Waarom wel/niet keuren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom wel/niet keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:29

Waarom hebben jullie je paard wel of niet laten keuren? Waarom klinisch en niet röntgenologisch? Of waarom juist wel beide, of de een wel en de ander niet? Er wordt vaak gezegd dat wanneer je voor klinisch gaat je ook niet weet of dit helemaal 100% is ivm moment opname..

Dit waren mijn vragen. :')

Brand los.
Reden van dit topic kan in pb.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-08-16 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:33

Altijd keuren.
Reden, ik koop paard voor mijn plezier en om leuke paard rij jaren mee te hebben.

Kies enkel voor klinisch, maar heeft meer te maken met in welke prijsklasse ik een paard koop.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:34

Ten eerste heb je een poot om op te staan als je een volledig keuringsrspport hebt en er gaat toch iets fout. Dan heb je goed aan je onderzoeksplicht voldaan.

Ten tweede koop ik geen paard wat nog niet eens door een simpele buigproef loopt.

Ten derde is het heel handig om te weten of je paard goed op de benen staat, gezien het grote aantal ocd'ers tegenwoordig.

Ik keur altijd volledig bij aankoop van een rijpaard.

JoycexEnya

Re: Waarom wel/niet keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:38

Ik heb beide paarden niet gekeurd. Mijn fjord het ik al 4 jaar dus "niks aan de hand". Mijn tinker is gekeurd bij me werk waar ik haar gekocht heb voor verzekering.

Ik zou bij volgende paardje wel laten keuren alleen klinisch

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:39

Mijn 1e paard niet laten keuren; ik had mazzel en ze bleef gezond.
Mijn 2e pony niet laten keuren; ik had pech en heb een enorm probleempaard
gekocht qua gezondheid.
Mijn 3e pony was een Shetlanderveulen.. Vond ik niet nodig om te keuren, ze kostte 140 euro.
Mijn 4e pony was een Fjordveulen van 6 maanden oud vond ik ook niet nodig om te keuren,
is wel kort daarvoor naar de veulenkeuring geweest met goed resultaat.

Paard van mijn vader is wel gekeurd en dat zal ik in de toekomst ook altijd doen. Ik heb geleerd :o

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:40

Omdat ik geen duizenden euro's wil uitgeven aan een paard die 'verrot' is van binnen. Krijg je alleen maar meer kosten en teleurstellingen van.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:59

Mijn eerste 2 pony's beide niet gekeurd (een A en een D pony)
Mijn eerste paard heb ik bij aankoop klinisch en röntgenologisch laten keuren
Ook omdat ik die merrie direct voor het PROK predicaat wilde aanbieden
Dus de aankoop was niet de enige reden voor de keuring

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:19

Bedankt voor de reacties.

Nog meer?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:25

mijn eerste paarden allemaal klinisch laten keuren.

later enkel nog groene en jonge paarden gekocht,die niet meer laten keuren.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:28

Paard is klinisch en röntgen gekeurd, om niet binnen de kortste keren allemaal gedoe te hebben. Je kan natuurlijk niet alles uitsluiten met keuren, maar je weet wel beter wat je koopt!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:30

Eerste paard gekocht een compleet laten keuren. Bij twee dierenartsen. Want de eerste gaf een verhoogde kans aan op hoefkatrolontsteking. Paard was toen 7 en had Z dressuur en M springen gelopen. Tweede DA gaf geen bemerking en toch gekocht.

Tweede paard kende ik vanaf veulen: ongekeurd gekocht. Is een heel duur paard geworden nadat we een keer over de kop gingen in het bos. Vele jaren later achterbenen op de foto (bleek later licht atactisch te zijn). Toen had ze twee ingekapselde ocd's (1 per been). Liep toen M2 met winst: nooit last van gehad.

Derde, huidige, paard gekocht als veulen van 7 maanden. Klinisch laten keuren. Op die leeftijd hebben foto's geen zin.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:33

Ik heb sinds kort een nieuw paard (goed gekeurd). Daarvoor heb ik een pony laten keuren, maar die is helaas afgekeurd en heb ik dus ook laten staan. Dierenarts verwachtte niet dat het met een week over zou zijn.

Ik ben dus blij dat ik heb laten keuren. Het gaat hier om klinische keuringen.
Laatst bijgewerkt door olga op 21-08-16 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:33

Eerste pony en tweede pony niet gekeurd.waren allebei helaas niet in orde |(

Me huidige paard klinisch & rontgen gekeurd.helemaal goed *\%/* en onze pas aangekochte pennypony niet gekeurd..ze is al wat ouder en krijgt bij ons haar goede oude dag.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:36

Ik heb mijn hengst niet laten keuren omdat de dierenarts vertelde dat dat weinig zin heeft als een paard nog heel jong is (paard was toen 11 maanden oud).

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:36

Twee paarden zijn niet gekeurd, reden hiervoor Was, dat we ze gratis hebben gekregen. Een papierloze haf en dr zoon van twee jaar oud.
Mijn andere haflinger en mijn exmoorpony zijn wel klinisch gekeurd.
Omdat deze aangekocht zijn.
Afgelopen voorjaar zijn er twee shetters erbij gekomen, aangezien klinische keuring duurder is dan de pony waard is.

Foto's maken van de paarden is sowieso te duur voor de prijsklasse waar ik de paarden in heb.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:38

Dat ligt voor ons aan het gebruiksdoel. Voor de recreatie mag een paard voor mij wel een kleine bemerking hebben, wordt dus niet gekeurd. Voor de sport willen we ze rontgenlogisch ook goedgekeurd hebben. Er wordt dan meer aan het paard gevraagd, wat deze aan moet kunnen. En de aanschafprijs is wat hoger.

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:40

De onze is ook niet gekeurd. Vorige eigenaar vond het heel moeilijk om haar weg te doen en ik vetrouwde het daarom...(niet altijd slim weet ik). Was ook niet voor wedstrijden, puur om te gaan wandelen en met zo'n keuring weet je ook niet alles dus dan hebben we maar beslist om haar niet te laten keuren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:53

Al mijn paarden zijn door een dierenarts gezien. Bij veulens valt er weinig te keuren, wel zijn ze gezond bevonden door een dierenarts voor aankoop. Mijn volwassen paarden zijn wel volledig gekeurd inclusief röntgenfoto's van rug, hals en alle vier de benen.

Waarom? Omdat ik graag met een gezond paard begin. Wanneer ze wat gaan mankeren zal ik voor ze zorgen, maar ik start liever zonder al die zorgen.

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:55

Ligt aan het doel.
Alle paarden, jong en.oud worden klinisch gekeurd. Puur om te weten of ze goed zijn aan de buitenkant. De sporters en fokkers worden ook rontgelogisch gekeurd, omdat je eventuele lichamelijke problemen wil weten. Puur om een oordeel te kunnen geven over wat voor problemen er zich kunnen voor doen. Ook nek en rug, ivm het kans op kissing spines en artrose in de nek.

De jongere heeft foto's nog geen nut. Want een chip kan bij 1 jaar zichtbaar zijn en met 3 weg zijn.

Paarden met ampere waarde zou ik beide niet doen. Omdat keuring een duur iets blijft.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:05

Ik heb beide niet gekeurd want daar was de prijs niet naar. En ik heb altijd zoiets van klinisch zie je toch geen details, en bij foto's zal je dan toch net zien dat je foto's van het ene laat maken, maar dat er vervolgens ergens anders een blessure zit. Het is een gok, maarja paard kan ook struikelen en iets krijgen. En een risicopaard op de foto hoeft natuurlijk niet per se klachten te geven.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:26

Ik heb nog nooit een eigen paard gekocht, maar in mijn omgeving zie ik toch wel relatief veel paarden met problemen die toch wel oplopen qua prijs. Nu zijn sommige dingen natuurlijk niet te voorspellen met een keuring, maar soms is het ook wel al te zien. Dus ik heb wel bedacht dat ik, als ik in de toekomst een paard koop, deze laat keuren.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:39

ik heb mijn vorige niet laten keuren maar die was toen de tijd pas 2 jaar. Dus die groeiden toen nog vol op dus had toen weinig zin. En der kan natuurlijk ook al zijn ze gekeurd altijd wat gebeuren maar dan weet je wel dat het moment van kopen ze gezond zijn. En aan gezien mijn vorige ziek werd en zo hebben we besloten om me huidige paard wel telaten keuren die is beiden gekeurd. Maar die was al stuk ouder dan me vorige paardje van moment van aankoop. Maar geen dag spijt van beiden de paarden en ook geen dag spijt van de keuring. Dus zo zien je maar overal leer je van Dus ik zeg altijd laten keuren. (me vorige was overigs niet ons 1st paard) Maar ik zal wel altijd keuren als het kan natuurlijk . En iemand kan wel zeggen de verkoper dat een paard goed is en gezond is maar ze kunnen het ook zeggen tewel het totaal niet zo is maar omdat ze dan het paard graag kwijt willen enzo. Maar dan sluit je wel uit dat op het moment van aankoop het paard goed is en ik zal ook altijd een bloed monster af laten nemen. Want je weet nooit waar het nog goed voor is. Je kan altijd dan weer als nodig is voor iets nodig hebben.

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:44

Ik heb mijn beide paarden zowel klinisch als rontgen gekeurd. Voor mij was dit compleet onafhankelijk van de prijs. Een paard schaf ik aan voor het leven en als je dan de kosten telt van een keuring valt het mee. Bij mijn eerste paard bleek het later heel fijn om foto's als een soort nulpunt te hebben, hierdoor wisten we later exact hoe progressief zijn artrose is geweest. Het blijft natuurlijk een momentopname, maar ik zou iedereen aanraden om klinisch en rontgen te keuren.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:45

Mijn paard is röntgenologisch en klinisch goed gekeurd. Waarom? Ik koop een paard met de intentie om hem te verkopen voor een aardig bedrag en voor een aardig bedrag laten mensen hun paard vaak keuren en als die dan niet goed is op de foto sla ik mezelf wel voor m'n kop

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:49

Wij hebben klinisch gekeurd.

Je kan beter keuren voor honderd euro dan er later achter komen dat hij (ik noem maar wat) aan vier benen artrose heeft en je jaarlijks de kosten van een paard-tot-de-macht-tien-hebt. Al is het nog zo'n lief paard, zulke kosten wil je niet.

Volgens mij is het ook zo dat als het paard wel goed is gekeurd maar na een paar maanden blijkt dat er verdovingsmiddelen in het bloed zaten en hij van alles heeft (bloed bekijken ze niet automatisch, alleen als je ervoor belt), de oude eigenaar gedwongen is om het paard terug te nemen (en het geld terug te geven). En dat is niet zo als het paard is afgekeurd of niet is gekeurd.