Vachtprobleem ezeltje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KatjaWauters

Vachtprobleem ezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 09:29

Hallo
Wij hebben een dik jaar geleden een ezeltje "opgekocht" dat anders zou meegaan met een paardenhandelaar. Jossefien zat al van bij het begin slecht in haar vacht. Schuurplekken, ongelijke lengte.. Zij is nu 15 jaar. Medische info is er nauwelijks, zij had al 8 jaar geen dierenarts gezien.

Onze dierenarts (doet veel paardachtigen) heeft ons aangeraden haar een paar keer te wassen met Sarnacuran, omdat ze schurftmijt vermoedde. Dit heeft toen wel beterschap gebracht. Ze heeft nadien ook een detox-kuur gekregen.

Aangezien ze echter ook slecht/amper verhaart, werd bloedonderzoek gedaan en haar waarden wezen volgens de dierenarts uit dat ze ook PPLD heeft. Ze krijgt nu
Afbeelding

Afbeelding
reeds een jaar 1/2 Prascend per dag, echter zonder zichtbare verandering.

Dit jaar begon ze in het voorjaar opnieuw te schuren. Weer een aantal keer gewassen met Sarnacuran (met paar dagen tussen), in tegenstelling tot vorig jaar, zonder resultaat.
Heeft ondertussen homeopathie genomen (ook via dierenarts), evenmin resultaat.

De laatste 5 weken hebben wij haar zelf Puur Allergie en Puur Huid gegeven en ze schuurt wel wat minder, maar haar vachtconditie is nauwelijks veranderd.

Nog dit:
- volgens onze dierenarts en hoefsmid heeft ze geen zomereczeem
- ze krijgt als voeding gerstestro, een weinig (afhankelijk van seizoen) hooi en eens een wortel of appeltje. Ze is namelijk reeds van bij het begin nogal dik. Ze kan gans het jaar op de weide, samen met een andere ezel en andere grazers, dus er is nooit te veel gras beschikbaar, in het voorjaar beperken we de grashoeveelheid nog door delen van de weide
Afbeelding
af te sluiten.

Hoogstwaarschijnlijk gaan wij een dierenarts-dermatoloog inschakelen, want het arme dier loopt volgens mij chagrijnig van de jeuk, ze rolt ook heel vaak in het zand.

Toch wou ik graag eens horen wat jullie hiervan denken, afgaande op de info en onderstaande foto's.

ElCamino

Re: Vachtprobleem ezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 09:37

Weet je dat ezels niet waterdicht zijn ? Ze mogen eigenlijk niet in de regen lopen.
Voor mijn ezel had ik een 0-grams regendeken want die sufferd bleef gewoon bij mijn paarden in de regen staan. Wellicht heeft de vacht last van de nattigheid ?

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 09:49

Misschien eens kijken naar een vitamine- en mineralenbrok. Er zit weinig in gerstestro en het gras is ook maar beperkt dus wie weet is het gewoon een tekort aan bepaalde vitaminen en mineralen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:21

Veel rollen is heel normaal voor ezels.
Vind haar vacht er ook niet uitzien alsof ze veel schuurt...
Wel zou ze inmiddels in haar zomervacht moeten zijn (ook later dan de paarden ;) ) zitten die lange haren ook niet los?
Een flinke poetsbeurt of een stevige bezem aan een paal kunnen hierbij behulpzaam zijn.
Kuurtje lijnzaad ook ;)

Verder ziet ze er goed uit!

En inderdaad, heeft ze een altijd toegankelijke droge plek om te schuilen en te liggen?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:35

Hoe zit het met ontwormen?
Door wormen kunnen ze ook slechter in hun vacht zitten.

KatjaWauters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 11:44

Hallo

Bedankt voor de reacties

- ze heeft een ruime (2 op 3m), waterdichte stal, waar ze ook in gaat als het veel regent
- haar mest is onderzocht in labo en op basis van de analyse wordt ze 4x per jaar ontwormd
- ze heeft een mineralenblok: de bruinrode van KNZ
- ze heeft een tijd lijnzaad gekregen, evenals Pavo Summerfit voor mineralen en vitamines, echter geen verandering

@ Shirley: zie je die plekken achteraan, boven de staart? Dat zijn alleszins schuurplekken. Soms staan die zelfs kaal en wat nattig (wondvocht). Ook heeft ze op andere plaatsen korstjes in haar vacht. Ik heb haar al geborsteld, maar die lange haren zitten goed vast. Haar partner (ezelruintje), is sedert een goede maand zijn volledige wintervacht kwijt en staat echt prachtig.

Heeft het volgens jullie trouwens zin dat we Prascend blijven geven, als dat niks van verandering brengt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 11:49

Weet je toevallig wat de acth waarde was? Anders zou ik die echt even op de mail laten sturen. Ik ben eerlijk gezegd erg benieuwd naar die waarde en de datum van testen...

KatjaWauters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 12:06

Blijkbaar wel. Jammer genoeg is het echter zoals bij veel medische problemen bij ezeltjes: er is nog maar weinig info te vinden, ook voor dierenartsen blijkbaar. De normaalwaarden en afwijkende waarden zouden wel anders zijn dan bij paarden. De dierenarts heeft contact genomen met een ander, die dierenarts is bij Anegria (ezelasiel in Belgie), omdat ik gelezen had dat ze daar ook een ezeltje hebben met Cushing.

Ik zal haar eens contacteren en er naar vragen. Als ik het antwoord heb, laat ik het je weten. Anderen kunnen er maar mee geholpen zijn. Ze zei wel dat de waarde verhoogd was, maar net op "de grens" lag. Jossefien heeft, op dat moeilijk verharen na, trouwens geen (mogelijke) symptomen. Daarom ook dat we twijfelen. Is zij dan een beginnend PPID-patient of heeft ze de ziekte toch niet? Ook aangezien wij totaal geen verandering gemerkt hebben sinds we Prascend geven.

Jammer dat er zo weinig dierenartsen zijn die echt goed op de hoogte zijn van ezeltjes. Het zal toch Dierenkliniek Merelbeke (universiteit) worden vrees ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:22

Ik ben in de toch meerdere jaren hier op bokt en intensief in het cushing topic bezig zijn er nog niet 1 tegen gekomen. Maar heb na mijn blonde opmerking, even snel wat in proberen te lezen en het schijnt idd vaker voor te komen.

Ik zou het als ik jou was ook graag willen weten, vooral als men zegt dat het een grens geval is, waarom dan gelijk al beginnen met de prascend als er verder geen symptomen zijn behalve een moeilijke vacht.

Ik ben eigenlijk ook erg nieuwsgierig of er dan wellicht andere grens waarden worden gehanteerd bij ezels, kan nog wel eens handig zijn voor het cushing topic...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:26

KatjaWauters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 13:24

Als ik de info van mijn dierenarts binnenkrijg, laat ik het alleszins weten!

Ja, die Prascend is nu ook niet het eerste het beste onschuldige pilletje en daarbij is het allesbehalve goedkoop. Als ze ermee geholpen is kan mij dat niet schelen, maar is niet om zomaar "voor de lol" te geven...

Bedankt Spatter, zal het idd. daar ook eens vragen...

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:43

Ezels horen inderdaad niet in de regen. Het is slecht voor hun huid en oren. Wij hebben een inloopstal waar ze gretig gebruik van maken.

Verharen duurt een stuk langer bij ezels als bij paarden. Onze ezels zijn nu nét alles kwijt en zien er goed uit. Oudere ezels hebben vaak een slechtere vacht, wij schoren ons oudje 1 keer per jaar.

Ik vind niet dat ze er slecht uitziet.