Paard met pigmentvlekken en gezwellen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cavalli2008

Paard met pigmentvlekken en gezwellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 20:41

Mijn ruin (vos met grote witte bles)is 8jaar en heeft sinds deze winter een gezwel aan zijn rechterachterbeen.
De dierenarts heeft er naar gekeken (niet onderzocht) en zei dat we enkel stappen moesten ondernemen als het verder zou groeien.

Hij heeft altijd op een stal gestaan, maar sinds dit voorjaar staat hij voor het eerst op wei.
Eerst kreeg hij allerlei bultjes op zijn nek en hoofd (die nadien als hij enkele dagen terug op stal ging, verdwenen)
Zijn neus is rood geweest en beginnen schilferen.
Nu staan er allemaal pigmentvlekjes rond zijn mond en ogen.
Vandaag vonden we een klein soort wratje op een pigmentvlekje aan de mond.
Het leek eerst een soort van teek, maar had een lichtroze kleur en stak ongeveer een halve centimeter uit en was langwerpig.
Wat zou dit kunnen zijn?

Er werd aan getrokken waardoor er een stukje is afgegaan en er een beetje bloed uitkwam.

Peelie

Re: Paard met pigmentvlekken en gezwellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:52

Heeft er al weer opnieuw een DA naar gekeken? Dit zou voor mij toch wel het moment zijn om aan de bel te trekken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:17

Ik verplaats dit topic van VSW naar MD.

Cavalli2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 21:49

Peelie schreef:
Heeft er al weer opnieuw een DA naar gekeken? Dit zou voor mij toch wel het moment zijn om aan de bel te trekken.

Omdat er een tweede soort van gezwel is gekomen?
Het is wel een totaal andere plaats en vorm, maar ik vond het toch verdacht.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:54

Klinkt beetje als sarcoid achtig. Gauw goed laten onderzoeken!

Cavalli2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 21:56

pol1 schreef:

Is dat dodelijk? :(

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:57

pol1 schreef:

Precies, klinkt een beetje als een naar virus ofzo. Ik zou hier ook het fijne van willen weten.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 22:00

Is hij niet gewoon zo verbrand dat er blaren op zitten?
Of anders mogelijk een allergische reactie van een plantje of een insect. Heb je een foto?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 22:01

Cavalli2008 schreef:
Peelie schreef:

Omdat er een tweede soort van gezwel is gekomen?
Het is wel een totaal andere plaats en vorm, maar ik vond het toch verdacht.

Juist omdat het op een andere plek is, kan het natuurlijk ook zo zijn dat het zich anders uit. Daarbij, als ik jou verhaal goed begrijp is dit verloop binnen een paar dagen. Dat zijn toch echt wel alarmbellen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 22:05

Sarcoid is een vorm van huidkanker. Ja dat is dodelijk. Laat er niet in snijden door een arts, ook geen biopt. Als de sarcoid beschadigd raakt heb je kans dat hij actief wordt. Dan krijg je grote rode aardbeien op de plek die bloeden. ( https://www.liverpool.ac.uk/sarcoids/ )

De schilfers en korstjes op zijn neus komen waarschijnlijk door zonnebrand. Dat doet nogal gemeen zeer, smeer er zonnebrandcreme op (niet van zwitsal, dat vinden paarden vies)

Het teekding is me onbekend, maar onlangs was er iemand hier op bokt (Bokker Kendra) die het al jaren had onder een van de ogen van haar paard. Zij ging het laten onderzoeken, als het ding er over een week of wat nog zit zou ik dat ook gaan doen als ik jou was.

Cavalli2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 22:08

mrie schreef:
Sarcoid is een vorm van huidkanker. Ja dat is dodelijk. Laat er niet in snijden door een arts, ook geen biopt. Als de sarcoid beschadigd raakt heb je kans dat hij actief wordt. Dan krijg je grote rode aardbeien op de plek die bloeden. ( https://www.liverpool.ac.uk/sarcoids/ )

De schilfers en korstjes op zijn neus komen waarschijnlijk door zonnebrand. Dat doet nogal gemeen zeer, smeer er zonnebrandcreme op (niet van zwitsal, dat vinden paarden vies)

Het teekding is me onbekend, maar onlangs was er iemand hier op bokt (Bokker Kendra) die het al jaren had onder een van de ogen van haar paard. Zij ging het laten onderzoeken, als het ding er over een week of wat nog zit zou ik dat ook gaan doen als ik jou was.

Het probleem is dat er aan werd getrokken en dus een deel eraf is en een klein stukje is blijven zitten... Ik ben onmiddellijk gaan kijken. Er kwam een klein beetje bloed uit, maar bijzonder weinig.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 22:21

Dat is geen probleem maar wel vervelend, dat wil wel zeggen dat het snel onderzocht moet worden.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 22:26

Paarden met veel wit zijn extra gevoelig voor zonlicht. Dit kan leiden tot tumoren, vooral aan neus, lippen en ogen.
Ik zou een kundig paarden arts er naar laten kijken en hem alleen onder een UV-werende deken en hoofdkap buiten zetten.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 06:35

Ts: laat je t ons weten als je paard onderzocht is??

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 08:11

Mijn paard heeft meerdere sarcoiden gehad en hij leeft nog steeds hoor, ze zijn allemaal verdwenen. Laat er dus naar kijken, is ons advies.

Cavalli2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 09:30

denice schreef:
Mijn paard heeft meerdere sarcoiden gehad en hij leeft nog steeds hoor, ze zijn allemaal verdwenen. Laat er dus naar kijken, is ons advies.

Ik heb contact gehad met de DA. Ze komt morgen. Het is wel maar een gezwelletje van een paar milimeter dus super klein, maar ik wil gewoon niet dat het allemaal veel erger wordt.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 08:05

Ja, het kan een sarcoïd zijn, maar misschien ook helemaal niet. Die van mijn paard begon als een wrat en groeide steeds groter. De pest is als je ze open maakt en activeert, kunnen ze heel snel en hardnekkig groeien. Daarom nooit in laten snijden!