Vraag betreft inslapen, is dit normaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Vraag betreft inslapen, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 13:57

Ik weet niet of het hier goed staat, zo niet sorry.

Ik hoor nu al diverse keren dat dierenartsen niet hetzelfde doen qua inslapen.

Naar mijn weten worden er altijd 2 of 3 spuiten gegeven.
Maar hoor nu al vaker om me heen dat een dierenarts direct de definitieve spuit erin zet.

Met direct de definitieve spuit valt/stort het paard letterlijk al stuiptrekkend neer. In mijn ogen dier onwaardig.
Soms dienen ze erna nog wat bij te spuiten omdat het dier nog niet is overleden. Gevolg paard ligt weer stuiptrekkend op de grond.

Is dit tegenwoordig de normale gang of zijn dit dierenartsen die er zich gemakkelijk en snel vanaf maken?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:59

Nou van die laatste manier heb ik nog nooit gehoord en kan het me ook niet voorstellen.

Er zijn Indd meer manieren, maar ze worden eerst altijd zo suf gespoten dat ze zelf gaan liggen en krijgen dan daarna een infuus of spuit. Stuiptrekkingen heb ik ook nooit gezien en heb er inmiddels al aardig wat zien vertrekken helaas.

Othilly

Re: Vraag betreft inslapen, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:00

Ik ken en herken dit ook niet.. Gelukkig niet!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:00

Ik heb helaas een keer een paard moeten laten inslapen, maar dat is heel rustig gegaan met twee spuiten. Met de eerste ging hij onder narcose (daar mocht je niet bij zijn maar werd in de narcosebox gedaan) en daarna kreeg hij een spuit om zijn hart te stoppen. Hij heeft geen stuiptrekkingen gehad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:01

Dat zou zeker niet zo mogen, en is niet de normale gang van zaken.
Een goede dierenarts geeft inderdaad eerst een verdoving, of zelfs eerst een kalmeringsmiddel en dan verdoving, waardoor ze gewoon buiten westen raken net zoals bij een operatie, en daarna pas de dodelijke spuit.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:02

Ik heb het 2 keer mee gemaakt met eigen paarden dat de paarden eerst een roesje gekregen waarmee ze dus al door de bene zakte. Eenmaal thuis en eenmaal op de kliniek. Op de grond werd de tweede spuit gegeven. Behalve flinke briesen is er geen stuip aan te pas gekomen. Beide waren wel paarden artsen.

Op stal met de shet van de pensionhouder heb ik jou verhaal mee gemaakt. Direct de spuit er in en te weinig spuiten. Betrof een veearts van je oude stempel. Een enorme jan l.ul die zich ook niet kon inleven in de situatie en het beeld. Dood was toch dood, links om of rechts om.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:03

Bij mijn paard zijn indd maar 2 spuiten gegeven. 1 werd hij heel suf van en de andere was de overdosis narcose spuit ineenkeer. Toen hij de grond raakte was hij al weg.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:03

Inderdaad, eerst de verdoving. Ik heb wel een keer meegemaakt dat een paard na de verdoving nog 4 spuiten overdosis nodig had voordat ze overleden was, taai beestje. Ook die heeft geen stuiptrekkingen gehad, alleen stug blijven ademen

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:05

Mijn paard kreeg 4 spuiten.
Eerst een normale sedatie om rustig naar dr narcose box te gaan.. Daarna de narcose prik en werd ze door middel van een deurtje die daar hing netjes tegen de muur aan geduwd zodat ze via de muur naar beneden gleed en niet hard zou vallen. Daarna de fatale prik. Naar het hartje geluisterd en die tikte nog zacht door dus nog een dosis erin.

Ik heb een hele mooie herinnering aan het laten inslapen.. Had het niet willen missen..
Zo vakkundig en paard vriendelijk.. En mij ook alles laten zien en uitgelegd..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:07

De fatsoenlijke manier is: eerst een kalmeringsspuit (versuffing treedt op) dán een verdoving (paard gaat neer), dán een overdosis (dodelijke spuit). Het paard merkt er dan niets van.
Je hebt nog steeds van die DA's die het in twee keer doen... dat zou ik al niet willen.
En de botte veeartsen die in 1 x willen "doodspuiten" zijn idd.volslagen uit de tijd en zouden dit helemaal nooit mogen doen, want het gaat maar al te vaak niet goed.
Je hebt ook nog van die mafketels-uit-de-oude-doos die het paard recht in het hart spuiten.

Tegenwoordig zouden we toch beter moeten weten....

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 14:11

Was idd al aan het zoeken geweest via google. Het enigste wat ik erover kon vinden is dat het volgens de veterinaire tuchtcollege word afgekeurd (sommige site spreken over niet wenselijk)
Maar er zit blijkbaar geen wettelijke richtlijnen aan vast -O-
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 26-08-16 14:24, in het totaal 2 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:14

Nee, met "zou niet moeten mogen" bedoelde ik ook dat het onwenselijk is, maar helaas "mag" een DA de dood naar diens eigen inzicht doen intreden als die dat noodzakelijk acht (of de eigenaar).
Alleen... veel eigenaars informeren zich niet omtrent zo'n inslaap-procedure. Dus weten ook niet waar ze de DA om moeten verzoeken.
En dan is het maar nét welke DA je treft/laat komen.... helaas.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:14

Enkel nog maar meegemaakt met 2 spuiten, eerst verdoving, dan controle en dan de definitieve spuit. Ging heel rustig. Eerlijk gezegd had ik nog nooit gehoord dat het soms anders gaat. Voor alle zekerheid best vooraf met de dierenarts bespreken.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:20

Op de kinderboerderij waar ik werk heb ik laatst de dierenarts een geit en een schaap in moeten laten slapen. Dierenarts benoemde dat euthanasiemiddel bestaat uit overdosis slaapmiddel. Ze benoemde ook dat het wel eens gebeurde dat een dier later weer bijkwam, toch niet voldoende gespoten...daarom was ze ook héél zorgvuldig in nagaan of het díer ook echt overleden was. De dieren merken er verder eigenlijk niets van, alleen heel diep geslapen.

Schapen en geiten worden direct met overdosis gespoten. Geit ging hierbij meteen neer, schaap ging net wat rustiger. Beiden waren meteen zodanig weg dat ze er niets van mee kregen. Geen gevecht, geen stuiptrekkend neerstorten. Voordat het hart stopte duurde een minuutje, maar was aan pupilreflex al te zien dat ze hersendood waren.

Paarden krijgen eerst een dosis om rustig te worden, zodat ze zelf gaan liggen. Voor veiligheid van omstanders ook handig: stel je voor een paard van rond 700 kilo dat ineens naast je neergaat...schrok me rot bij de eerste geit die ik in moest laten slapen en ineens neer ging. Dier van rond 60 kilo, maar was niks aan tegen te houden of geleiden. Toont fijner, eerst suf gemaakt worden, nadeel vind ik dan wel dat een paard tegen deze eerste spuit in gevecht kan gaan. Stuiptrekken is een reactie van de spieren, totaal onbewust, ongecoördineerd. Ik zag bijvoorbeeld mijn kat ook stuiptrekken, een half uur nadat ze ingeslapen was. De geit ook, in een kleinere mate. (was haar schouder aan het ontleden waardoor ik de spieren goed kon zien samentrekken. Anders had ik dit niet gezien). Bij onze fjord in laten slapen paar jaar geleden waarschuwde dierenarts hiervoor, maar hebben we geen stuiptrekken gezien.

Geit moest bijgespoten worden idd, maar dit geeft geen nieuwe of grotere stuiptrekkingen.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:25

Wij hebben laatst een geit ingeslapen en die ging ook gewoon eerst onder narcose. Maar kan me voorstellen dat menig boer (helaas) gewoon meteen de euthasol erin laat zetten om de kosten te drukken.

Ik ken gelukkig geen enkele dierenarts die een dier niet verdooft bij euthanisatie.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:26

@terpentijn, voor zover ik weet is de rechtstreekse hartprik hier in Nederland verboden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 14:27

Terpentijn, is het niet zo dat een da ervoor moeten zorgen dat het pijnloos verloopt?
Weet niet of daar wettelijke richtlijnen voor zijn?

Ik denk dat veel mensen ervan uit gaan dat het op de juiste wijze gedaan word, en er ook niet bij stilstaan dat het soms anders gedaan word.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:28

Ook bij geiten en schapen vind ik het niet kunnen om direct de dodelijke spuit te geven. Wat is de reden daar voor? Kostenbesparing?
Zelfs mijn konijntjes kregen altijd meerdere spuitjes..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 14:28

Mousmous schreef:
@terpentijn, voor zover ik weet is de rechtstreekse hartprik hier in Nederland verboden.

Dat kan ik dus niet vinden op internet.
Moet wel zeggen dat in deze beide gevallen niet direct in het hart gespoten is maar in de halsslagader

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:33

Ik weet niet of directe hartprik in Nederland verbóden is, ik weet wel dat het bij landbouwhuisdieren nog wel degelijk in Nederland wordt gedaan (o.a. bij hobbyvarkens) door het ouderwetse type veearts....

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:34

Ik heb in het afgelopen jaar een stuk of 10 keer meegemaakt dat een paard/pony werd ingeslapen.
Allemaal door dezelfde dierenarts en dus dezelfde procedure.
Eerst Detosedan om rustig te worden. Hiervan gaan ze niet liggen. En dan een overdosis Euthasol, wat een zeer versterkt slaapmiddel is.
En alle dieren reageerden allemaal heel anders.
De jonge dieren die door ziekte(tetanus) of verwonding(gebroken been) ingeslapen werden zakten over het algemeen netjes in, of vielen gewoon om.
Oudere dieren of dieren met spierproblemen(cushing, spierbevangen) zakten over het algemeen minder netjes in. Vaak eerst door de achterbenen met verstijfde voorbenen waardoor ze een soort van steigerden en helaas met een hardere smak ter aarde kwamen.
Alle paarden werden meteen na instorten gecontroleerd op tekenen van bewustzijn, zodat indien nodig toch bijgesloten kon worden, maar allemaal hadden geen oogreflex meer(geen hersenactiviteit) en vaak was de laatste adem al uitgeblazen voor ze goed en wel op de grond waren.

Het andere middel om in te slapen is volgens mij op basis van Ketamine, wat op een andere manier werkt en vaak spasmes veroorzaakt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:48

Zelfs mijn tamme rat werd eerst in slaap gebracht voor ze de fatale spuit gaf!

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:14

Hier ook altijd eerst een verdoving en dan pas de fatale spuit !

Wel heeft mijn paard, toen heeft gecastreerd is, een reactie gehad op de verdoving en begon ook te stuiptrekken dit was heel heftig en maakte zorgen om hem, zeker omdat de dierenarts toch in hem aan het snijden was. Maar dit gebeurd wel vaker volgens hem. Naderhand stond hij ook zo weer op :)

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:19

Ik weet dat ze vaak bij landbouwhuisdieren wel maar één spuit geven. Deze heb ik dan ook nooit zien stuiptrekken. Bij gezelschapsdieren doen ze vaak wel twee of zelfs drie spuiten.
( ik heb stage gelopen op twee boerderijen en bij beide werd dat gewoon zo gedaan en was het dier zo dood. Door het in de halsslagader ( als ik het goed zeg) gespoten)

Ik vind dat je altijd goed moet weten wat er gaat gebeuren tijdens de euthanasie van je dier, dat is voor beide partijen wel zo prettig.. ik zou mijn paard ook liever eerst onder verdoving hebben en dan pas de dodelijke dosis..

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:20

kiki1976 schreef:
Mousmous schreef:

Dat kan ik dus niet vinden op internet.
Moet wel zeggen dat in deze beide gevallen niet direct in het hart gespoten is maar in de halsslagader

Verboden is die zeker niet. Maar je mag dit alleen onder narcose doen. Ivm pijnlijkheid. Bij een paard in het hart heb ik nog nooit gezien. Lijkt me ook niet echt makkelijk want wat voor naald moet je dan wel niet gebruiken om daar te komen??

Kiki in de halsslagader dan spuit het bloed uit je paard als je die met een naald raakt en als je dan domo spuit om het paard alleen maar te verdoven valt hij al van je naald. Ik denk dat je de ader bedoeld.

Er zijn heel veel manieren om euthanasie te doen bij een dier. Meestal wordt een paard rustig neergelegd ook omdat het zo groot en onverspelbaar is als het zomaar om valt. En voor de eigenaar geeft dit een fijner beeld dan dat een paard zomaar omvalt.
Stuiptrekkingen is nog van het zuurstof wat in de spieren zit. Hier kun je als da zelf niks aan doen.