Casus: paard ontwikkeld allergie na koliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Casus: paard ontwikkeld allergie na koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 16:36

Ik zou graag wat "mee denk" hulp en/of ervaringen willen bij het volgende probleem.

Het gaat om een paard die heel ernstig koliek heeft gehad, darm was verdraaid..heeft 5 dagen op de kliniek gestaan waarbij hij de eerste dagen/nachten niks mocht eten en vocht e.d. uit zijn maag werd gepompt. Die eerste kritieke twee dagen is hij gelukkig doorgekomen en daarna mocht hij weer heel langzaam eten. Paard heeft echt kantje boord gestaan en een flinke klap hier van gehad.

Toen hij weer thuis kwam en weer rustig wat opgebouwd mocht worden in de wei, is hij gaan snotteren. Benauwd, kortademig hoesten etc.
De DA dacht wat in de longen te horen, scopie gemaakt maar de longen zijn schoon. Dus werd er aan een allergie gedacht.
Paard staat nu op de prednison, maar als hij in de wei staat voor het huis blijft ie hoesten..achter het huis lijkt dat minder te zijn. Hij is over de gehele linie niet fit en lusteloos.

Het vreemde vind ik, voor de koliek was er niks aan de hand..toen stond hij gewoon in de wei voor het huis. Dus ik zelf heb het idee dat dat er iets mee te maken heeft..maar goed, ik weet het niet. Het is een moeilijke casus en ik zou dolgraag zijn eigenaar willen helpen om hem er weer bovenop te krijgen.

Leffroi

Re: Casus: paard ontwikkeld allergie na koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 16:40

Hij zal wel een flinke klap hebben gehad in zijn imuunsysteem. Dat moet nu hersteld worden. De pred kan hem daarin indersteunen, maar uiteindelijk moet hij het zelf weer gaan doen. Geef hem daarin bijv. ondersteunende middelen (kan zo even niet op namen komen). Hij is goed ziek geweest en bepaalde bacteriën/virussen hebben hun slag kunnen slagen. Dat is helaas niet direct opgelost, dat heeft even nodig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 16:43

Dankje, pro en prebiotica voor zijn darmen?

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 16:58

Ik zou inderdaad zijn immuunsysteem en darmen weer gaan opbouwen. Dmv probiotica en bijv reneel en hepeel van heel. :j
En dit kost tijd, beide hebben toch een fikse klap gehad

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:45

Vooral de darmflora moet zich herstellen. Door alle medicijnen hebben de slechte bacteriën in de darmen de overhand. Daardoor is het paard gevoeliger voor allerlei kwalen.
In de natuur eten paarden vaak mest van gezonde paarden om de darmdlora te herstellen.
Ik heb goed ervaringen met het voeren van Gastro plus. Je zou kunnen overleggen met de arts of dit voer geschikt is om te voeren aan jouw paard om de darmen te ondersteunen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 08:19

Bedankt allemaal, hier kan ik zeker wat mee..ik ga de informatie doorspelen. {het gaat niet om mijn paard}

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 08:36

Kan hij niet gewoon een virus hebben opgelopen in de kliniek? Waarom denkt de DA in eerste instantie aan een allergie?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 08:41

Omdat er niks te vinden is verder geloof ik..longen zijn schoon. Maar ja, dat kan natuurlijk ook..eigenaresse zit wel een beetje met de handen in het haar. Paard is nu dus al bijna twee maanden niet fit.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 08:45

Elisa2 schreef:
Omdat er niks te vinden is verder geloof ik..longen zijn schoon. Maar ja, dat kan natuurlijk ook..eigenaresse zit wel een beetje met de handen in het haar. Paard is nu dus al bijna twee maanden niet fit.

Heel toevallig zitten wij ook al een maand met snotterende en hoestende paarden... Ook niks te vinden verder. Waarschijnlijk hardnekkig virus.
Is er al bloed getrokken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 08:47

Nee volgens mij niet..van wat ik weet, hoorde de eerste DA zeker iets in de longen. Dus toen is hij naar de kliniek gegaan, maar met de scopie van de longen werd er niks gevonden. Vandaar dat ze op allergie kwamen en prednison voorgeschreven hebben.

Is een virus in het bloed te zien?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 08:48

Volgens mij is de afweer in het bloed te zien. Maar ook vooral of ze tekorten hebben waardoor ze lastig over een virus heen komen. Na een darm-OK niet uitzonderlijk, denk ik

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 08:54

Oke dankje..die tip ga ik ook even doorgeven want dat lijkt me een hele goede!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 08:55

Succes! Ben benieuwd!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 08:57

Dankje..zodra ik meer weet zal ik updaten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 17:47

Een virus is meestal wel in het bloed te zien inderdaad, en tekorten ook.
Het klinkt inderdaad alsof je paard een flinke klap heeft gehad qua weerstand en daarna is gaan tobben met z'n gezondheid, dat is vaak zo als ze iets heftigs hebben gehad, dan schiet de weerstand omlaag en pakken ze van alles op dat rond zweeft...