Agressief vs PPID?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xtinne

Agressief vs PPID?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 13:59

Zoals de titel zegt:
Kan een paard agressief worden van Cushing/PPID?

Er kloppen heel wat symptomen bij mijn verzrogpony, enkel is agressiviteit op internet geen symptoom? Het volledige verhaal volgt nog wel eens...
Met DA telefonisch contact gehad, en hij zegt dat het misschien wel iets in die richting kan zijn. (Iets met Hypofyse)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 14:03

Ik heb mijn pony vanwege de gedragsverandering die ik aan de PPID verbond af laten maken. Hij is in een paar jaar tijd van een pony die met elk vreemd paard goed op kon schieten veranderd in een paard die nieuwe dieren in een hoek joeg om ze daar volledig in elkaar te meppen, en die andere diersoorten heel gericht aanviel. Hoewel hij naar mensen wel nukkiger was geworden vond ik dat nog niet zo erg dat ik hem zelf niet meer vertrouwde, maar ook daarin was hij zeker wel flink veranderd.

In hoeverre het werkelijk een symptoom is van de aandoening of dat het een gevolg is van het niet goed voelen/veranderingen in het lijf weet ik niet, maar ik zou de mogelijkheid zeker niet ontkennen.

xtinne

Re: Agressief vs PPID?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 14:06

Oké, bedankt :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 14:09

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 14:23

Had daar eerst ook aan gedacht maar was bang dat mijn vraag ging verdwijnen in de reacties, maar kan het wel proberen :)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:50

Gedragsveranderingen kunnen idd ppid gerelateerd zijn. Sterker nog, wat slomer en teruggetrokken zijn zijn zelfs een van de meest voorkomende symptomen. Maar ook agressie naar weidegenootjes, andere dieren of mensen is helaas echt niet ongebruikelijk. Het goede nieuws dat ik je kan geven is dat dit gedrag weer omslaat als de medicatie aanslaat.
Eerst maar even de uitslag van de test afwachten. Hoe oud is je paardje eigenlijk als ik vragen mag?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:05

Yes mijn Shetlander had soms van die aanvallen naar soortgenoten toe.
Ene moment kon hij er goed mee overweg en het andere moment vloog hij ze als een hengst aan.
Enkel zijn jarenlange vriendin ging het altijd goed mee
En veulentjes :j
Ook in gedrag kon hij soms ineens een tik in zijn hoofd krijgen en doordraaien.
Niet agressief naar mensen maar helemaal flippen en als je hem eruit had zag je duidelijk dat hij zelf niet eens wist wat hij deed.
Na verhoging prascend werd dat stabieler maar toen begonnen er ook weer andere dingen.
Het is gewoon een hele nare ziekte

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:08

Natalie36 schreef:
Maar ook agressie naar weidegenootjes, andere dieren of mensen is helaas echt niet ongebruikelijk. Het goede nieuws dat ik je kan geven is dat dit gedrag weer omslaat als de medicatie aanslaat.

Hier ontwikkelde het tijdens gebruik van pergolide/pracent hoor.. Helaas!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 05:20

dovish schreef:
Natalie36 schreef:
Maar ook agressie naar weidegenootjes, andere dieren of mensen is helaas echt niet ongebruikelijk. Het goede nieuws dat ik je kan geven is dat dit gedrag weer omslaat als de medicatie aanslaat.

Hier ontwikkelde het tijdens gebruik van pergolide/pracent hoor.. Helaas!

Bij mij ging het in hogere dosis prascend (moest niet perse daarom) juist wel beter

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 08:06

Ze is 37.. Heb al contact gehad met verschillende DA en ze denken ofwel PPID, ofwel iets anders met tumor in hoofd of op de eierstokken..
Maar omdat t mijn verzorgpony is kan ik dus geen dierenarts achter hun rug bellen en moet ik afwachten...

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 09:59

Mijn merrie werd loom en,passief. Toen,ik met de prascend begon veranderde ze in een nerveus en schichtig paard dat ook naar andere paarden agressief deed. Dit is na een tijdje op de prascend terug veranderd. Nu is het een vrolijk lief rustig paard dat terug meer levensvreugde heeft en happy is. Onderschat niet wat ppid doet bij een lichaam. Door de cortisol voelen ze zich echt rotslecht. En door met de medicatie te starten word de hele hormoonhuishouding echt wel overhoop gegooid. Dit was wel maar tijdelijk. Nu is ze terug het paardje van voor de ppid. En elk paard heeft andere symptomen als ze cushing hebben. Ik vermoed wel Dat agressie kan omdat ze zich zo slecht voelen en de andere paarden,uit hun buurt willen. Maar niet elk paard hoeft dit te hebben. Hangt van paard tot paard af. Maar het is echt wel,de moeite om met de medicatie te beginnen en het vooral tijd geven de medicatie. Stel je vraag gerust in het cushing topic. Ze helpen je daar echt. Ik heb daar ook enorm veel geleerd