Bijhouden ontworm/vaccinatie/smid/medicijnen meerdere dieren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Bijhouden ontworm/vaccinatie/smid/medicijnen meerdere dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 16:38

Hey!

Ik hoop dat dit goed staat, zo niet, hoor ik het graag!

Ik ben benieuwd hoe andere bokkers het 'medische dagboek' van hun dieren bijhouden. Ik heb al jaren paarden, momenteel 4, plus andere dieren. Het op tijd zijn met vaccinaties/ ontwormen en zelfs de smid is altijd een zwak punt van mij geweest. Ik doe het wel natuurlijk, maar ik ben vaak net te laat enzo. Ook ontvlooien van de huisdieren schiet er wel es bij in.

Hoe meer de veestapel uitbreid, hoe meer foutjes ik maak. Aangezien ik verwacht dat we de komende jaren flink gaan uitbreiden, vraag ik me af hoe ik dit beter kan aanpakken.

Het zou tof zijn als ik op 1 plek niet alleen de wormschema's etc goed heb, maar ook de andere periodieke klussen als voer halen of tuig schoonmaken. Iemand een idee?

Vjestagirl

Re: Bijhouden ontworm/vaccinatie/smid/medicijnen meerdere dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 16:39

Ik gebruik gewoon mijn outlook agenda die ik ook voor alle andere dingen gebruik. Het ontvlooien en ontwormen van mijn kat staat erin, maar ook het ontwormen en enten van mijn paard stond er altijd in.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 16:45

Ik zet idd een en ander in mijn agenda. Die van m'n Gmail account waarmee ik herinneringen kan instellen op mijn telefoon.
Nu krijg ik van de jaarlijkse influenza-enting ook een herinneringsoproep van de dierenarts.
Hoefsmid doe ik niet vooruit plannen, als de hoeven weer onderhouden behoeven maak ik een afspraak en zet die in mijn agenda. En dan kan ik altijd terugzien wanneer de laatste keer is dat ze bij de smid geweest zijn.

Maar alles dus in het digitale boek met herinneringen aan, dan gaat het hier niet mis.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 16:51

Ik heb het idd ook in mijn agenda staan. Voor de hoefsmid heb ik geen vaste tijd tussen de afspraken staan maar die bel ik gewoon wanneer het nodig is. De rest (ontworming en ontvlooiing van paard en hond) zet ik in mijn agenda wanneer ik het gedaan heb en dan zet ik ook gelijk bij de datum dat het herhaald moet worden.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 16:54

Google Calendar, dan kun je notificaties instellen en je hebt ook plaats voor commentaar wanneer je een planning maakt en dit commentaar kun je ook altijd bijwerken

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 16:55

Misschien een nogal triviale suggestie, maar wat is er mis met een agenda (geschreven of digitaal)? Daar zijn die dingen toch voor?

Edit. Zie dat het al genoemd is.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 17:05

Sizzle schreef:
Misschien een nogal triviale suggestie, maar wat is er mis met een agenda (geschreven of digitaal)? Daar zijn die dingen toch voor?

Edit. Zie dat het al genoemd is.

Weinig mee mis natuurlijk, behalve dat het ondanks die agenda nog steeds vaak mis gaat. Het gaat bij veel dingen over 'ongeveer' dan en dan, dus weet niet goed hoe. En sommige dingen gaan voorbij het einde vd agenda. Misschien dan toch maar digitaal....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:11

Ik kan me goed voorstellen dat digitaal bijhouden voor veel mensen niet overzichtelijk is. Misschien kun je het aanpakken zoals we dat bij ons op de pensionstal deden, zodat iedereen het kon zien: heel ouderwets gewoon een jaarkalender nemen (dus 1 groot blad in posterformaat, waar het hele jaar op staat bijvoorbeeld, voor het volledige overzicht), wij kregen deze van de leveranciers van het voer, van de boxen, Welkoop etc. Of gewoon een grote (jaar) verjaardagskalender. En daar alles netjes op noteren zodra je een afspraak gemaakt hebt of data voor bv wormenkuren markeren, ga er even voor zitten om de kalender in 1 keer in te vullen. Zo zie je het altijd in 1 oogopslag "aankomen". Wij werkten dan met kleuren: blauw voor de pensionklanten, rood voor de lespaarden, groen voor de ezels. Geel voor hooi en stro bestellingen. De rest werd met pen ingevuld om de kleuren voor de "hoofdgroepen" overzichtelijk te houden. Met pen werden de data dat de hoefsmid kwam opgeschreven, en alles wat nog overblijft of tussendoor kwam. Iedereen vond het een duidelijk systeem en zo werd eigenlijk nooit iets vergeten.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik voor de meeste dingen nog steeds een ouderwetse papieren kalender/agenda gebruik, voor het overzicht in 1 blik. En zodat je belangrijke data aan ziet komen, zodat wormkuren etc op tijd besteld kunnen worden. Hoefsmid elke 8 weken, als de hoefsmid er is wordt gelijk voor na 8 weken een nieuwe afspraak gemaakt. Maar dit past heel toevallig zo met mijn 3 dieren (ok, eentje zou rustig 2 weken langer rond kunnen lopen, maar voor het gemak wordt hij dan ook gelijk bekapt) samen met een pony van de vriendin waar mijn dieren op de boerderij staan die ook precies in die 8 weken cyclus past. Ook die afspraken schrijf ik meteen op. Ik zet voor de zekerheid ook een reminder in mijn telefoon, maar die is eigenlijk altijd overbodig.

Edit: ik zie dat TS tussendoor met een opmerking kwam. Een jaarkalender krijg je op tijd voor het volgende jaar, dus het probleem van "agenda is om" is er niet. Gewoon verder gaan op de nieuwe kalender zodra je deze hebt.
Het "ongeveer" schreven wij aan het begin van een week: bijvoorbeeld "deze week die en die bellen" of "Afspraak maken voor XX"
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 27-08-16 17:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:13

Bij mij gaat het gewoon allemaal tegelijk. Ontwormen moeten allemaal 4x per jaar en entingen 1x, die 5 keer kan ik wel onthouden. Dat scheelt een hoop! Voer bestellen, hoefsmid ed doe ik gewoon als het nodig is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:28

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:57

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:58

Ik kijk even en anders maak ik die morgen even.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:04

Daar ben ik ook wel benieuwd naar! (foto's binnenzijde)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:20

vaccins zijn 1 keer per jaar.

alles wordt hier samen gedaan.
als er iets nieuws aankomt,wordt die dan de eerste keer vaak gewoon vroeger gedaan en vanaf dan mee met de rest.

dus na nieuwjaar komt de DA hier altijd heel de bende paarden vaccineren en brengt ook de vaccins voor kat,hond,.... mee.

ontwormen doen wij eigenlijk niet.

smid zie je gewoon de hoeven.
als het nodig is,bel ik en komt hij.

zelf ben ik veel te chaotisch voor agenda of enig andere vorm van structuur.
gewoon alles samen,makkelijker kan niet.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:34

Ik heb een boekje waar ik elke dag bij hou wat ik gedaan heb of niet. daarbij zet ik er ook direct in wanneer de smid/tandarts is geweest. Zo weet ik precies wanneer ze te lang heeft stil gestaan en dat ze bijvoorbeeld teveel dagen achter elkaar gewerkt heeft of hoelang de buitenrit duurde voor conditie. Ik vind t erg handig en doe t nu 1,5 jaar bevalt zeer goed