Ringworm, en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joysieee

Ringworm, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 11:14

Een paar dagen geleden heeft de da ons vermoeden bevestigd: onze merrie heeft ringworm.

Het zijn nu nog maar 3 plekjes, twee zo groot als een vingertop op de plaats waar je zadeldekje ligt en op haar hoofd, en een milescuul kleintje ook op haar hoofd.

Wij wassen haar nu met imaverol, ook al haar spullen. Toch heb ik nog wat vragen:

Hoe deden jullie het met rijden? Gaan als er verder niemand is of maakt dat niet uit?

En met de hoefsmid en instructie? Is het verstandig om daarmee te wachten tot het over is?

Hoe lang moet er doorgegaan worden met het wassen met imaverol? Hier heeft de da niks over gezegd en wat op internet staat varieert nogal.

Ik heb ook gehoord over spuiten voor schimmels, heeft iemand enig idee in welke prijsrichting ik hier zou moeten zoeken? Er wordt gezegd dat ze duur zijn, maar wat is duur?

Als laatste vroeg ik me af of scheren zou helpen, of komt het van binnenuit?

Alvast bedankt!

Janinevv

Re: Ringworm, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:18

Ringworm komt van binne uit ja.
Ik zelf heb er gelukkig geen ervaring mee.

Dus laat het over aan de mensen die er wel verstand van hebben.

Maar volgens je da gaat het door het wassen alleen al weg?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:19

Als je de inenting tegen schimmelinfecties bedoeld die kostte ons per paard toen iets van euro 35. Wel twee keer herhalen met -correct me if I'm wrong- 10 dagen. Dus om en nabij de euro 70. Maar dan is je paard ook gelijk bijna een jaar gevaccineerd tegen schimmelinfecties.

Ik zou wel zo verstandig zijn om voorlopig niemand bij je paard te laten, het is zo besmettelijk als wat (ook voor mensen).
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 22-08-16 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:20

Tip
Was jezelf goed als je bij de paarden bent geweest, ringworm is besmettelijk naar mensen.
Ook je dekjes etc op hogere temperatuur wassen in je wasmachine. Een keerte leeg laten draaien voor je je eigen was er weer in doet

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:22

Pure tea tree druppels schijnen ook te helpen.

Ik zou de plekjes denk ik wel even scheren, dat maakt het behandelen makkelijker en dan kun je het beter in de gaten houden en zie je het sneller als de plekken groter worden.

Ik zou niet weten of het van binnenuit komt eigenlijk. Omdat het door aanraking al besmettelijk is zou ik juist verwachten dat het van buitenaf komt.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:22

8nnemiek schreef:
Pure tea tree druppels schijnen ook te helpen.

Ik zou de plekjes denk ik wel even scheren, dat maakt het behandelen makkelijker en dan kun je het beter in de gaten houden en zie je het sneller als de plekken groter worden.

Ik zou niet weten of het van binnenuit komt eigenlijk. Omdat het door aanraking al besmettelijk is zou ik juist verwachten dat het van buitenaf komt.

Oh ik dacht altijd vanaf binnen uit maar omdat besmettelijk is lijkt me vanaf buitenaf ja.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 12:07

Het wassen hoeft de genezing niet te versnellen, kan wel maar het zorgt er vooral voor dat het niet/minder besmettelijk wordt en dat het zich niet uitbreidt.

De prijs valt dan mee. Even de da bellen daar over dan maar. Gelukkig staan de paarden thuis en komt er naast mij en mijn moeder niemand. Echter rijd ik wel ergens anders, vandaar de vraag over het rijden.

Ik twijfelde ook of het van binnen- of buitenuit komt, omdat het idd door aanraking besmettelijk is. Vergeten te vragen aan de da. Als het van buitenuit komt, zou scheren dan wel werken? Icm wassen?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:11

Tea Tree werkt heel goed tegen schimmels. Ringworm komt voor zover ik weet van buitenaf. Het enige wat invloed heeft van binnenuit is de weerstand van het dier.
Vitaminekorrel voeren helpt iig de weerstand op peil houden. Verder idd niet in contact laten komen met andere dieren. En jezelf ook goed schoonhouden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:12

Joysieee schreef:
Ik twijfelde ook of het van binnen- of buitenuit komt, omdat het idd door aanraking besmettelijk is. Vergeten te vragen aan de da. Als het van buitenuit komt, zou scheren dan wel werken? Icm wassen?

Ringworm kan jarenlang overleven in dierverblijven. Mijn ervaring, met zowel ponnies als koeien, is dat ze een of twee keer een 'uitbraak' krijgen en er daarna een stuk minder of helemaal niet meer gevoelig voor zijn. Dus inderdaad nu een kwestie van de plekken aanpakken, alles goed wassen incl jezelf (houd in de gaten of je geen kleine jeukbultjes krijgt, anders via je ha een schimmelcrème vragen).

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:15

Bij ezeltjes heb ik het ook behandeld zien worden met tea tree olie.
En een tip inderdaad, vooral met het komende warme weer: pas op met de eigen huid. Niet alleen je handen, ook je armen. Ik had het op een gegeven moment zelf op mijn armen als gevolg van aanraking en het jeukt/brandt als de ziekte :(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:20

Teatree is regelmatig bij de tuinen in de aanbieding, dat scheelt vaak een hoop! Het schijnt idd goed te werken en heeft geen bijwerkingen, dus dat zou ik sowieso proberen :)

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 12:32

Net in de kast zag ik wel tea tree shampoo staan. Werken alleen de druppels of kan ermee wassen ook?

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 12:37

Edit: verkeerde topic :')
Laatst bijgewerkt door Joysieee op 22-08-16 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:38

Bij Imaverol zit toch gewoon een bijsluiter met gebruiksaanwijzing? Voor paarden is de behandeling met Imaverol als volgt voorgeschreven:

Eerste behandeling: Gehele paard insponzen met Imaverol (verdunning staat in bijsluiter, niet uitspoelen maar op laten drogen op de huid)
Tweede behandeling: Ruim om de plekken heen insponzen
Derde behandeling: Alleen de plekken insponzen

En dat met tussenpozen van drie dagen. Natuurlijk meteen ook even halsters, borstels, dekjes, alles wat ermee in contact komt even meenemen met het insponzen. Vergeet ook je eigen handen/huid niet want ringworm is besmettelijk.

Imaverol doodt de schimmels, dus andere behandeling is niet nodig en zou ik ook niet doen. Kan zomaar eens de werkzaamheid van de Imaverol beinvloeden. Pas als je het idee hebt dat na de drie behandelingen het niet weg is, zou je eens kunnen overleggen met je DA of je wat anders kan proberen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:39

Joysieee schreef:
Mijn sterkste vakken van vorig jaar waren economie, Frans, Duits, Engels en aardrijkskunde.

Mijn zwakste vakken waren godsdienst en gym, ik stond voor beide een 7,4 afgelopen jaar. :')

Verkeerde topic :') ?

Ringworm bij beesten geen ervaring mee. Indirect wel, want anders had ik het nooit gehad :'). Naar de dokter gegaan voor een anti-schimmel zalf. Daar weken mee gesmeerd en een verband erop (stond aan de kassa bij dierenwinkel en het was een ring die heel mijn pols besloeg). Je ziet nu nog steeds de rode waas van waar die heeft gezeten en het is al meer dan 10jr geleden.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 12:55

@focussed, de imaverol hadden we nog liggen. Vandaar dat ik ook geen gebruiksaanwijzing meer heb ;)

Wat ik begrijp is dat er maar drie keer mee gewassen hoeft te worden?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:00

Oh vandaar. Je wast inderdaad driemaal met tussenpozen van drie dagen. Als je alle spullen die in contact komen met de huid iedere keer meewast ben je er dus na negen dagen vanaf.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:32

Joysieee schreef:
@focussed, de imaverol hadden we nog liggen. Vandaar dat ik ook geen gebruiksaanwijzing meer heb ;)

Wat ik begrijp is dat er maar drie keer mee gewassen hoeft te worden?

Houdbaarheidsdatum van die fles? en als fles al open was, hoe lang? Want de werkzaamheid van dat soort dingen is vaak beperkt en zeker als het al open was.

Voor je rijden bij andere stal andere kleren gebruiken, incl. rijlaarzen, etc.

Pure schoonmaakazijn maakt ook van alles dood aan schimmels/bacteriën, etc. ,maar is voor huid te agressief. wel optie voor bv je stal (liggen, etc. dus ook daar komen schimmelsporen terecht) en dekje (1-2 opofferen, want 60+ graden wassen is er vaak ook niet zo goed voor). tankje 5 L is 1.59 bij de aldi.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:37

Inenten doen ze bijna niet meer omdat er niet veel vaccins meer zijn.. Wij hebben een enorme uitbraak op stal gehad alle paarden moesten gewassen worden en een aantal hadden het zo erg en werden geënt omdat ze er gewoon niet af kwamen. Heel goed opletten ook met paard-paard contact. Wij hadden tralies tussen de stallen en het ging gewoon van paard naar paard. Konden de hele haard volgen. Ook zelf goed opletten op je handen enz want het is besmettelijk.

ChiVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:35

Over de vraag of het nou van binnenuit of buitenuit komt: De ringworm/schimmel bevindt zich voornamelijk rondom de haarwortel, dat is dus in de huid. Dan nog steeds komen ook sporen van de schimmel gewoon buiten de haarwortel. Scheren heeft dus geen zin, omdat je de haarwortel dan niet meeneemt, maar het paard blijft van buitenaf wel gewoon besmettelijk. Scheren zou ik ook juist niet doen, omdat dan meteen het scheerapparaat besmet is :')