Plekjes op hoofd en vacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paco_Spike

Plekjes op hoofd en vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 16:52

Ik ben vandaag gaan kijken bij een jaarling om eventueel te kopen.

Het diertje sprak me wel aan, maar had redelijk wat plekken op zijn hoofd en vacht. Verder heeft die schilfers in zijn manenkam. Maar geen schilfers ofzo op d'r rest van zijn lichaam

De plekken zijn op zijn hoofd, onderaan zijn nek/borst en tussen zijn achterbenen.

Ik denk niet dat het jeukt want er waren geen schuurplekken te zien. Ik heb op het oog ook geen beestjes zien zitten maar hem ook niet uitgeplozen natuurlijk.
Hij moet volgens mij ook een wormenkuur want hij toont ribben maar is niet mager.
Hij toont gewoon fit verder en zijn vacht blinkt. Hij rent nog veel en speelde ook met de andere jaarling.

Omdat hij dus (nog) niet van mij is en er dus ook niet meteen een veearts op af kan sturen, vroeg ik me af of iemand hier weet wat het kan zijn. Misschien is het opgelost met beter en meer voer en een wasbeurt en wordt hij een fijn nieuw maatje. Maar als er flink wat behandelingen nodig zijn, laat ik hem staan.

Laat maar horen!

Foto's toevoegen lukt me niet met mobiel. Ik ga straks proberen op de laptop

Oh en de andere dieren toonden gezond. Hij staat in een gemende kudde(jong tot oud en merries en ruinen)

nijland

Re: Plekjes op hoofd en vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 16:55

Misschien schimmel?

Paco_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 19:38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als het goed is zijn hier de foto's van de plekjes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:21

Ik herken de plekken op het hoofd wel , komt vaak toch van de vliegen :j
Hebben een aantal paarden bij mij op stal ook zo op het hoofd, mijn zomereczeem pony heeft het ook
Maar er kan ook een mijt soort zijn,maar dat geeft vaak toch wel jeuk.

Toch even heel goed kijken of je echt niet ziet dat er haren weg zijn bij staart en manen wat op eczeem kan duiden.

Paco_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 21:00

Bedankt voor je bericht ellepel. Hij had mooie lange manen aan beide kanten en een puntgave staart. Oh en zijn manenkam was gewoon zacht. Dus denk niet dat het eczeem is dan?

Toevoeging: hij had geen jeuk denk ik. Heb hem de hele tijd niet zien schuren (was 3u daar in totaal) en was ook niet jeukerig bij het poetsen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:09

Mijn paard heeft dit ook.
Voorheen zomereczeem toen ze nog op gras stond. Toen had ze deze plekken heel erg icm ernstige jeuk.
Nu staat ze op hooi en heeft ze geen jeuk meer. Deze plekken zijn er echter wel, maar in veel mindere mate en pas sinds korte tijd.

Ik zie het veel bij dieren met zomereczeem.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:10

Dat op de borst heeft een jonge arabier bij ons ook en die heeft ook geen eczeem of wat dan ook.
Blijft toch alfijd een gok he wat je koopt, ziektes kunnen altijd opduiken!

Paco_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 21:13

Hm als het zomerexczeem zou zijn, ga ik het toch niet doen. Even opzoeken op het internet naar ze

Paco_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 09:16

Denk niet dat het zomerexczeem is. Na alles gelezen te hebben op internet. Iemand nog een idee wat het wel kan zijn?

Paco_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 19:55

Iemand zei schimmel en raadde aan om te wassen met Dettol? Maar dat kan toch niet op het paard zelf?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:56

Dettol tegen schimmel?
Ja het kan wel op een paard,maar voor schimmel kun je toch beter imaverol halen :j

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 23:26

Eczeem ontwikkeld zich pas later, meestal als het dier een jaar of drie is.

suzanneteje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 00:29

Lijkt (helaas) exact op de plekjes die mijn paard heeft van d'r zomereczeem. Vind het persoonlijk niet erg op schimmel of Luis of iets lijken maar dat blijft lastig bij foto's.
Moet daarbij ook zeggen dat ik m'n paard nu zo heb dat er een zeer nette staart en manen op zitten maar bv. Oren/hoofd en buik waar dr eczeemdeken niet zit liggen toch zeker wel met regelmaat open en daarbij zijn er paarden die eerder zomereczeem hebben als bij de drie jaar:(. Staart en manen niet zichtbaar constant krabben hoeft dus niet alles te zeggen.
Als ze in kudde verband leeft kan het zijn dat ze te zwak is of niet lekker in de groep ligt. Hierdoor gaat weerstand vaak achteruit en heeft ze misschien toch iets als schimmel opgelopen.
Ik hoop voor je dat het meevalt en wens je succes met de zoektocht.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 16:53

Die plekken op zijn hoofd lijken van de vliegen te zijn.
Die op zijn borst lijkt mij schimmel. Daar ben je vanaf als je hem een paar keer wast met imaverol. Jeukt ook niet volgens mij

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:14

Lijkt meer van vliegen te zijn inderdaad, evt in combinatie met warmte, mijn paard krijgt dat in de zomer ook en die heeft geen eczeem of schimmel.

Je zou evt wat korstjes op kweek kunnen laten zetten, dan weet je zeker dat het geen schimmel of iets in die richting is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:22

Als ze mijt hebben kunnen ze ook zulke plekjes krijgen. Valt zo dus niet veel van te zeggen helaas..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:24

Inderdaad, kan van alles zijn...
Maar als het diertje je verder aanstaat, zou ik 'm er niet voor laten staan ;)