Ik zal het even uitleggen, mijn 6-jarige fjord heeft nooit op ijzers gelopen, maar loopt sinds de afgelopen anderhalf à 1 jaar steeds gevoeliger op asfalt en stenen. Verder zonder medische redenen.
Nu vond ik hem afgelopen zondag( 21 augustus) flink kreupel en hij stond bijna op drie benen.
De dierenarts was toch dinsdagmorgen op stal, dus ik heb hem terug gezet op de wei en rust gegeven, toen liep hij alweer een stuk beter.
Paard werd dinsdagochtend gecontroleerd op pezen etc. je kent het riedeltje, maar hij dacht toch echt wel aan een hoefzweer. Enfin verbandje eromheen ( en graasmasker om hoefbevangenhed ook uit te sluiten) en 4/5 keer per dag komen om het verband nat te maken. Onderwijl mocht hij lekker bij zijn vriendjes in het land blijven. De temperatuur is de hele week netjes op 37,7 gebleven en vandaag mocht het verband eraf. Hoef zag er goed uit, maar stonk wel aardig. ( kan de zweer zijn die losgekomen is) en paard loopt niet meer kreupel.
Wel opeens een temperatuur van 38,7 zonder duidelijke oorzaak. Drinkt en eet goed en loopt prima, geen gekkigheid. ZOu dit nog steeds de hoefzweer kunnen zijn die aan het helen is?
Een ander puntje, hij heeft nooit hoefkneuzingen gehad, maar nu opeens aardig wat in zijn voorhoeven.. Is dit bij jullie paarden ook weleens het geval geweest? we moeten wel over een rot grind paadje lopen naar stal dus dat helpt ook niet.
Nu wil ik dus hoefschoenen gaan laten aanmeten en ik hoop dat dit de boel wat tot rust brengt.. (iemand trouwens ervarng met cavallo trek schoenen? )
Dus mijn vraag
HAdden jullie paarden ook wat verhoging, nadat ze al beter liepen met de zweer?
Hebben jullie paarden ook weleens vaker hoefkneuzingen in de voorhoeven zonder echt veel pijn aan te geven?
Wat doen jullie hier tegen?
Ijzers gaan er NIET Onder
Graag jullie ervaringen!
Vragen stellen mag, maar hou het aub vriendelijk

Gek dat ik die kneuzingen dan nu pas zo zie.
. Als dat niet zo is, dan zou je preventief magnesium citraat kunnen gaan geven