paard constant kreupel~wat??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

croyslover

paard constant kreupel~wat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 09:26

mijn paard , die ik nu 3 jaar heb(ruim!), is continu kreupel
natuurlijk geen probleem gewoon poetsen en dan rustig aan doen, en het is na 1 a 1,5 week over (soms met een badje soda, meestal gaat het zo wel weer weg)
laatste keer had de hoefsmid een hoef te kort bekapt en dus liep hij kreupel
ook was hij continu hoefbevangen etc
linksvoor heeft hij al 3 jaar een scheur en ik krijg die maar niet weg!(of misschien al langer!)
nu heeft hij geen last van die scheur(godzijdank!!)
maar ik wil best wel graag weten wat de oorzaak kan zijn....
ik heb hem gekocht met wormen, bloedwormen, vlooien, ondervoed etc.
hij is een heel stuk opgeknapt, en heeft er geen last meer van.
had dat de oorzaak kunnen zijn?
hij heeft toen hij weer normaal gevoed werd een ontzettende groeispurt gehad
dus ...ideeen?

Afbeelding zo kocht ik hem

Afbeelding(dit was in nederland, dus een wat oudere foto, heb momenteel niet zo veel foto's , voornamelijk onduidelijke)

hij is 11 jaar oud
de gescheurde hoef is de enigste wit met zwarte hoef (witte lijnen...)
op het moment rijd ik best weinig (gezondheid en wat druk ivm emigratie)
op het moment is hij minder kreupel, dus dat scheelt weer!
maar het blijft maar in mijn hoofd hangen
op het moment zitten we in een lastige situatie, en dus kunnen we nu niet de DA erbij halen.
(er lopen rechtzaken daarover, ivm belastingdienst)
zodra er geld is laten we hem testen op cushing.
ohja toen ik hem kocht en die foto gemaakt werd, was de hoefsmid al geweest ( en gegaan met pijnlijke ballen) hij liet niemand aan zijn hoeven komen, ondertussen mag ik alles van hem :j
ohja de hoefsmid komt vaker voor hem, zodat zijn hoeven op de juiste lengte blijven, de hoefsmid komt 2 keer zoveel als voor mijn andere paarden

Elisa2

Re: paard constant kreupel~wat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:29

Ik moest ook als allereerste denken aan Cushing..

Maar zolang je de DA er niet bij kan halen..rust geven, niet belasten. Continu hoefbevangen is niet goed, zodra het kan foto's laten maken van zijn voeten om te kijken of het hoefbeen niet gekanteld is. Verder kun je het voer aanpassen..hooi weken, geen suikers voeren..weidegang beperken.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 09:35

Elisa2 schreef:

Maar zolang je de DA er niet bij kan halen..rust geven, niet belasten. Continu hoefbevangen is niet goed, zodra het kan foto's laten maken van zijn voeten om te kijken of het hoefbeen niet gekanteld is. Verder kun je het voer aanpassen..hooi weken, geen suikers voeren..weidegang beperken.

op het moment is het zo als ik hem stil zet dat hij hoefbevangen gevoelig word
zodra er geld is laten we dan foto's maken
hij krijgt ca een keer in de week een banaan of appel, dat kan hij aan.
weidegang, ja hij staat met 3 andere paarden op een weide met her en der lang en kort gras, hij eet vaak bij het wat kortere |(ja we letten op met het zand)
bedankt voor je antwoord :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:36

Even met het simpele beginnen: een hoefscheur die er niet uitgroeit komt meestal doordat er een schimmel in zit. Dat is relatief simpel op te lossen: scheur zoveel mogelijk open laten kappen en behandelen met een antischimmelmiddel.

Die kreupelheid kan natuurlijk van alles zijn, en je zult een goede DA moeten laten komen om dat uit te laten zoeken. Eén ding is wel duidelijk: die week-anderhalve week rust die je iedere keer neemt is veel te weinig, want het komt terug.

Is het voor of achter dat hij kreupel is? En is hij alleen aan de voorbenen bevangen of rondom?

Mogelijke oorzaken bij kreupelheid voor: een gekanteld hoefbeen door de hoefbevangenheid. Dat gaat niet meer over, en wat mogelijk werkt (als de kanteling niet te erg is) is beslaan met een ijzertje met veel opzet en een zooltje. DA en foto's kunnen uitsluitsel geven.
Andere mogelijkheid (of náást de bevangenheid) en bij kreupelheid achter is een peesblessure. Paard zal vanwege de bevangenheid de voorbenen anders/minder belasten en daarmee z'n achterbenen overbelasten. DA en een echo kan uitsluitsel geven.

Kortom: DA erbij, en niet meer rijden tot je weet wat het is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:38

croyslover schreef:
Elisa2 schreef:

op het moment is het zo als ik hem stil zet dat hij hoefbevangen gevoelig word
zodra er geld is laten we dan foto's maken
hij krijgt ca een keer in de week een banaan of appel, dat kan hij aan.
weidegang, ja hij staat met 3 andere paarden op een weide met her en der lang en kort gras, hij eet vaak bij het wat kortere |(ja we letten op met het zand)
bedankt voor je antwoord :j

Als je hem stil zet en hij wordt hoefbevangen gevoelig..dan lijkt het eerder op spierbevangenheid. Ik zou hier echt niet lang mee wachten en er snel de DA bij halen.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 09:41

ibbel, die anderhalve week is op zn kortste , vorige keer heb ik hem een maand laten aankeutelen
hoe laat ik die hoef uitscheuren dan?
de ene hoef met de scheur, daaraan is hij kreupel
ik zelf vermoed zoals jij zegt iets met schimmel in de hoef, en dat hij door het gras bevangen komt te staan (voorjaar voornamelijk) in de winter heb ik alleen bij hem wat last van stijfheid, maar dat is na vijf minuutjes stappen weg, ik vermoed dus dat het door het gras komt.
(voorjaarsgras)
niet meer rijden kan niet want dan komt hij kreupel te staan (gemakkelijker)

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 09:43

DA erbij halen kan NU niet , de belastingdienst houd 45000 van ons achter,daarnaast moeten ze nu na de eerste rechtzaak 22000 uitbetalen, maar helaas, dat doen ze niet, ze sturen rekeningen en halen geld (alles wat we hebben) van de rekening af.
daarbij hebben we dus amper geld.....gelukkig is het eten voor de paarden en ondergrond geregeld
normaal gespoken hadden we de DA er meteen bij gehaald
ik baal zelf ook ontzettend!

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 09:44

dus wat ik moet doen:
foto's maken
testen op cushing
en?

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:46

niet meer rijden kan niet?
Tuurlijk kun je ervoor kiezen om tijdelijk te stoppen met rijden.

Dan moet je er alleen zelf wat meer energie in steken, door hem wel aan de gang te houden.
Door bijvoorbeeld een aantal keer daags een x-aantal minuten met hem te gaan stappen, of simpel longeerwerk te doen aan alleen een halster.

Een DA hierbij halen is wel verstandig, maar dat kan alleen jij beoordelen vanaf daar.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 09:49

we doen nu buitenritjes (stap en draf) en af en toe wat rijden in de weide (rijbak is nog niet af)
als ik hem stil zet word hij gek genoeg juist kreupel, en nogal chagrijnig
op het moment gaat het goed, hoop dat ik het zo kan houden!
.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 09:50

voor de duidelijkheid, vanwege de gezondheid van mij en mijn paard heeft hij een jaar stil gestaan, veel kreupel en toen ik weer ging rijden ging het weg/werd het veel minder
dusja...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:56

Door het stappen wordt het bloed weer rondgepompt in de hoef, dus betere doorbloeding is vaak minder pijn. Bij stilstand heb je dat niet. Daarbij kan er ook lichte vorm van artrose zijn en heeft hij opstartproblemen als het ware.

Paard ziet er wel erg uit als cushing paard.
Mogelijk heb je geluk want wellicht is ook dit jaar het testen daarop gratis in de maanden sept/okt.
Maar goed, als je medicatie daartegen moet gaan geven, kan ik je vast verklappen dat dit vrij prijzig is.
En zo te lezen is op dit moment nergens geld voor.

Wens je dan ook veel wijsheid toe in deze.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 09:59

dankjewel, ik hou hem hoe dan ook bij mij tot zijn lichaam het niet meer aan kan
ik heb hem van de dood gered en ik wil hem ook voor de rest van zijn leven houden!
hoe laat je een paard testen op artrose?
ik woon in hongarije dus helaas, geen geluk haha
en met dat geld , wij kunnen er niks aan doen dat de belastingdienst zich niet aan de regels houd, daarnaast heeft onze advocaat een autoongeluk gekregen, die werkt (wonderbaarlijk genoeg) nog wel
zijn tanden liggen eruit, en hij heeft zn been/ribben gebroken

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:06

Alle onderzoeken kosten geld en artrose is ook alleen met foto vast te stellen.
Hoewel ik zelf ben van eerst onderzoeken en dan gericht handelen, kan ik mij indenken dat het in dit geval een heel ander verhaal is.
Dan gewoon tips op het oog en nav je verhaal.
Kruiden.
Die heb je in Hongarije vast ook wel, mogelijk gewoon langs de kant van de weg.
Begin eens met brandnetel (plukken en paar uur in de zon laten drogen), zoveel als hij op kan.
Dit werkt bloedzuiverend en voert afvalstoffen af.
Paardenbloem en weegbree is ook goed.
Mocht je het aan kunnen komen (maar denk dat je dit kruid moet kopen) is Monnikspeper.
Zit ook in het voer voor cushingpaarden vermengt.

Verder zou je op pijnlijke dagen wat Arnica kunnen geven (druppels) of kijken naar wilgentakken (zeg maar natuurlijke aspirine). Duivelsklauwwortel (kun je thee van zetten) werkt ook pijnstillend.
Verder heb ik goede ervaringen met mariadistel kruid. Leverreinigend en herstellend.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 10:17

brandnetels zat, daar zal ik eerst mee beginnen! dankjewel!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:25

Goed idee.
Spreek uit ervaring dat je mogelijk de eerste dagen de brandnetels niet aan kunt slepen :+

Meer info voor je van internet geplukt:

Brandnetel word veel gebruikt bij infectieziekten zoals eczeem, artritis, artrose en hoefbevangenheid.

Brandnetelblad is van nature een zeer geliefd kruid, wat door alle dieren graag wordt gegeten. Het heeft tevens een hoge voedingswaarde.

De brandnetel is bloedzuiverend, het verdrijft gifstoffen uit het lichaam, en verhoogt de melkproduktie bij zogende dieren.

Daarnaast is het een belangrijke bron van vitamine A en C ,Sporenelementen, ijzer, silicium, mierenzuur, Kalium, koper, xantophyl, histamine, chlorofyl, magnesium, Calcium, stikstof en fosfor, uitstekend bij maag- en darmproblemen.

Brandnetel werkt als een anti-diarreemiddel licht vochtafdrijvend (urine) en tegen ontstekingen van het darmslijmvlies.
Werkt bloedzuiverend, en daardoor werkzaam tegen huidziekten en bevordert de haargroei.
Brandnetel verlaagt het suikergehalte en kan daarom helpen bij suikerziekte.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 14:26

super bedankt voor de informatie!