Doorgezakte rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anna98

Doorgezakte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 12:32

Hoi!

Ik hoop dat dit hier goed staat. Ik zit nog maar net op bokt en weet dus nog niet zo goed waar alles precies moet staan.

Sinds kort heb ik nieuwe verzorgpaarden, waarvan een oud type fries met een doorgezakte rug. Ze is 21 jaar en is eigenlijk al een jaar geleden met pensioen gestuurd, totdat ik langs kwam met de vraag of ik ze mocht verzorgen. Ze is nog fit en leeft helemaal op als ik met haar ga wandelen door het bos. Als ik haar aan de longeerlijn zet is ze ook heel actief. Ze kan naar mijn idee nog veel en wil graag (met toestemming van de eigenaren) rustig ontdekken wat ze nog in huis heeft en dit rustig op bouwen. Maar ze heeft dus een (erge) doorgezakte rug. Ze heeft ook 3 veulens gehad. Ik heb 2 vragen over haar rug en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Hoe kan ik haar rug verbeteren? Ik dacht dat ik hiervoor de buikspieren moet trainen, maar hoe kan ik dit doen? Zal haar rug überhaupt nog verbeteren als ik hiermee aan de slag ga?

Als ik uiteindelijk het rijden weer ga oppakken, als in ontspannende bosritten, zal haar zadel wel goed gaan zitten? Krijgt ze niet last of een vervelende druk op haar rug als ik met een zadel met boom ga rijden? Ik heb eerlijk gezegd nog niet gekeken hoe haar zadel zit, maar zou een boomloos zadel niet fijner zijn voor haar? (heb hier weinig verstand van)

Ik hoop dat ik dit topic goed geplaatst heb en dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes van Anna. :D

Change3x

Re: Doorgezakte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:36

Gewoon niet meer op rijden als ze zo'n erge doorgezakte rug heeft. :)

Anna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 12:41

Change3x schreef:
Gewoon niet meer op rijden als ze zo'n erge doorgezakte rug heeft. :)

Ze heeft geen last van haar rug.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:46

Heb je een foto waar goed te zien is hoe haar rug is?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:47

Waarom is zij met pensioen gestuurd?

Als je de reden weet en het kan is het misschien handig om eerst rechtrichten les te gaan nemen.
Je kan haar dan vanaf de grond eerst trainen en kijk eens hoe dat gaat.
Trekt ze dit lichamelijk?
En zo wordt ze gelijk lenig en voor de spieren ook nog goed.
een mooie training die je steeds verder uit kan werken.

Je kan op spelende wijs alvast stappen achterwaarts doen is goed voor de buik spieren.
En snoepjes geven laag tussen de voorbenen door zeg maar.
En op zij als je met je rug bij haar schouder staat zeg maar.

Erop geen idee of dat een goed idee is.
Ik ken het paard verder niet en weet niet waarom zij op pensioen staat.
En inderdaad zal je eerst een goede zadelpasser moeten laten komen.

Anna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 12:50

Change3x schreef:
Heb je een foto waar goed te zien is hoe haar rug is?

Ik zal aan de eigenaar vragen of ik een foto online mag zetten!

Anna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 12:54

linnie050 schreef:
Waarom is zij met pensioen gestuurd?

Als je de reden weet en het kan is het misschien handig om eerst rechtrichten les te gaan nemen.
Je kan haar dan vanaf de grond eerst trainen en kijk eens hoe dat gaat.
Trekt ze dit lichamelijk?
En zo wordt ze gelijk lenig en voor de spieren ook nog goed.
een mooie training die je steeds verder uit kan werken.

Je kan op spelende wijs alvast stappen achterwaarts doen is goed voor de buik spieren.
En snoepjes geven laag tussen de voorbenen door zeg maar.
En op zij als je met je rug bij haar schouder staat zeg maar.

Erop geen idee of dat een goed idee is.
Ik ken het paard verder niet en weet niet waarom zij op pensioen staat.
En inderdaad zal je eerst een goede zadelpasser moeten laten komen.

Ze werd altijd gebruikt voor lessen. Niet voor op een manege maar ze hadden gewoon 2 paarden waar ze lessen op aanboden. Ze werd wat ouder en hun dochter ging verder lessen aanbieden op andere paarden, dus er werd verder niks meer mee gedaan. Volgens mij is het zo gegaan, maar ik zal nog even na vragen hoe het precies is gegaan!

Bedankt voor de tips! Bedoel je met trainen vanaf de grond ook intensieve training? Want stappen en draven aan de longe vind ze heel erg leuk en is ze ook heel actief bij, hierbij loopt ze ook goed. Galop heb ik nog niet geprobeerd, maar als ze zelf galoppeert door de wei gaat ze heel hard en lijkt ze lichamelijk nergens last van te hebben.

Toevoeging: Waarvoor lijkt rechtrichten les je nodig?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:01

Als je googled krijg je van alles
En dat is inderdaad intensief maar voor jou ook.

http://rechtrichten.com

In het kort dressuur vanaf de grond en niet op je paard.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:00

Bij zo'n dier zou ik beginnen met spier opbouwen vanaf de grond. Mn de dubbele longe schijnt erg goed te kunnen helpen. Les daarin is leuk en ontzettend nuttig, die kennis kun je je hele paardenleven gebruiken!

Overigens zijn er verschillende gradaties van doorzakken, er zijn grenzen natuurlijk. Als het heel extreem is moet je het misschien niet willen. Heb je een foto, genomen van de zijkant met haar hoofd omhoog?

CharlotteR1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:27

Als het niet te erg is, moet je inderdaad beginnen met het opbouwen van spieren. Zorg zéker voor een gepast zadel. Best een zadelpasser laten komen om te kijken welk zadel je het best gebruikt. Die komt dan ook terug om te kijken hoe ze verder ontwikkeld is en kan dan weer kijken wat je het beste doet. Bij een moeilijke rug is het zadel van groot belang. Het is net zoals schoenen, heb je te kleine of te grote schoenen aan, ga je ook ambetant lopen.

Anna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 20:47

Ik zal de eerst volgende keer een foto maken. Allemaal bedankt voor de tips tot nu toe!

CharlotteR1 schreef:
Als het niet te erg is, moet je inderdaad beginnen met het opbouwen van spieren. Zorg zéker voor een gepast zadel. Best een zadelpasser laten komen om te kijken welk zadel je het best gebruikt. Die komt dan ook terug om te kijken hoe ze verder ontwikkeld is en kan dan weer kijken wat je het beste doet. Bij een moeilijke rug is het zadel van groot belang. Het is net zoals schoenen, heb je te kleine of te grote schoenen aan, ga je ook ambetant lopen.

Lijkt je een boomloos zadel dat goed past ook beter dan een zadel met boom?

Nanoushka2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:44

Best eerst goedkeuring van een DA vragen of je er nog mee mag rijden. Als je er inderdaad mee mag rijden, zou ik ervoor zorgen dat je de achterhand zoveel mogelijk stimuleert. Zo gaat het paard zijn rugspieren weer sterker maken. Zorg verder voor een zacht contact in de hand en een ontspannen hoofd-hals houding. Verder kan je dit ook bereiken door bv. te logeren met een kaptoom. En vooral: bouw rustig alles op.