Ervaring met UTC-techniek gezocht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BAStable

Ervaring met UTC-techniek gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 13:04

Heb jij ervaring met UTC-techniek?
Dan ben ik op zoek naar jou!

Voor mijn thesis ben ik op zoek naar ervaringen omtrent Ultrasound Tissue Characterisation (UTC), liefst binnen de paardengeneeskunde maar humane geneeskunde mag ook. Deze techniek is vergelijkbaar met de normale echografie (ultrasound) maar werkt meer in 3D.

Heeft jouw paard UTC ondergaan? Waarvoor precies (welke blessure ed.)? Hoeveel keer? Indien meerdere keren: was dit ter controle, voor revalidatie of preventief? Wat is jouw mening over UTC? Hoe informatie, des te beter! Ik hoor het graag, mijn inbox staat open :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:16

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik was gisteren op de open dag van de Raaphorst in Wassenaar en daar gebruiken ze het ook. Dat weet je misschien al hoor, maar je kan anders eens contact met ze opnemen voor meer van de informatie die je wil weten. Misschien kan je dan via hun aan mensen komen die er gebruik van hebben gemaakt, volgens mij is het allemaal erg nieuw en ik heb er geen idee van waar het in Nederland verder nog toegepast wordt.

De heer van Toor, tot voor kort eigenaar van de kliniek die ik hiervoor noemde is nu mede-eigenaar geworden van een sportpaardenkliniek in Heesch, Noord-Brabant: http://www.sporthorsemdc.com/onderzoek/ . Daar wordt deze techniek ( natuurlijk) ook gebruikt.

BAStable

Re: Ervaring met UTC-techniek gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 14:06

Dankjewel voor je reactie! Ik mag inderdaad naar hen toe om te zien hoe UTC werkt etc.
Maar ik ben alvast benieuwd naar persoonlijke verhalen en ervaringen, vandaar mijn post.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 15:16

Ik heb er geen idee van of het bij "gewone" paarden al veel wordt gebruikt. Ik kreeg een beetje de indruk gisteren dat het meer bij hoog in de sport lopende paarden gebruikt wordt en dan met name om blessures vroegtijdig te onderkennen en te monitoren. Maar ik hoop dat je respons krijgt op je vraag, het is een heel interessante ontwikkeling naar mijn idee. Er is veel specifieker mogelijk om blessures te zien en de ontwikkeling ervan bij te houden dan met de reguliere echo.

BAStable

Re: Ervaring met UTC-techniek gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 18:24

Bedankt! Ja klopt. UTC is een veelbelovende techniek voor preventie en revalidatie. Wellicht nu nog enkel voor de topsporters onder de paarden maar wie weet wat de toekomst brengt. Daarom kan ik niet wachten om me hier in te verdiepen!