Koelklei - ervaring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

schirocco24

Koelklei - ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 10:55

Hopelijk staat het hier goed, in de zoekmachine kon ik niks vinden.

Mijn paard staat met een dik been en gezien werk heb ik helaas niet de tijd om twee of drie keer naar stal te gaan om te koelen. -O- Twee keer red ik wel maar dat is dan even voor het avond eten en dan gelijk na het avond eten. Hier zit dus niet zoveel tijd tussen ;(

Wie heeft er ervaring met het product: NAF Ice Cool. Momenteel smeer ik met compagel, maar dit lijkt weinig effect te hebben en ik ben opzoek naar iets wat gedurende lange tijd cool blijft en niet (te) warm word. Nu is mijn vraag als je deze klei inpakt wordt het dan niet warm of broeierig op ten duur. Of blijft het "zoals ze beloven" echt 24 uur koelen?

Ik zal het om een uurtje of 10 (avonds) aan brengen en tussen 5 en 6 weer verwijderen. Om een uurtje of half 8 gaat er een icepack om en dan mag om een uurje of 10 (avonds) de klei er weer op.

Eventuele aanbevelingen van andere producten zijn welkom.

Edit: spelling

schirocco24

Re: Koelklei - ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 12:14

Niemand?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:17

ik gebruik coolingel van sectolin en daar ben ik erg happy mee. Hoe lang het precies werkt weet ik niet maar toch ook wel geruime tijd. Voordeel is dat je dit er niet af hoeft te halen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:18

Compagel heb ik ervaring mee, werkt imo beter op spieren. Voor benen die dik worden gebruik ik eigenlijk altijd (Groene) leem. Prima resultaat mee. Opsmeren en vervolgens droogt de leem zelf uit, waardoor je het de volgende dag kan afborstelen. Hoef je verder ook niet in te pakken oid!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:21

Ik gebruik de NAF Ice Cool wel eens om mijn paard zijn benen te behandelen na een intensieve springles.
Bij een blessure heb ik de klei nog nooit gebruikt.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 12:25

Yontheke schreef:
Ik gebruik de NAF Ice Cool wel eens om mijn paard zijn benen te behandelen na een intensieve springles.
Bij een blessure heb ik de klei nog nooit gebruikt.

Pak je het dan ook in of laat je het gewoon opdrogen? Enig idee als je het inpakt of het dan cool blijft en op den duur niet "warm" wordt?

Celiien schreef:
Compagel heb ik ervaring mee, werkt imo beter op spieren. Voor benen die dik worden gebruik ik eigenlijk altijd (Groene) leem. Prima resultaat mee. Opsmeren en vervolgens droogt de leem zelf uit, waardoor je het de volgende dag kan afborstelen. Hoef je verder ook niet in te pakken oid!

Groene leem heb ik ook ervaring mee, alleen dit product koelt niet echt naar mijn inzien. Het blijft mee op de temperatuur van buiten.

leonie87 schreef:
ik gebruik coolingel van sectolin en daar ben ik erg happy mee. Hoe lang het precies werkt weet ik niet maar toch ook wel geruime tijd. Voordeel is dat je dit er niet af hoeft te halen.

Dankj, nu is het eraf halen geen probleem :j Als het maar niet binnen 8 uur hoeft ofzo.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:28

Ik deed eerst de klei op de benen, dan nat krantenpapier er over en dan een bandage. Zo blijft hij de hele nacht staan en doe ik het er in de ochtend af. Met het natte papier blijft de klei langer fris en droogt hij niet zo snel uit. Het broeide zo bij mij zeker niet. In de ochtend was de klei gewoon netjes opgedroogd.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 12:43

Yontheke schreef:
Ik deed eerst de klei op de benen, dan nat krantenpapier er over en dan een bandage. Zo blijft hij de hele nacht staan en doe ik het er in de ochtend af. Met het natte papier blijft de klei langer fris en droogt hij niet zo snel uit. Het broeide zo bij mij zeker niet. In de ochtend was de klei gewoon netjes opgedroogd.

Dankj.. Maar als de klei droog is werkt hij niet meer toch?
Wellicht dat ik dit product maar gewoon moet proberen

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:47

Gewoon groene leem kopen bij de natuurvoedingswinkel. Zelf met water aanmaken en dan kan je er eventueel nog wat etherische olie doormengen als je het aanbrengt.
Dat werkt echt goed en is heel betaalbaar, want zo'n emmertje kant en klare klei smeer je snel op.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:52

Gewoon groene klei gebruiken, het koelt (voelt mss niet zo maar doet het wel) en werkt vochtafdrijvend (belangrijk!). Gewoon klei errond (zelfs opgedroogd blijft het werken) en elke dag afspoelen en verse klei erop.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 13:15

Ik heb groene leem. Ook al vaak in gebruik. Naar mijn ervaring werkt dit als je het drie keer per dag Lees: 8 uur, 1 uur en 10 uur, afspoelt en opnieuw op smeert. Maar momenteel heb ik daar de tijd niet voor.
Daarom zoek ik een product wat langer werkt...

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:19

Ik gebruik de koelende klei van Synovium :-)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:39

Ik zou zeggen kijken eens naar Staysound

Wordt veel in de SGW gebruikt
ik ben er heel tevreden mee
Wij laten dat ook rustig de hele dag zitten.
Dus 1x per dag smeren is geen probleem

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:49

Ik weet niet welke klei je hebt/ maakt maar bij mij is een homogene laag van ca 1 cm dik (lekker dikke pasta) niet (volledig) droog op 12u...

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:06

Je hebt ook peesjes met koelpacks erin.

Die omdoen voor je werk, 5 uur een nieuwe en dan id avond koelen? Het hoeft niet de hele dag te koelen toch?

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 15:30

Jester_ schreef:
Je hebt ook peesjes met koelpacks erin.

Die omdoen voor je werk, 5 uur een nieuwe en dan id avond koelen? Het hoeft niet de hele dag te koelen toch?

Zo'n pack durf ik echt niet zo lang te laten zitten. Volgens mij is het ook aangeraden om het niet langer te doen dan 20 a 30 minuten vanwege bevriezing? Dit is dus iets waar ik bij blijf.

maximuss schreef:
Ik weet niet welke klei je hebt/ maakt maar bij mij is een homogene laag van ca 1 cm dik (lekker dikke pasta) niet (volledig) droog op 12u...

De groene leem van Vertargil, deze is echt na zo'n 2 á 3 uur droog, ook een dikke laag en met dit warme weer nog eerder zelfs.

adnariM schreef:
Ik gebruik de koelende klei van Synovium :-)

Dit is ook een goede optie. Blijft deze ook bij inpakken lang koel? Of wordt deze op den duur ook warm?

ponyparadijs schreef:

Klinkt ook goed (even snel ingelezen), heb je deze welleens ingepakt? En weet je het effect erbij?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:12

schirocco24 schreef:
ponyparadijs schreef:

Klinkt ook goed (even snel ingelezen), heb je deze welleens ingepakt? En weet je het effect erbij?

Als je het inpakt dan blijft het langer zacht en koelt het dus nog langer
De koeling neemt naar mijn idee namelijk af hoe droger het wordt
Overigens duurt het wel echt een poosje voor dat het echt helemaal droog is.
Wij hebben in de middag wel eens gesmeerd
Niet ingepakt en de volgende ochtend was het nog niet geheel droog

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:17

Ik gebruik de ice clay van Foran als mijn paard een einschuss been heeft.

Geeft langdurige koeling en werkt echt goed vind ikzelf.

Mijn DA heeft het ook al toegepast bij paarden met peesblessure waar bv op weide geen stromend water aanwezig was en ook goede resultaten mee.

Ik heb hier standaard een pot staan.

Zit ook Arnica in. Kan ook geen kwaad als het op een wondje ofzo gesmeerd wordt, irriteert absoluut niet.

Succes ermee !

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 08:41

Lastige keuze. Ik ga eens kijken waar ik snel wat kan bestellen :D
Bedankt voor jullie reacties.