks verontrustends. Ben daar ook een pietje precies mee.

Verdere symptomen zijn:
- slechte vacht van begin af aan.
- dof in het haar.

Verder is hij vrolijk. Dierenarts weet het niet. En we zijn met AB gestart. Verder krijgt hij Equistro heamolytan en vanaf dinsdag ook iets voor de lever en nier opbouw.

Nu vind ik het zelf op leverbot lijken qua symp. maar heb daarmee absoluut geen ervaringen. Hier heeft hij dat zeker niet opgelopen. De andere pony ziet er prima uit. Wel hoorde ik vandaag dat hij met geiten heeft gelopen.

Nu vind de dierenarts dat onzin en wil eerst dit afwachten. Nu zag ik dat dit bij het woud kan. Mits het positief is geven die ook de juiste middelen? in dit geval en eventueel ook voor twee?. (als 1 het zeker heeft).

ben benieuwd naar ervaringen en of die vergelijkend zijn. Heb jaren paarden gehad en op een kliniek gewerkt maar hiermee 0,0 ervaring.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:41

Ik zou die test gewoon bij het woud laten doen...dan kun je in ieder geval leverbot uitsluiten.
Of anders een andere DA bellen die wel wil testen/behandelen (fasinex kost dacht ik 2 tientjes en je ziet al heel snel resultaat als je paard echt leverbot heeft.)

Ziet je paard ook geel (slijmvliezen)?

Het is nog niet zo erg bekend dat paarden leverbot kunnen krijgen. pas de laatste paar jaar is er meer aandacht voor. Ik was blij dat ik een da heb die erg up to date is.

Wilawander

Re: Ervaringen Leverbot plus onderzoeken en behandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 19:59

Nee is niet geel.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:49

Hier paar jaar terug ook een merrie gehad met leverbot. Komt hier zeer regelmatig voor (op de klei in een gebied dat bekend is met leverbot). Ze werd magerder, zweette veel en dronk erg veel. Grote eetlust ook. Bij mestonderzoeken bleek ze leverbot te hebben. Daarna bloedonderzoek laten doen en haar leverwaarden waren verhoogd. Heb heel de stal behandeld met Fasinex 2x met 3 weken ertussen dacht ik. Ze knapte daarna heel snel op. Geiten en schapen zijn idd tussengastheer van leverbot en scheiden ze dus ook uit. Als de pony op de klei bij sloten heeft gelopen, slootwater te drinken kreeg of als het slootvuil op de wei gegooid wordt waar ze lopen heb je een grotere kans op leverbot.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:58

Bokker Raveniris heeft ervaring met leverbot. Haar paarden zijn er weer vanaf inmiddels. Misschien kun je haar eens een pb sturen.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:13

Onlangs was er een paard bij westernpaarden die gestorven is aan leverbot!
Edit: Op facebook