Paard dat moeite heeft met buiging, wat is de oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDeena_

Paard dat moeite heeft met buiging, wat is de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 11:53

Hoi allemaal :) Ten eerste, ik weet niet of dit goed staat maar dit leek me het best passend.

Ik heb een probleem en wil dit graag delen met jullie en hopen dat we samen een oplossing kunnen vinden. Ik zal bij het begin beginnen. September 2015 heb ik Bobbi gekocht, een KWPN merrie uit 2006. Toen wij haar kochten had ze al een maand of 5 vakantie gehad i.v.m. drukte van de huidige eigenaresse. Wij hebben haar laten keuren en ze kwam er goed doorheen. Na even wennen haar opgepakt en begonnen met trainen, ze moest van ver komen en we hebben het dus ook rustig aan gedaan. Ik heb al die tijd fijne begeleiding gehad, maar we lopen nu toch tegen wat problemen aan.

Bobbi is van nature een paard dat heel graag haar rug wegdrukt en veel moeite heeft met lekker ontspannen. Dit gaat met stapjes vooruit maar ze is aldoor best vluchtig geweest voor je been. Zodra ze nageeft en loslaat kan je er goed aan zitten en haar met been rijden, maar zodra je focust op stelling en buiging gooit ze haar hoofd omhoog en wil ze wegrennen. Ik heb zoals ik al zei les maar we komen er samen niet uit (nu ben ik eigenlijk ook op zoek naar een andere instructrice dus mocht iemand iets weten omgeving almere, dan hoor ik het graag haha :+ ).

Er is al 2x een osteopaat bij geweest, omdat ze in januari bij een weigering een verkeerde beweging heeft gemaakt was er wat verkeerd geschoten in haar bekken. Zij heeft haar toen helemaal behandeld en dit heeft ons wel wat geholpen, maar het is nog steeds niet helemaal top.

Ik ben een beetje radeloos :( Zadel ligt goed, rijtechnisch krijg ik het niet opgelost en ik denk dat nog een behandeling met een osteopaat ons niet veel verder zal helpen. Ik hoop dat jullie mee kunnen denken en misschien goeie tips of een oplossing hebben voor ons, want zo komen we niet echt verder.

0000

Re: Paard dat moeite heeft met buiging, wat is de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:54

Hoe vraag je stelling en buiging?

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 11:56

0000 schreef:
Hoe vraag je stelling en buiging?

Ik rijd haar gewoon eerst lekker los lang en laag, pak haar dan wat meer op en ga figuren rijden en probeer haar buiging te vragen door mijn been eraan te leggen. Linksom mn linkerbeen etc.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:58

En begrijpt ze die hulp? Snapt ze uberhaupt dat ze om je been heen moet gaan bewegen? Laat je zelf je been netjes op de plaats liggen (veel mensen leggen hun been wat naar achter en dan zit je op een plek te duwen waar je paard helemaal niet in kan buigen). Geef je je paard de ruimte om ook daadwerkelijk naar buiten te bewegen, in het begin helemaal niet erg als ze dan wat over de schouder wegvalt, je kan niet van 0 naar 100. Eerst snappen wat er bedoelt wordt, dan soepeler worden daarin, dan pas finetunen.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 12:00

0000 schreef:
En begrijpt ze die hulp? Snapt ze uberhaupt dat ze om je been heen moet gaan bewegen? Laat je zelf je been netjes op de plaats liggen (veel mensen leggen hun been wat naar achter en dan zit je op een plek te duwen waar je paard helemaal niet in kan buigen). Geef je je paard de ruimte om ook daadwerkelijk naar buiten te bewegen, in het begin helemaal niet erg als ze dan wat over de schouder wegvalt, je kan niet van 0 naar 100. Eerst snappen wat er bedoelt wordt, dan soepeler worden daarin, dan pas finetunen.

Ik geloof dat ze het wel begrijpt, op dagen dat ze echt lekker loopt gaat het ook super. Ik hou, of probeer in ieder geval, mn been op dezelfde plek. Ze valt dan inderdaad wat weg over de schouder maar ik corrigeer dat vaak wel. Misschien slim om dat inderdaad niet te doen. Wel is het een paardje dat dan buigt in haar hals maar haar romp achterwege laat en ik vind het best moeilijk nog om dat dan goed te voelen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:11

Lastig om iets van te zeggen als je het niet hebt gezien. Maar ik zou zeggen, ga leren wijken, dan leer jij je been te gebruiken anders dan voor voorwaarts. En je paard zal ongetwijfeld wat gaan buigen/ over de schouder weglopen, ookal is dat helemaal niet de bedoeling bij het wijken. Dit 'foutje' komt wel van pas in je huidige probleem.

Daarna combineren met voltes verkleinen en weer vergroten. En ga slangevoltes, achtjes en S- en rijden. Zo wissel re recht af met buiging en ga je jezelf leren om naar binnen vallen, over schouder weglopen etc. te herkennen en eraan te werken.

Laat iemand vanaf de grond meekijken om te zeggen wat er gebeurt, zodat jij gaat voelen wat wat is.

Succes!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:16

Wat ik zelf een hele fijne oefening vind is om de volte te verkleinen en dan heel langzaam weer te openen. Dus echt er 3 rondjes over doen voor je weer op een grote volte zit. Daarbij houd je het paard in de hals vrij recht en druk je hem eigenlijk over de schouder wat weg naar buiten. Netjes tussen twee benen inhouden zodat hij niet te snel naar buiten loopt. Om eventueel de hulp duidelijker te maken kan je een zweepje tegen de binnenschouder leggen.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 12:20

Ik ga dit zeker even proberen! Hoewel ik veel van deze dingen met les al geoefend heb en het probleem eigenlijk meer is dat ze vaak wilt vluchten voor been.. Ik ben zelf echt bang dat ze het niet kan doordat ze vastzit zegmaar ...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:24

Als je paard lastig ontspant, buigingsproblemen heeft, rennerig is kan dit duiden op scheefheid! ( elk paard is overigens scheef!) Zoek een goeie rechtrichtinstructeur! Sites waar je al veel info kunt vinden en die je ook aan instructie kunnen helpen: http://www.atletischerijkunst.nl
Of paardenbegrijpen.nl

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:25

Verkapte reclame?

Als ruiter ben jij misschien nog wel de beste fysiotherapeut/ osteopaat. Door je paard te gymnastyseren maak je haar soepeler en gaat ze haar lijf beter gebruiken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:25

xDeena_ schreef:
Ik ga dit zeker even proberen! Hoewel ik veel van deze dingen met les al geoefend heb en het probleem eigenlijk meer is dat ze vaak wilt vluchten voor been.. Ik ben zelf echt bang dat ze het niet kan doordat ze vastzit zegmaar ...

Goed van je dat je daaraan denkt! Normaal gesproken als ze dus niet zo lang geleden is nagekeken, zou dat niet het probleem moeten zijn, maar het kan natuurlijk wel. Wat bijvoorbeeld een indicatie kan zijn is of ze vlucht voor je been alleen als je buiging vraagt, of ook als je iets anders doet. Is ze gewoon heel gevoelig, of is het een specifiek punt wat telkens opnieuw een reactie triggert. Ook als er veel verschil zit tussen links- en rechtsom kan dat een teken zijn dat ze een kant echt veel lastiger vind. Heb je van de behandelaar ook oefeningen meegekregen (de hals inbuigen bijvoorbeeld?) Dat kan ook al een stukje helpen.
Als je echt sterk twijfelt kan het nooit kwaad om haar nog eens goed te laten controleren natuurlijk. Ook deels voor je eigen gemoedsrust, als jij twijfelt of je er wel goed aan doet om iets te vragen, zal je automatisch wat voorzichtig, misschien twijfelend overkomen en daarmee maak je het niet duidelijker voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:29

Ik mis hier even wat begeleiding met de hand? Als je haar wil laten buigen, breng dan je binnenhand naar binnen en druk je binnenbeen aan. Je hand mag zo breed als nodig in het begin, maar pas op dat je niet terugwerkt of je hand omlaag drukt. Blijf meegaand met de beweging van het paard, maar nodig haar wel uit om los te laten. Houd ondertussen je buitenteugel in contact en begrens met je buitenbeen als ze over je buitenschouder weg wil lopen. Doe dit eerst rustig in stap op de volte, neem er de tijd voor en blijf herhalen. Wissel regelmatig van hand, maar maak het vooral nog niet te moeilijk.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:31

Kelly_ann schreef:
Verkapte reclame?

Als ruiter ben jij misschien nog wel de beste fysiotherapeut/ osteopaat. Door je paard te gymnastyseren maak je haar soepeler en gaat ze haar lijf beter gebruiken.

Nou das niet de bedoeling hoor..Er zijn vele instructeurs! Maar deze sites geven heel veel info en zitten goeie instructeurs bij!

Uiteindelijk zul je de fitnesstrainer van je paard moeten worden..alleen je moet wel weten hoe!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:27

Andere benadering kan ook helpen.
blijkbaar raakt ze in de war als jij meer gaat werken aan de buiging.
twee pionnen of tonnen in de bak neer en draai daar samen met je paard rondje om heen. Eerst aan de hand en later onder zadel. Jij als ruiter moet goed naar de pion kijken en die in het midden van het rondje houden (hierdoor houd jij je lijf in de goede richting gedraaid) : eerst op 6 meter afstand blijven. En als het goed gaat een kleiner rondje maken. en dat afwisselen rondje links, rondje rechts. Dat kan in stap, draf en galop en aan lange teugel en teugel opmaat.
Maak er een leuk spel van.

Ik denk dat als de druk er bij jou af is en je paard de oefening leuk gaat vinden: jullie buiging met sprongen vooruit gaat. Succes

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:33

Heb je een pb gestuurd.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 14:00

Joolien schreef:
Ik mis hier even wat begeleiding met de hand? Als je haar wil laten buigen, breng dan je binnenhand naar binnen en druk je binnenbeen aan. Je hand mag zo breed als nodig in het begin, maar pas op dat je niet terugwerkt of je hand omlaag drukt. Blijf meegaand met de beweging van het paard, maar nodig haar wel uit om los te laten. Houd ondertussen je buitenteugel in contact en begrens met je buitenbeen als ze over je buitenschouder weg wil lopen. Doe dit eerst rustig in stap op de volte, neem er de tijd voor en blijf herhalen. Wissel regelmatig van hand, maar maak het vooral nog niet te moeilijk.

Goed dat je het zegt, helemaal vergeten te melden omdat dat een soort automatisme is. Mn hand geef ik zeker mee! Thanks :)

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 14:03

0000 schreef:
xDeena_ schreef:

Goed van je dat je daaraan denkt! Normaal gesproken als ze dus niet zo lang geleden is nagekeken, zou dat niet het probleem moeten zijn, maar het kan natuurlijk wel. Wat bijvoorbeeld een indicatie kan zijn is of ze vlucht voor je been alleen als je buiging vraagt, of ook als je iets anders doet. Is ze gewoon heel gevoelig, of is het een specifiek punt wat telkens opnieuw een reactie triggert. Ook als er veel verschil zit tussen links- en rechtsom kan dat een teken zijn dat ze een kant echt veel lastiger vind. Heb je van de behandelaar ook oefeningen meegekregen (de hals inbuigen bijvoorbeeld?) Dat kan ook al een stukje helpen.
Als je echt sterk twijfelt kan het nooit kwaad om haar nog eens goed te laten controleren natuurlijk. Ook deels voor je eigen gemoedsrust, als jij twijfelt of je er wel goed aan doet om iets te vragen, zal je automatisch wat voorzichtig, misschien twijfelend overkomen en daarmee maak je het niet duidelijker voor je paard.

Ze is sowieso heel gevoelig, dat zeker, maar bij normaal been geven of bijvoorbeeld aangalopperen blijft ze goed nagevelijk en ontspannen, bij het vragen van buiging echter is het echt kop in de lucht en weg. Oefeningen heb ik meegekregen en heb ik ook wel regelmatig gevraagd.

Zelf zit ik dan nog met een dingetje. Ze is natuurlijk al twee keer nagekeken door die osteopaat, met opzich goed resultaat maar geen grote verschillen. Ik heb wel eens gehoord dat manuele therapie ook kan helpen bij dit soort problemen, omdat ze dan echt helemaal losgewerkt worden. Hebben mensen hier toevallig ervaring mee? Of raden dit aan/af bij dit soort problemen?

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 14:04

janouk schreef:
Andere benadering kan ook helpen.
blijkbaar raakt ze in de war als jij meer gaat werken aan de buiging.
twee pionnen of tonnen in de bak neer en draai daar samen met je paard rondje om heen. Eerst aan de hand en later onder zadel. Jij als ruiter moet goed naar de pion kijken en die in het midden van het rondje houden (hierdoor houd jij je lijf in de goede richting gedraaid) : eerst op 6 meter afstand blijven. En als het goed gaat een kleiner rondje maken. en dat afwisselen rondje links, rondje rechts. Dat kan in stap, draf en galop en aan lange teugel en teugel opmaat.
Maak er een leuk spel van.

Ik denk dat als de druk er bij jou af is en je paard de oefening leuk gaat vinden: jullie buiging met sprongen vooruit gaat. Succes

Thanks! Dit is zeker een goed idee, ook zodat ze het wat beter leert begrijpen en het leuk vind. Hier ga ik zeker mee aan de slag :D

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:07

Heel goed dat je een oplossing probeert te vinden en dat je een osteopaat hebt laten komen.
Het enige wat ik mis is een tandarts.
Als het gebit haken heeft dan kan deze niet schuiven en dat belemmert de buiging omdat de kaken 'vast' blijven zitten.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 14:08

fleurtjeuh schreef:
Heel goed dat je een oplossing probeert te vinden en dat je een osteopaat hebt laten komen.
Het enige wat ik mis is een tandarts.
Als het gebit haken heeft dan kan deze niet schuiven en dat belemmert de buiging omdat de kaken 'vast' blijven zitten.

Tandarts is een maandje geleden geweest en alles is nu weer in orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:12

Voordat je haar laat behandelen, zou ik eerst eens kijken of je met andere hulp verder kunt komen. Misschien is er wel iets wat jij niet h elemaal goed aanpakt. Laat er eens iemand op rijden die wat handiger is dan jij, misschien krijgt ie het wel voor elkaar. Pas als ze dan niet in wil buigen zou ik eens kijken naar een behandeling, maar dan zou ik eerder nog gaan voor foto's van de rug oid.

Over werken aan de hand, dat is idd wel een slim idee. Hier heb ik wel een leuk voorbeeld voor je.
https://www.youtube.com/watch?v=77wSC1GJDzE

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:15

Je zit helaas erg uit de buurt dus zou je zo niemand aan kunnen raden. Ik raak altijd een beetje in de war van de hoeveelheid -paten en -peuten die er zijn, ik werk zelf met een goede fysio echter kan zij ook wervels rechtzetten, masseren en gebruikt ze dry needling. Dus hoe je dat dan zou moeten noemen...denk dat als je er iemand bij hebt gehad die uitgebreid naar het gehele paard heeft gekeken, zowel spier blokkades en spanningen als eventuele problemen in wervels etc kan voelen en oplossen het sowieso dik in orde is.

Verder vind ik de tip hierboven goed, laat eens iemand anders voelen. Zoek iemand waar je je prettig bij voelt, die daadwerkelijk ervaren is en liefs heel veel jonge paarden opleid. Dat kost je dan misschien 25 euro ofzo maar nog altijd stuk goedkoper dan alle behandelingen. Of misschien heb je wel zo'n stalgenoot die dat zo een keer voor je wil doen.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 14:27

Stalgenoot helaas niet, maar opzich is dat wel een goed idee ja! Ik heb ook wel een fijne osteopaat maar ik heb het gevoel dat zo'n behandeling zegmaar niet "doorzet" als het ware. Kan niet zo goed uitleggen wat ik bedoel.

Ik kan niet wachten om aan de slag te gaan met alles :+ Helaas zijn we alleen 2 weekjes terug met crossen gevallen en volgens mij is er weer iets verkeerd geschoten bij haar bekken wat toen ook is gebeurd dus er zal sowieso even iemand bij moeten komen want ze loopt niet helemaal lekker helaas ;(

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:44

Ik heb ook een keer hele goede resultaten gezien met acupunctuur.
Heb er de hele behandeling bij gestaan en het verschil met de dag ervoor en de dag erna was uitzonderlijk.
Paard zat eerst helemaal vast, wilde niet rechts buigen in de kaak, en hield alles vast, ook net borstelen gevoelig over de hals en op het hoofd rechts.
Dag erna liep ze als een zonnetje en geen gevoeligheid met over de hals en het hoofd.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:45

Mijn pony doet het ook. Wat bij mij werkt is met losse teugel heel hard galopperen op rechte stukken en dan ook heel hard. Dit aan alle bij de kanten. Daarna word ie los in zijn lijf en houd hij niet meer vast op de binnenhand. Daarbij is het ook goed om buigoefeningen te doen aan de hand.
Als ik mezelf er te lang op focus ga ik vanzelf ook vast zitten. Dan gaat het helemaal niet meer werken. Ook veel overgangen maken wilt ook helpen.

Bijvoorbeeld tussen haarbenen en naar haar buik.

Zoals hierboven aangegeven lijkt acupunctuur idd ook te werken, alleen ken ik hier geen ervaren persoon voor.