Linker voorbeen slecht willen neerzetten bij hoefsmid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Britt

Linker voorbeen slecht willen neerzetten bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 16:03

Mijn eerste topic wat ik open voor de rest lees ik al wat jaartjes mee.
Mijn haflinger van 13 jaar wil als de hoefsmid hem heeft gekapt en beslagen altijd heel moeilijk zijn linker voorbeen neerzetten. Het liikt net alsof hij last heeft van zijn knie. Met hoeven uitkrabben en andere dingen heeft hij er geen last van net als met zijn andere benen niet. Been/knie is niet dik wil er gewoon even een minuutje ofzo geen gewicht opzetten. Is nu al een paar keer de smid en mij opgevallen. Herkend iemand dit? Daarna is alles goed loopt ook niet kreupel ofzo erna.

lailapri

Re: Linker voorbeen slecht willen neerzetten bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 16:09

Misschien stijf door het in een houding houden die hij normaal niet doet. Als ik in slaap van met mijn arm achter mijn hoofd kan ik die ook niet ineens daar weg trekken, arm is dan helemaal stijf en moet hem even rustig terug halen en daarna ook even met rust laten. Dan gaat het wel weer.

How houdt de smid het heen vast. Netjes onder het lijf en laag of hoog buiten het lijf getrokken of nog anders?

Femke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 20:33

Houdt hem niet heel hoog vast. Kan idd de houding zijn. Vind het zelf ook niet heel apart daar dacht ik namelijk ook aan dat het zoiets kon zijn. Maar het is wel bijzonder dat alleen die van mij weer eens zoiets doet

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:37

Zet de smid de hoef tussen zijn been ? Dan kan BV dat de houding niet fijn is. Want automatisch trek je dan het been en dus gewrichten naar buiten. Zeer onprettig.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:38

Hmmm, lastig. Ik kan me voorstellen dat het gewoon wat stijf is. Maar ik kan me ook voorstellen dat er 'iets' is in de knie waardoor het bij lang vast houden in dezelfde houding meer tijd nodig heeft om weer los te zakken. Dat kan een klein haakje op het bot zijn, of gewoon een spiertje dat klem heeft gezeten. Zoiets is natuurlijk van buiten niet te zien, zal je een röntgenfoto moeten maken om in elk geval het bot te bekijken. Ikzelf zou daarmee wachten totdat je op andere manieren ook iets merkt. Geeft hij het been braaf aan de smid en wacht ie dan ook braaf? Of trekt ie hem snel weer weg zodra die gebogen is?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:43

In Nederland kappen de smeden met het mes. In het buitenland gebeurt dit niet of weinig omdat men vind dat de klappen tegen het mes te belastend kunnen zijn voor de kogel.
Als alternatief kun je een hoefkniptang gebruiken en dat geeft geen klappen op de banden, pezen ect van de kogel.
Je zou eens kunnen vragen of je smid eens wil knippen zodat je kunt zien of dat dat verschil maakt.
Waar je ook voor op moet passen is dat je pony misschien een hoge of lage overhoef heeft, dan doet dat kappen ook zeer.

Femke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 21:10

Foto's laat ik hier ook op dit moment ook niet voor maken, omdat hij het alleen bij de smid doet. Dus 1x op de 7 a 8 weken. Geeft netjes zijn voetje en trekt meestal ook niet terug. Zeg niet dat hij dat nooit doet, maar meestal niet. Geeft ook met hoeven uit krabben zelf netjes voetje. En hij heeft voor de rest er ook nooit last van, loopt ook nooit kreupel of onregelmatig.

Meeste wordt ook met de tang weggehaald soms een klein stukje met het mes maar minimaal. Ik ben zeer tevreden over hem. Hij heeft nooit wat gezegd dat hij een aparte stand van zijn hoeven heeft. En als dat er zou zijn zou hij het me echt wel gezegd hebben.

Wat ik zelf zou denken is stijfheid van te lang in dezelfde houding staan. Maakt niet uit als hij komt als ik hem uit de stal pluk of als hij al de hele dag op de wei heeft gestaan. Of dat hij in die hoef net iets gevoeliger is dan op de andere hoeven.
Is puur na bekappen bedenk ik me net als hij de ijzers past of eronder slaat heeft hij geen last.