Voeding meer energie merrie met veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_LiliM_

Voeding meer energie merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 15:46

Hoi, ik heb een merrie die sinds anderhalve maand een veulen erbij heeft. Nu heeft ze het met de dracht prima gered met de voeding die ze kreeg. Nu ze een veulen heeft krijgt ze: merriebrok van pavo 1kg op een dag+ 1,5 schep daily plus ook van Pavo. Dit krijgt ze 2x met daarnaast kuil ongeveer 4kg of meer per voerbeurt(2x) en daarnaast staat ze of in de grasspaddock of in de gewone paddock.
Nu merk ik dat ze qua gewicht wel goed zit maar haar energieniveau is erg laag met trainen en haar doen, dus ik zoek iets wat energie geeft en wat geen dikmaker is.
Is er iets wat ik erbij kan voeren of anders? Veulen eet al brokken en kuil mee:)

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:25

Volgens mij adviseert Pavo zelf om dan Energy Control erbij te geven. Check hun site anders eens.
Ikzelf zou eerst kijken of het ruwvoer niet opgehoogd kan worden en eventueel wat olie bij de merriebrok geven.

Qerty

Re: Voeding meer energie merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:30

Hoe lang train je al en hoe veel/zwaar?
Vraag je niet teveel van je merrie? Een veulen spenen kost ook flink wat energie.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:39

Het veulen zit nu ongeveer op de top van maximaal drinken . De melk wordt vetter vanwege de groei .
Je kan een lacterende merrie niet belasten gelijk een paard zonder veulen erin .
Zet je werk met mijn paard ambities even opzij en laat haar dit zware karwei opknappen eerst ...

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 18:32

Naja trainen is ook een groot woord gewoon wat stapritjes en af en toe wat draf meepakken. Maar merk dat ze over het algemeen gewoon minder energie heeft

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:37

Ik vind het ruwvoer wel erg weinig, graspaddock klinkt niet helemaal als volle wei of interpreteer ik dat verkeerd?

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 18:47

Nee, ivm brug aanbouw is het weiland op slot aangezien ze daar met machines en alles rijden en doen. Graspaddock is inderdaad geen volle weide maar beter iets dan niets. Oja savonds gaat ze gewoon naar de loopstal met beschikking tot vers stro onbeperkt

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:50

Onbeperkt voordroog of liever nog goed hooi lijkt me voor een merrie met veulen zeker nodig.
en dat ze minder energie heeft is logisch.
een veulen zogen kost heel veel energie die ze blijkbaar niet over heeft om te rijden.

ben tevreden met rustige ritjes om haar conditie op te bouwen en ga echt weer aan de slag als het veulen afgespeend is.
wil je perse intensiever rijden, voer event. wat omega olie bij.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:57

_LiliM_ schreef:
Nee, ivm brug aanbouw is het weiland op slot aangezien ze daar met machines en alles rijden en doen. Graspaddock is inderdaad geen volle weide maar beter iets dan niets. Oja savonds gaat ze gewoon naar de loopstal met beschikking tot vers stro onbeperkt

Over wat voor ras praten we hier?
Ik vind onbeperkt kwalitatief goed hooi wel het minste eigenlijk.

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 11:28

Kruising tinker Welsh cob. Weet biet hoeveel het kuil weegt maar ze krijgt iets van een halve plak van de baal.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:35

In mijn beleving is er maar één soort voer waarmee zogende merries goed blijven en dat is gras, gras, gras..... Dus als je geen goede weide hebt is het misschien een idee om zelf gras te maaien of van een boer te halen die gras voert op stal. Stro is geen voer, dat is maagvulling...
Wat energie betreft is het vaak niet anders. Zeker als het een eerste veulen is zijn sommige paarden hevig van slag en moeten ze erg wennen. Daar moeten ze de tijd voor krijgen. Je kunt nu eenmaal niet altijd alles hebben. Ik heb een merrie gehad die weer mee ging op concours als het veulen 3 maand was, maar ook wel één waar vrijwel niet mee werd gewerkt totdat het veulen er af was.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:07

_LiliM_ schreef:
Kruising tinker Welsh cob. Weet biet hoeveel het kuil weegt maar ze krijgt iets van een halve plak van de baal.

Neem een weegschaal mee en ga dus wegen :j
Dan weet je wat er in gaat.
Zou de hoeveelheid ruwvoer verdubbelen en even kijken hoe het gaat, voor beetje extra kun je ook wat olie bij gaan geven :j