zelf hooi/luzerne kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

zelf hooi/luzerne kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 12:05

Hoi,
Ik zou mijn pony Harley graag ruwvoer willen bijvoeren.
Hij is niet te mager, maar krijgt maar 2x per dag hooi. Een deel eet hij op en wat hij niet meer eet verspreid hij onder zijn stro en mest hij onder met als gevolg dat hij zijn stro begint te eten en ik bij het uitmesten meer hooi wegneem dan stro.

Ik was nu aan het denken om een hooinet (slowfeeder om langer toe te komen) te kopen en daar zelf aangekocht hooi in te doen. Liefst van zeer goede kwaliteit dus misschien hooi van in de winkel (AVEVE in plastic verpakt) of luzerne (als dit kan?)

Graag jullie advies.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 13:05

Misschien kun je beter het hooi dat hij al krijgt zelf in slowfeeders klaar zetten als dat mogelijk is.
Als hij nu al een deel niet op eet en vermengt met zijn strooisel zou ik er niet nog meer bij doen.

melissapupa

Re: zelf hooi/luzerne kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 13:14

welke regio zit je ? mag ook via PB. hooi uit de winkel kan overal vandaan komen, dat kan risico's hebben

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 15:52

@Nouvel: die mogelijkheid is er helaas niet. Valt me ook op dat Harley dat hooi niet graag eet en daarom sneller aan zijn stro begint.
Vandaag stal uitgemest, alleen hooi en mest, geen stro te bekennen.
Het hooi dat ze krijgen ziet er ook niet smakelijk uit en ik vind het te kort gesneden eigenlijk.

@melissa: Belgisch Limburg

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 20:49

Indien gewenst kan ik morgen een foto van het hooi maken?
Viel me ook op dat het weer ander hooi is dan een half jaar terug. Is thans allemaal eigen gemaaid hooi.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:52

Kan je thuis of op stal een paar baaltjes kwijt?
Meestal staat er rond deze tijd van het jaar wel wat op tweedehands sites.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:54

Op Kapaza wordt veel aangeboden tegen nette prijzen :j
Let wel op dat het tenminste 6 weken oud is alvorens het te voeren!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 21:10

Probleem is dat ik echt goed Hooi wil geven en al vaker slecht hooi tegen gekomen ben van andere mensen. (Ervaring bij kennissen die zelf hooien maar ook hooi aankopen)

En Harley eet graag hooi wat kruidiger ruikt. Ik kan thuis hooi kwijt in een stal achter het huis. Dat is geen probleem.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:10

Lucerne lukt niet in een hooinet, dat kun je beter gewoon op de grond of in de voerbak geven. Is dan wel snel op...

Goed paardenhooi is droog, stofvrij en ruikt lekker. Ik zou eens kijken of er een adresje is in de buurt waar je af en toe en pakje weg kunt halen. Misschien moet je een expert meevragen....
Hooi in de winkel is afschuwelijke duur, soms wel 5x zo duur als bij een boer.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 21:17

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:38

Voorverpakt hooi van bv. Hartog is vast kwalitatief goed! Ik ken het niet, vind het veel te duur.
Maar ook dan goed kijken of het in een net kan, alles wat voorverpakt is, is vaak gesneden - en dan valt het uit je net...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:41

Neem gewoon de moeite even wat adressen af te gaan en lekker normaal hooi te vinden!
Geurend, grofstengelig, mooie kleur...desnoods een proefpakje mee om te laten keuren ;)

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:03

ik geef de tophay van jopack (verkrijgbaar bij aveve) ook aan onze pony. Is super mooi hooi en het is ontstoft dus voor paarden met een allergie een mooie uitkomst. Je kan de analyse op hun website lezen. De horse diner is ook fantastisch. Dit is voordroog en lusten paarden heel graag.

Ander hooi dat ik ook graag bijvoer maar ik weet niet of het verkrijgbaar is in Nederland (ik woon in België) is Hippo Hay van Jawadel.

Voorverpakt hooi in plastic folie is heel makkelijk en veilig. Er kan namelijk geen schimmel inkomen en je hebt 100% garantie dat het JKK vrij is.
Het is inderdaad wat duurder maar je weet wat je geeft.

Mijn pony doet het er super op en eet het heel graag.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:12

herous schreef:
ik geef de tophay van jopack (verkrijgbaar bij aveve) ook aan onze pony. Is super mooi hooi en het is ontstoft dus voor paarden met een allergie een mooie uitkomst. Je kan de analyse op hun website lezen. De horse diner is ook fantastisch. Dit is voordroog en lusten paarden heel graag.

Ander hooi dat ik ook graag bijvoer maar ik weet niet of het verkrijgbaar is in Nederland (ik woon in België) is Hippo Hay van Jawadel.

Voorverpakt hooi in plastic folie is heel makkelijk en veilig. Er kan namelijk geen schimmel inkomen en je hebt 100% garantie dat het JKK vrij is.
Het is inderdaad wat duurder maar je weet wat je geeft.

Mijn pony doet het er super op en eet het heel graag.

Hoe kan je weten dat het JKK vrij is? Dat weet je toch alleen maar als je het hooiland hebt gezien waar het gras op stond...

Hooi in plastiek is gewoon geen echt hooi meer, dat is gaan fermenteren en ruikt daardoor soms 'lekker'. Het schimmelt trouwens veel sneller dan droog hooi, aangezien er nog veel vocht in zit. Er moet maar een klein gaatje in je pak zitten en je kan soms de hele baal weggooien. En het is zuurder, dus voor de spijsvertering van je paard is het vaak niet het handigste om te geven.

Mij lijkt het het beste om te zoeken naar goed droog hooi in kleine pakjes, liefst grofstengelig, zeker als het is om hem langer te laten kauwen.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:05

Ine23, jij verwart dit met voordroog. Ik heb het over droog en stofvrij hooi dat in plastic zakken verkocht wordt. Ik vind het wel een fijn product.

Dat het vrij is van JKK heb ik ergens gelezen op de website van de producent, ben niet zeker welke het was.

Maar TS vraagt advies en ik kan alleen maar uit 'eigen ervaring' zeggen dat ik dit een mooie aanvulling vind en dat onze pony het graag eet en het er heel goed op doet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:48

Ik heb heel fijn hooi van een boer waar ik zelf ook over het land mag lopen dus ik weet precies wat er wel of niet in zit.