Mestwater / stress?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

Mestwater / stress?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 12:04

Mijn 4 jarig heb ik nu een aantal maanden in mijn bezit. Ze kreeg bij ons op stal voordroog en basis brok. Ze stond in de groep op een zand paddock.
Echter bleek ze flinke hoeveelheden zand te eten en raakte flink aan de diarree.
Op advies van de diere arts haar op een verharde paddock gezet zodat ze geen zand meer kon eten. Haar overgezet op onbeperkt hooi en een kuur zandweg, en die na 1 maand herhalen. Hierdoor leek haar mest wat te verbeteren.

Echter zijn we nu een aantal maanden verder. Ze staat nog steeds op onbeperkt hooi en op een verharde paddock. Haar mest is redelijk, maar zijn geen mooie keutels.
Ook heeft ze erg veel last van water na het mesten. En heeft ze veel natte scheten waarbij het water er met met een straal uitspuiten en een plasje op de grond veroorzaakt.

Nou is het ook zo dat het een enorme binnen vetter is. Ze is braaf en doet met rijden wat ik van haar vraag. Maar als ze iets moet doen wat ze nog moeilijk vind of als ze ergens langs moet wat ze spannend vind. Dan geeft ze acuute diarree.
Ook in de paddock is ze vrij orustig en erg bewegelijk.
Op stal lijkt ze de meeste rust te hebben.

Uit bloedonderzoek bleek ze een magnesium gebrek te hebben. Ze krijgt nu 4 schepjes paardendrogist magnesiumcitraat en dat lijkt tot nu toe haar magnesium gehalte op pijl te houden. Ook heeft ze al meerdere kuren zandweg gehad. Geven van pre/pro biotoca geeft ook geen verschil.

Nu ben ik dus aan het twijfelen in welke hoek ik het moet gaan zoeken.

Heeft ze onrust (stress) in haar lijf omdat ze last heeft van haar darmen.

Of heeft ze last van haar darmen omdat ze onrustig is/ wat stressig is.

Iemand die dit verhaal herkend en een oplossing heeft gevonden?

tamary

Re: Mestwater / stress?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:11

Gebit laten controleren (slecht kunnen kauwen bv nog door wisselen geeft ook problemen met de mest), is ze goed ontwormt? En wat was de dosering van die zandkuur?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 12:21

Ze kreeg die nieuwe zandweg brokjes van de paardendrogist. Een week lang 5 schepjes per dag.
https://www.paardendrogist.nl/product/1 ... 955?v=True

Ze is in juni door de tandarts gedaan. Toen bleek ze wel redelijk wat haken enz te hebben. Doppen waren er allemaal af. Zijn advies was om haar na 6 maanden weer te doen.

Ze wordt netjes ontwormt de laatste keer met equest van de DA gekregen om te kijken of dat verschil zou maken, maar helaas.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:26

Als ze zoveel zand eten, mag de dosis zandweg minimaal x2. Test tijdens die kuur ook weer op zand, zodat je kan zien of het er inderdaad uit komt. Vervolgens kan het zo 6 maanden duren voordat de darmen weer redelijk normaal functioneren.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:37

Heb je toevallig Yea Sacc van Dodsonn & Horell al geprobeerd?

Mijn jonge paard heeft ook last gehad van zijn darmen ( niet door zand overigens) en dat heeft wel weer voor een veel betere darmwerking gezorgd bij hem. Was op advies van de kliniek trouwens, je kunt het echter wel gewoon zelf bestellen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 12:46

Tamary: nog een extra zandkuur kan indd geen kwaad. Zal dan de dubbele dosering geven.

JustLizz: Wat is er anders aan die Yea Sacc ten opzichte van pre/pro biotoca?

Ze krijgt nu zins een week 1 schep C4L. Daar zit het ook in dacht ik. Merk nog geen verschil.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 17:23

Is het niet andersom?
Heeft ze geen darmproblemen als gevolg van Stress?

Mijne is namelijk een echte neuroot en zodra er maar iets verandert, dan spuit t eruit %)

Sinds hij Pavo Nerv Control krijgt kan hij zn stress makkelijker af laten vloeien.
Als hij stress heeft, heeft hij wel nog direct diarree, maar dat blijft daarbij en een half uur later is alles weer normaal.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 17:47

Ja dat is nu dus het lastige. In welke hoek moet ik het gaat zoeken inndd. Het is een beetje het en kip en het ei verhaal. Wat was er eerst.

Die nerv control had ik ook naar gekeken. Bij jou werkt het dus. Hou hem ff in gedachte

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 18:16

Mijn merrie had het iedere winter, bij haar leek ook niks te helpen.
Het vage bij haar was dat het ineens kon omslaan naar een verstoppingskoliek. Op advies van de da 2x daags 100 gram lijnzaad te geven (ongekookt gewogen, maar gekookt gegeven) sloeg bij haar om naar een flinke verstoppingskoliek.
Ook de da wist het niet meer.
Geen tekorten, ontwormd, gebit goed, regelmatig zandkuur (iedere 6-8 weken een kuur van 7 dagen met psyllium vezels).
Verder was ze gewoon blij, at en dronk goed.

Ben haar op advies Algae Vitalis gaan geven en echt het was binnen de kortste keren over. Ik heb het als een kuur gegeven met alleen lucerne, dus verder geen krachtvoer. Kreeg daarvoor een vitamine korrel.
Nadien langzaam afgebouwd en een ander merk vitamine korrel op gaan bouwen. Tot op heden gaat het eigenlijk super! Merk ik bij haar iets in de winterperiode dan gaf ik wat IJslandszeewier en dat was voldoende. Maar afgelopen winter ook niet gegeven, aangezien dat word afgeraden tijdens dracht.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:16

Heeft ze door de stres geen last vaan haar maag gekregen en nu niet last van een maagzweer? Neveneffect is vaak dat de mest ook komt met veel nat. Als het zo,n stresskip is is ze misschien ook wel gevoelig voor maagzweren.

Weet je ook de reden dat ze zo veel zand eet? Verveling? Stress?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:18

Waarom staat ze niet op de wei?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 22:16

Nee helaas weet ik niet wat de reden van zand eten is. Er waren andere paarden om mee te spelen/krabbelen en onbeperkt ruwvoer. Dus eigenlijk niet echt een reden voor verveling.
Er werd gedacht aan een te kort aan iets, dus bloedonderzoek gedaan. Daar kwam een magnesium te kort uit.
Dit ben ik bij gaan voeren en na 4 weken op nieuw getest en toen was het magnesium gehalte goed.
Verder had ze geen te korten meer. Dus weer opnieuw geprobeerd om haar op het zand te zetten. Maar helaas, binnen een paar uur stond ze al weer vvan het zand te smikkelen. Ze staat eer dan ook echt van te genieten als oof ze iets heel erg lekkers kreeg.

Maagzweer heb ik inderdaad ook aan gedacht maar ze heeft niet echt de symptomen zoals gapen, singelneid, gewichtsverlies, doffevacht enz.
Wel zit ik er aan te denken om eens een zak Gastro+ van Havens te proberen. Dit zou een positief effect hebben op het maag/darm stelsel.

Weiland hebben we jammer genoeg niet.

Haar mest wisseld ook nog erg. Vandaag vond ik zowel hele slappe koeienvlaaien als wat stevige waar je nog wel wat mestballen in herkend.
Toen ze naar me toe kwam lopen, liep ze met haar staart om hoog en liet een heel spoor mestwater achter.

Maar misschien ben ik ook wel overbezorgd en hebben haar darmen nog langer de tijd nodig om te herstellen van die erge diarree door het kuil en zand.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:25

Geef je wel nog steeds magnesium bij?
In elk geval een goed compleet supplement gaan geven.
Een lekkende darm geeft ook spuitwater, dan zijn de darmen beschdigd en dat kan meerdere oorzaken hebben.
Daardoor worden er te weinig voedinsgtsoffen uit het voer gehaald en dus moet je echt een hoog gedosseerd supplement gaan geven.
Ik kan je wel wat gaan aanraden, maar er zijn zoveel supplementen,de een zegt die en de ander zegt dat.

Zand eten kan vitaminetekort zijn,maar ook doen paarden het omdat er soms kleideeltjes in zitten die een onrustige maag tot rust brengen he...zie het zo dat ze de zand als een rennie nemen voor een pijnlijke maag.
Een maagzweer zou dus wel,degelijk kunnen.
Lees ook dit even..wel engels
http://holistichorse.com/health-care/eq ... -his-diet/

Het is een hele speurtocht maar bekijk gewoon alle mogelijkheden waardoor die mest zo kan zijn

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:52

Bij mijn paard werd de spinazipoep veroorzaakt doordat hij veel te veel dronk. Dus kijk daar eens naar, misschien is het zo simpel.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 23:25

Ik zou in plaats van zandweg toch psyllium of vlozaad gaan voeren. De concentratie werkzame stof in zandweg is heel erg laag, je voert vooral opvulmiddel. Misschien een keer een rontgenfoto maken om te kijken hoe veel zand er nog in de darmen zit?

Als je paard stressgevoelig is en dunne mest heeft, zou je ook eens een maagscopie kunnen laten doen, om te kijken of hij geen maagzweren heeft.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 08:32

Ja de magnesium krijgt ze nu nog steeds, dat blijf ik ook geven.
Ik had toen van de DA equiline balancer gekregen. Maar na dat dat op was heb ik niet meer gegeven. Zal het met mijn DA bespreken.

Ik zal de stal eigenaar eens vragen om haar drink gedrag in de gaten te houden. Maar mij is niet opgevallen dat ze erg veel drinkt. Haar stal is ook niet heel erg nat.

Ik noemde zandweg, maar ik bedoelde zand off wat ze kreeg. Dat is van de paardendrogist met pre en probiotoca erbij.

Haar darmen op de foto zette weet ik niet of dan kan. Is wel een erg groot gebied wat dan op de foto moet. Maar kan het met m'n DA bespreken. Net als dat meerdere van jullie toch een maagzweer opnoemen.
Ik ga maandag ff bellen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 08:33

Sanequi Colon is muesli wat alleen via de dierenarts te verkrijgen is.
Deze muesli hersteld de darmen.
Voor mijn mini met extreme darmklachten na een worminfectie was dit de oplossing.
ik heb letterlijk 1 zak opgevoerd en 't was goed.

Nu ik erover nadenk heb ik het nog nooit bij m'n paard geprobeerd, maar deze heeft gelukkig al weer een hele tijd vaste mest.

Toch zou ik proberen haar stress zoveel mogelijk weg te nemen.
En kijken wat dit met haar darmen doet.
Je kan het eventueel ook beide tegelijk proberen.
Nerv control en sanequi.

Weten de oude eigenaren van dit probleem?
Deed ze dit bij hun ook al?

En is het mogelijk om een vriendje erbij te zetten?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 08:39

Voor meer informatie over maagzweren loopt er ook een algemeen topic; maagzweer, ervaringen? Goed om daar doorheen te lezen en tips op te doen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 08:46

Ja dat voer heb ik wel eens van gehoord indd. Maar dat is toch ontzettend duur?

Ze komt bij een grote fokker vandaan waar ze tot 3,5 jaar op het land heeft gestaan. En daarna heeft ze op stal gestaan om haar klaar te maken voor verkoop. Het is hem niet opgevallen dat ze last heeft van haar darmen maar hij heeft zo veel paarden staan dat ik me ook wel kan voorstellen dat het niet opvalt tenzij het heel extreem was.

Ik heb zelf ook het idee dat het bij mij beginnen is door het kuil en het zand eten.

Misschien dat haar darmen wel beschadigd zijn geraakt en dat het nu tijd nodig heeft om te herstellen?

Het gekke is dat ze zich in haar stalletje van 3x3 erg comfortabel voelt. Daar lijkt ze de minste stress te ervaren. Ze vind het ook helemaal niet erg om de heledag op stal te staan.
Maar mijn gevoel zegt dat ze lekker de hele dag naar buiten moet. Is veel beter voor haar.
In de nacht gaat ze wel op stal.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 08:47

Ik zou eerst eens proberen om een plekje te vinden waar ze toch op het gras kan. Denk dat je dan al een hele hoop stress weg neemt. Plus dan kan ze minder zand tot zich nemen. Klinkt mij als dat ze zich verveelt in een paddock met alleen maar zand of stenen.

Als er alleen maar zand of steen is snap ik helemaal dat je paard dan liever binnen staat. Daar heeft ze nog wat stro te knabbelen
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 20-08-16 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 09:07

Sanequi Colon is best duur.
25 euro voor 'n zak dacht ik. Maarja er zit ook 20/25 kilo in.

Het is ook geen voer voor standaard. Maar als er darmschade is, "fixed" deze het.

Trouwens niet raar dat ze op d'r gemak is in de stal.
Als ze uit een grote kudde komt heeft ze moeite moeten doen voor d'r eten. De stal is van haar alleen dus rust.

Mijn paarden willen 's morgens graag naar buiten.
Maar als ze het beu zijn, willen ze heel graag naar binnen.
Op stal zijn die van mij ook heel rustig. Mijn stallen zijn alleen 4,5x5m dus kunnen ze nog wat rondlopen.

Is een paddock vriendje geen optie?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 13:25

Bedankt voor het mee denken allemaal!

FriesWytske:
Een logische gedachte maar in dit geval gaat het niet helemaal op. Ze staat op stal juist op zaagsel. E buiten in de paddock heeft ze onbeperkt de beschikking over hooi. Dus ze kan de heledag door knabbelen ;)

Rambogirl;
Ik heb het voer ff op gezocht en klint wel intressant. Ga er maandag eens naar vragen bij mijn DA. Als het indd rond de 25 euro is voor 25kg dan is dat nog goed te doen.

Ja een vriendje er bij zou super zijn. Maar helaas wil niemand zijn paard de hele dag op de stenen hebben staan. Wat ik enigszins ook wel kan begrijpen.
Ik heb mijn shet er een tijdje bij gehad maar die ging helaas kreupel lopen omdat z'n voetjes te kort werden. Nu staat hij er een paar uurtjes per dag bij.
Ook probeer ik haar elke dag ff samen in de bak te zetten met een ander paard zodat ze daar lekker mee kan kroelen. Ik moet er alleen wel bij blijven i.v.m het zand.
Ze staat op haar verharde paddock wel naast andere paarden dus ze kan ze zien en heeft neus contact. Ideaal is het niet, maar ze staat gelukkig niet helemaal afgezonderd.

Jouw theorie van het moeite moeten doen voor haar eten in de grote kudden zou best nog wel kunnen. Ze is heel sociaal met ander paarden. Maar ook heel onderdanig. De ander hoeft zijn oor maar te bewegen of ze gaat al aan de kant.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:26

Denk toch dat je het daarin moet zoeken ipv dure supplementen en medicijnen. Als ik mijn paard alleen maar op zand of op verharde paddock neer zou zetten zou die ook zo worden. Een paard heeft gewoon elke dag weidegang nodig, sowieso in het voor-, najaar en zomer. Ik ben bang dat je anders alleen maar in een vicueze cirkel terecht komt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:48

Mijn ruin heeft last van slappere mest tijdens de overgang van weide terug naar paddock met onbeperkt hooi. In die overgangsperiode voer ik hem ruwe spelt bij en totaal geen last meer sinds ik dat bij geef.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 15:01

meggiemeg schreef:
Mijn ruin heeft last van slappere mest tijdens de overgang van weide terug naar paddock met onbeperkt hooi. In die overgangsperiode voer ik hem ruwe spelt bij en totaal geen last meer sinds ik dat bij geef.

Paard komt helemaal niet op de wei. Alleen in een zand en verhard paddock.