Is deze ruin wel een ruin incl foto

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eefjahh

Is deze ruin wel een ruin incl foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 19:12

En toen op een dag zag ik een dopje in zijn zak hangen. Met een lichte aanranding voelde ik hoger toch behoorlijk wat weefsel zitten en deze loopt uit en gaat helemaal door omhoog.
Heb genoeg castraties gezien on te weten hoe een paarden bal eruit ziet en zo voelt deze ook. Op de foto lijkt het dopje iets kleiner dat het is.

Afbeelding

De eigenaar is een bejaarde boer dus deze geeft er niet veel om en hoeft er ook niet naar laten kijken. Hij is zelf niet bij de castratie geweest. De castratie is op jonge leeftijd (~1,5) uitgevoerd door iemand die koeien castreert :roll:

Hij vertoond geen heel duidelijk hengsten gedrag maar kan toch best flirten en samen met een hengstige merrie slopen ze toch best wel eens een touwtje zodat hij bij chickies kan. (paard staat samen met een merrie shet) Ik heb hem nog nooit zien dekken maar zodra hij met een hengstige merrie snuffelt hangt hij zijn penis er plezierig uit en vaak ook.

Reden genoeg om te twijfelen dus, wat denken jullie?

Advies inwinnen bij een dierenarts zal ik later doen als deze toevallig weer ooit op stal is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:16

Ik zou sowieso een arts laten kijken,kan ook nog een tumor zijn namelijk, of een ingekapseld abces.
De mijne had ook zo een balletje,dat bleek achteraf toch littekenweefsel te zijn :j
Laatst bijgewerkt door ellepel op 16-08-16 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:22

Kan idd ook een cyste zijn, of littekenweefsel of een combinatie van de twee. Maar ook gewoon een groeiende tumor.

In elk geval wel iets om naar te laten kijken.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 19:28

Lusitana schreef:
Kan idd ook een cyste zijn, of littekenweefsel of een combinatie van de twee. Maar ook gewoon een groeiende tumor.

In elk geval wel iets om naar te laten kijken.

Voor littekenweefsel lijkt het mij te groot of er moet een probleem zijn geweest bij de genezing wat niet het geval is voor zover ik weet

Ellepel oké dan ben ik in ieder geval niet gek ^^
Gelukkig komt die man binnenkort een merrie scannen

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 19:38

ellepel schreef:
Ik zou sowieso een arts laten kijken,kan ook nog een tumor zijn namelijk, of een ingekapseld abces.
De mijne had ook zo een balletje,dat bleek achteraf toch littekenweefsel te zijn :j

Hoe heeft de dierenarts dit trouwens herkend? Gewoon een beetje opvoelen of is daar meer bij komen kijken?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:38

Het is in ieder geval iets wat er niet hoort te zitten.

mrie

Re: Is deze ruin wel een ruin incl foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 20:56

Dit is echt een ruin, wat je ziet is littekenweefsel. Weleens een volwassen hengst goed bekeken. Die ballen kunje echt niet missen,

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:00

mrie schreef:
Dit is echt een ruin, wat je ziet is littekenweefsel. Weleens een volwassen hengst goed bekeken. Die ballen kunje echt niet missen,

Denk eerder dat ze bedoeld dat er nog een bal in de buik verstopt zit, klophengst dus.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:04

Ook correct gecastreerde ruinen kunnen seksueel actief zijn, er komen enkel geen veulentjes van.
Dit kan van alles zijn van liesbreuk tot tumor. Laat je DA er naar kijken, want gezien de plaats is de kans groot dat er wat aan gedaan moet worden.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 21:07

mrie schreef:

Ja die heb heel goed en dagelijks mogen bewonderen. Maar dan nog kan er iets mis zijn gegaan. Ik vertrouw het niet als ik er niet bij ben geweest. Echter amper ruinen gezien waardoor ik een lichte mind fiets had toen ik deze peer in zijn balzak voelde.
En ik weet niet hoe kundig de castreerder is, hij kan vanalles hebben gedaan. Stel dat hij de bal er niet ver genoeg uit kon trekken om de tangen erop te zetten en dat hij deze maar heeft afgebonden (gecastreerd tussen 1 en 1,5)

Verder, ik laat er inderdaad ook liever een dierenarts naar kijken zodra het kan. Bedankt voor het meedenken

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 21:12

_Zsazsa_ schreef:
mrie schreef:

Denk eerder dat ze bedoeld dat er nog een bal in de buik verstopt zit, klophengst dus.

Dan zou er helemaal niks zichtbaar en voelbaar moeten zijn toch? Of het is later toch gaan zakken als dit kan.

@Tamary inderdaad dat begreep ik ook maar vanwege het feit dat hij zo jong geruind is vond ik het zo vreemd dat dit gedrag zich toch zo ver ontwikkeld heeft. Ik probeer de situatie te analyseren :p maar word er eigenlijk niet veel wijzer van xd

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:28

Eefjahh schreef:
ellepel schreef:

Hoe heeft de dierenarts dit trouwens herkend? Gewoon een beetje opvoelen of is daar meer bij komen kijken?

Door middel van voelen inderdaad, pony was pas laat gecastreerd,op zijn 7e en had veselijk hengstengedrag toen ik hem kocht
Toen ik die bobbel bij de mijne voelde meende ik ook dat het een bal kon zijn,
maar veearts heeft bloed afgenomen, en op testosteron meende ik laten testen,dit was goed
volgens hem was het littekenweefsel wat voor kon komen als een oudere hengst werd gecastreerd omdat de ballen dan groter zijn?.
Zoiets was het geloof ik.
Hij heeft me destijds wel geadviseerd om het in de gaten te houden

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:32

Het lijkt me niet dat het een bal is.. Misschien toch littekenweefsel?

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:33

Eefjahh schreef:
De castratie is op jonge leeftijd (~1,5) uitgevoerd door iemand die koeien castreert :roll:

Dat is knap! :D

Ik denk ook eerder aan littekenweefsel maar vanaf een computerscherm blijft het lastig beoordelen.. Even de DA bellen lijkt me.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:36

Iemand die koeien castreert? Ik denk dat je stieren bedoelt, of niet? :D

Edit: type fout, oeps O:)
Laatst bijgewerkt door Pindakaa7 op 16-08-16 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 21:42

noorhermans1 schreef:
Eefjahh schreef:
De castratie is op jonge leeftijd (~1,5) uitgevoerd door iemand die koeien castreert :roll:

Dat is knap! :D

Ik denk ook eerder aan littekenweefsel maar vanaf een computerscherm blijft het lastig beoordelen.. Even de DA bellen lijkt me.

En @Horsies7 heuuuuu ja dat, het is vakantie laten we het daarop houden }:0 :o? Oops

Hopelijk! En misschien omdat die man stieren gewend is dat het net wat minder soepeler is gegaan wat véél littekenweefsel zou verklaren :)* Heb na een flinke googlesessie lotgenoten gevonden wat precies hetzelfde was maar zonder antwoord helaas. Er wordt ook een hernia gesuggereerd daar :\
Dus zekere voor het onzekere nemen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:50

Horsies7 schreef:
Iemand die koeien castreerd? Ik denk dat je stieren bedoelt, of niet? :D

Zolang jij niet weet dat je in dit geval castreert met een t schrijft en niet met een d heb je niet zoveel te zeggen denk ik :+ .

TS weet ook wel dat ze stieren bedoelt na één hint...

TS, ik heb er geen idee van wat het precies is, maar het is mooi als er binnenkort eens een DA naar kan kijken.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:25

@Jet: Sorry, ik had die vorige reactie nog niet gezien. En ik was inderdaad te snel met typen en had daardoor niet goed gelet op d's en t's. Bedankt dat je me er op wees!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:35

Eefjahh schreef:
Met een lichte aanranding
:')
Maar dit terzijde...

Vind het voor een verdwaalde bal geen logische plek en inderdaad echt wel klein. Denk ook aan littekenweefsel icm zwaartekracht. Maar voor de zekerheid kun je altijd een da vragen natuurlijk.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:56

Mijn vorige ruin had dit ook, hing veel meer als bij mijn huidige paard. Ik denk dat het gewoon restje litteken is waar ze de boel er uit gehaald hebben.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 22:58

Sientje schreef:
Eefjahh schreef:
Met een lichte aanranding
:')
Maar dit terzijde...

Vind het voor een verdwaalde bal geen logische plek en inderdaad echt wel klein. Denk ook aan littekenweefsel icm zwaartekracht. Maar voor de zekerheid kun je altijd een da vragen natuurlijk.

:+
Als je gaat voelen is het een heuse peer dat helemaal omhoog loopt, dat is het rare.
Maar ik ben er inderdaad atm toch meer van overtuigd dat het littekenweefsel is idd.
Je kent het, gevalletje overbezorgd soms /3

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 23:08

Misschien zaadstreng bij het castreren te lang gelaten oid.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 23:11

Babootje schreef:

Heel erg bedankt, hier had ik niet aan gedacht. Heeft dit gevolgen of dergelijke?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 06:55

Eefjahh schreef:
Babootje schreef:

Heel erg bedankt, hier had ik niet aan gedacht. Heeft dit gevolgen of dergelijke?

Kort na de castratie wel. Blijven ze langer hengstengedrag tonen.
Maar volgens mij heeft dit verder geen gevolgen meer; dit zou je idd onder "littekenweefsel" kunnen scharen.
Navraag bij je DA kun je in ieder geval doen toch?