Paard (helpen) uitzwaren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hinnik123

Paard (helpen) uitzwaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 16:15

Hee allemaal ,

Klein beetje achtergrond:
Ik heb al eerder een topic gemaakt over of mijn tinker een merrie die ik voor haar leeftijd nog een beetje te klein. Nu waren dus de meeste mensen kwamen ermee dat waarschijnlijk gewoon nog moest uitzwaren. Ze is nu 2 jaar en 5 maanden en alle andere tinkers op stal zijn al een stuk groter.

Dus mijn vraag:
Is er iets wat de groei bevorderd of waarmee ze wat sterkere botten krijgt dat ze wat makkelijker kan uitzwaren ?

Natuurlijk ben ik nu nog niet van plan om haar te rijden maar ik voel me wel gewoon af. Omdat we toch wel erop willen en beginnen met de leeftijd van ong 3.5 à 4 jaar.

Hoop dat iemand tips heeft waarmee ik haar bot/spiergroei een handje kan helpen !!

Anoniem

Re: Paard (helpen) uitzwaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:20

Als ze echt achterblijft qua groei dan zou ik haar tanden controleren en controleren op wormen, maar de rest moet je toch echt aan de natuur overlaten.
Onnatuurlijke spiergroei moet je juist voorkomen want zolang de botten niet volgroeid zijn wil je niet dat daar extra zware spieren aan gaan trekken. Dan krijg je extra risico's op chips en peesschade. Gewoon geduld hebben dus, en als je paard op 3,5 nog niet breed genoeg is dan zul je bij sommige rassen inderdaad nog een jaartje moeten wachten voor je erop kunt. :)

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 16:36

xyzutu2 schreef:
Als ze echt achterblijft qua groei dan zou ik haar tanden controleren en controleren op wormen, maar de rest moet je toch echt aan de natuur overlaten.
Onnatuurlijke spiergroei moet je juist voorkomen want zolang de botten niet volgroeid zijn wil je niet dat daar extra zware spieren aan gaan trekken. Dan krijg je extra risico's op chips en peesschade. Gewoon geduld hebben dus, en als je paard op 3,5 nog niet breed genoeg is dan zul je bij sommige rassen inderdaad nog een jaartje moeten wachten voor je erop kunt. :)

Thx!maar is we tussendoor qua training iets wat ik zou kunnen doen tot ze ong 4 is? Om alvast wat spieren te kweken en voor de bereiden op het werk

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:40

Lekker veel kilometers laten maken in een groot weiland zonder té rijk gras en vooral onbelast is naar mijn mening nog altijd de beste manier om een (jong) paard fit te houden. Je zou ook nog over het harde kunnen gaan wandelen, maar zeker niet belast werk en ook zeker geen voltewerk.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:43

Om spieren te kweken kun je haar nu lekker in de wei gooien met vrienden van haar leeftijd. Lekker 24/7 buiten daar worden ze hard van, door te spelen krijgt ze de spieren wel.
Qua training zou ik gaan wandelen, verkeersmak maken en poetsen ed. Zorgen dat de basis opvoeding goed is (juist voordat ze groot en sterk zijn). Van wandelen zal ze ook nog wel spieropbouw hebben.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:47

Nu nog niets doen wat betreft training, gewoon lekker in de wei laten lopen. Paarden groeien vaak in schokken, en niet overal in het lichaam te gelijker tijd.
Dan vliegt de achterhand in de hoogte, dan haalt de voor hand dat weer in. Als ze in de hoogte groeien, gaan ze niet in de breedte dat komt later pas.

Met een trage groeier ook pas later beginnen, met 3,5 grondwerk en longeren (niet te kort laten draaien, geen ingewikkelde bijzetconstructies maar gewoon voorwaarts op eigen benen leren lopen) Stuur erop zetten met lopen in de lange lijnen (mennen zonder kar), allemaal zaken waar ze spieren mee opbouwen voordat je erop gaat. Tegen dat ze 4 zijn erop is dan vroeg genoeg. Vooral goed naar het paard kijken.

Verder zorgen voor goede voeding, met veel eiwitten en weinig suikers. Eiwitten zijn bouwstoffen voor de spieren, die zorgen voor groei.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:52

Op zware kleigrond zetten. Daar zitten heel veel mineralen in de grond en daar doen onze jonge beesten het super op.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:15

Tijd geven.
Mijn haflinger was met 3 echt een baby die je amper 1,5 zou geven.
Hij is met 4,5 pas zadelmak gemaakt en ook toen weer terug op de wei gezet omdat hij nog vrij klein en iel was.
Met 5,5 kocht ik hem, inmiddels aardig op hoogte.
En nu ben ik een maand of 9 rustif met hem bezig en nu begint het een paard te worden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:46

Je bent gewoon te vroeg, jouw paard is nog in de groei en je zult geduld moeten hebben. Uitzwaren is het laatste stukje groei, zo tussen de 6 en 8 jaar. Neem dat beest gewoon zoals ie is, alle druk die je daar op legt verpest het plezier voor jezelf. Geef haar extra tijd om veulen te zijn dus niet op haar derde al inrijden, wacht daar maar een jaartje mee, groeien kost veel energie.