hoe paard op gewicht krijgen..? Is ze "op"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dikkrijgen

hoe paard op gewicht krijgen..? Is ze "op"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 17:39

Ik zit inmiddels met mijn handen in het haar.. Ik krijg mijn paard gewoonweg niet op gewicht..

Na een vechtscheiding heeft mijn exvriend (waar de paarden gestald waren, en waar ik ze niet mocht opzoeken). 3 weken niet gevoerd. Enkel het gras wat er stond (dit was afgelopen winter).

Uiteindelijk mijn beestjes door advocaat teruggekregen.

Maar mijn oude merrie blijft mager..

Toen ik haar 6 maand terug terugkreeg was ze een skelet.
Met advies van veearts gevoerd. Inmiddels is ze op haar schouders en billen wat voller. Maar je blijft de ribben zien. En ze blijft ingevallen in de flanken.

Ze krijgt;
Onbeperkt hooi/voordroog (afhankelijk hoe het pak is. Enkele zijn licht nat).
Elke dag een uur op het gras (helas niet vollop te doen). Hierbij toegang tot het hooi!
2 kilo veulenbrok (advies van voerleverancier).
Anderhalve kilo meusli.
4 kilo (aangemaakte) speedibeet.
Aangevuld met een mineralenvitamine supplement en biotine.
Ook 100 gram zonnebloemolie.

Seniore priores eet ze niet.

Kwa werk doen we helemaal niks.

Wat kan ik nu nog meer doen? Is ze gewoon "op"? Ze is 20. En heeft een leven met sport en veulens gehad.

Wat is jullie advies?

MissBmx

Re: hoe paard op gewicht krijgen..? Is ze "op"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:42

Heb je een foto? Wat het klinkt ook als onderbespiering, wat niet gek is op die leeftijd.
Je zou ook nog lucerne kunnen proberen of kuilmais.
Gebit is in orde?

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:43

Hoe is haar gebit? Verder heb ik net zo'n oudje. Heeft mij toch een jaar geduurd, en nog steeds ie ie ribbig maar niet slecht ribbig. Het is een halflinger met gevoeligheid voor HB. Wat bij hem ook effect had was er nog luzerne bijvoeren,die van hartog had hij. Daarbij kreeg hij ook nog slobber en wat muesli. Goede kwaliteit droogvoer is ook belangrijk en gras, maar bij die van mij is het op een goede dag max 5 uurtjes haalbaar. Rest van de dag staat hij op de paddock ivm de HB.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:46

Ik heb een 7-jarige die ook niet mooi rond was, niet mager maar gewoon niet gevuld zeg maar. Ik ben toen seniores priores gaan voeren mét een schep 18+ muesli van pavo. Ik ben absoluut geen pavo fan maar op deze combinatie doet mijn dame het erg goed. Ben nu bezig in de eerste zakken voer nog en zie al verschil. Ga straks als de priores op is kijken wat er gebeurd als ze alleen de muesli krijgt. Van deze muesli kan je ook slobber maken. Het is een muesli die ook goed doet voor de bespiering, wat ik dacht dat nodig was.

Wil je echte dikmakers kan je kijken naar maismeel of bietenpulp. Niet zo gezond maar wellicht dat als ze even erdoor komt het op je huidige rantsoen wel goed blijft.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:47

Misschien heel erg voor de hand liggend hoor, maar is ze ook helemaal wormvrij? Wormen kunnen natuurlijk ook wel flink tegenwerken met dit soort dingen..

Succes ermee!

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:50

In het topic over "Oreo" noemt iemand een dierenarts die ook voedingsdeskundige is en die een passend menu kan samenstellen, misschien is dat iets? Moet je ff googelen op bokt of zoeken in de topics op Oreo, dan vind je het waarschijnlijk wel!

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:54

Een veulenbrok vind ik persoonlijk voor een 20 jarige merrie niet ideaal. Die mineralenbalans in een veulenbrok is anders dan een oudere merrie moet hebben. Er zijn meerdere soorten voeding voor oudere paarden. Als ze een seniores priores niet eet, is er vast wel een andere voeding die ze wel wilt eten.

Ik kan je een telefoonummer geven een voedingsdeskundige. Zij krijgt zo goed als alle paarden op gewicht met goede voeding afgestemd op het paard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:16

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:35

Voer je paard de senioren slobber van Masters! gegarandeert dat ze na 3 weken al dikker word.
Dit voer is niet alleen voor oudere paarden,maar ook voor paarden die moeten aansterken,merrie's met veulen,voor paarden na een operatie of ziekte.
Het is dus totaal niet te vergelijken met de slobbers van de bekende merken!
Veel bokkers hebben mijn raad opgevolgd en hun paard werd idd. weer dikker.
Je kan er voor de smaak wat muesly of biks doorheen doen,mocht je paard het niet lusten.
Kijk anders maar eens op mijn site hoe een broodmager paard [was ook 20] er weer bovenop kwam.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:46

En de seniores priores, die heb je wel goed geweekt? En gemengd met iets lekkers lust ze het ook niet?
Dan zou ik idd eens een andere seniorenbrok proberen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:51

Of seniores priores gewoon mengen met de veulenbrok of ander krachtvoer. Dan eten ze het vaak wel.

Of iets geven wat op sp lijkt zoals : masters seniorenbrok ( hierboven ook al genoemd)
sanequi senior ( alleen bij de da te verkrijgen geloof ik )
hippostar senior
of eigen mengsel maken van pulp, lucerne, zemelen, HAP brok etc.

Maar als je zoveel voert ( onbeperkt hooi en gras ) en ze blijft mager, dan moet er bijna wat anders aan de hand zijn lijkt me ? Of gebit niet goed en daardoor slechte vertering en slechte benutting van het voer. Of idd wormen wat ook al werd gezegd ( en een worm eitelling geeft niet altijd de juiste uitslag ). Misschien eens bloed laten trekken door de da ???

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:12

Luzerne en wat vaak hier wel es helpt is gewoon goedkoop basisbrok
Ook niet heel gezond maar wel een redelijke dikmaker
Of merrie brok?

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:15

Ik heb een grote pony van 24 die afgelopen winter door een abces in zijn been ongenadig vermagerd is. Meneer is een ontzettend kieskeurige eter en wilde ook de bietenpulp niet, terwijl dat onze laatste hoop was om er genoeg in (en aan) te krijgen. We zijn begonnen met mixen van geweekte (!) bietenpulp met muesli, olie, stukjes wortel, stroop en appelmoes. In het begin at hij echt met lange tanden, maar op gegeven moment ging het steeds beter. Iedere keer beetje minder 'lekkers' er in. Nu eet hij het met muesli en een scheutje olie. Ik ben net deze week begonnen met het terugschroeven van de hoeveelheden omdat hij op gewicht is *\o/* Na plm 7 maanden, slow but steady. Na maand of 4 begon hij terug te komen en na maand of 5 ben ik de nog steeds vrij schrale pony weer heel voorzichtig conditie gaan opbouwen. Nu is ie dus op gewicht, loopt 3x pw 20-30 min aan de longe en krijgt weer spieren.

Ik vond het erg lastig, hij was lethargisch, en het lichtje was zijn ogen uit. Maar hij is er weer helemaal! Lekker de kleine ponies aan het pesten in de wei en sprintjes trekken *\o/* *\o/*

Hou vol en hou hoop. En als laatste tip: vergeet de senior priores en koop gewoon bietenpulp voor varkens/geiten. Prima spul, zit minder troep in en hartstikke goedkoop. Gewoon kijken hoe je het lekker kunt maken voor je merrie.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:10

Ik zou niet zo maar van alles gaan proberen qua voer, zo eerst de dierenarts raadplegen.

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:14

Mijn oudje komt goed aan van pavo 18+ en extra veel gras.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:33

Ik denk dat je het vooral tijd moet geven en de basis goed moet houden.

Onze merrie was 20 en langere tijd niet of slecht gevoerd. Ze was broodmager, had hele slechte hoeven en enorme haken.

We hebben haar toen terug kunnen kopen en lekker 24/7 buiten gezet. Overdag wei en de rest hooi. Daarnaast speedibeet met force gegeven.

Na wat rust zijn we gaan wandelen. Ze was echt leeg, dof, maar wilde wel.

Haar tanden zijn gelijk gedaan ( na jaren niet ). Na een maand of 2 zagen we wel verschil en hebben we pas bloed laten afnemen. Dat was toen helemaal goed.
Ze kwam aan, maar de winter kwam er wel aan. Ze had wel meer ''leven'' in haar ogen.

In het voorjaar kwam er een prachtig paardje terug uit de wintervacht. Ze had meerdere veulens gehad en die optie op nog eentje hadden we wel. Maar ze werd slecht hengstig en bleek ook cyctes te hebben.
Maar ze zag er die eerste zomer prachtig uit en toen alweer 21.

Maar dat is ook wel naar het uiterlijk gekeken. Pas daarna merkte ik dat ze zichzelf ook weer beter ging voelen, door haar karakter die weer terugkwam. ( We hebben haar ook gehad va haar 5e, maar helaas verkocht na enkele jaren door omstandigheden)

Wij hebben haar met onze 2 ruintjes van 18 lopen. Eerst 24/7 en nu 14uur pd. En de jonge ruin loopt ernaast. Ze hebben onbeperkt hooi en verder krijgt ze niet veel meer. Als ze deze winter toch iets in zal vallen, wordt het speedibeet en of marstall wiesencobs.

We rijden haar zelfs en ze is topfit, wat we nooit verwacht hadden toen we haar als brooks hospital paardje terugkochten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:37

Kun je geen gewoon goed ouderwets droog weidehooi geven?

"Het ene pak wat natter dan het ander" klinkt meer als kuil dan als voordroog en steeds wisselende kwaliteit is voor geen één paard goed!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:43

Voeding is al veel over geschreven, wat ik nog zou doen is een Cushing / PPID test.
Ik heb toevallig vandaag gelezen dat deze in september en oktober weer gratis is. Je betaalt dan alleen de dierenarts voor het bloedprikken en niet voor het laboratorium.

Cushing begint vaak heel sluipend en is al langer aan de gang als de krulvacht zichtbaar is.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:46

Slotje voor overleg.