Zware wormbesmettingen = altijd een dun paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zware wormbesmettingen = altijd een dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:30

In topics met magere paarden wordt vaak standaard als reactie gegeven dat (veel te) magere, slome paarden vaak last hebben van ernstige wormbesmettingen.
Nu vroeg ik me ineens af: komt het tegenovergestelde ook voor? Dus kan een paard ook een zware wormbesmetting hebben als hij gewoon gezond/dik en energiek is? Heeft iemand dat eens meegemaakt?
Dat zijn zo van die vragen die ineens bij je opkomen. :o?

geerke

Re: Zware wormbesmettingen = altijd een dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:33

ja...dat kan.Ik heb een merrie gekend die glanzend en rond was...stikvol bloedwormen.

Nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:37

Dat ze sterk vermageren en energie verliezen is een symptoom. Soms treden bij een ziekte niet alle symptomen op, dus gewichtsverlies en een verlaagd energieniveau hoeft niet per sé voor te komen bij een paard met wormen.

Maar een paard wordt in ieder geval niet gezonder, dus als je paard dikker wordt kan hij alsnog best wormen hebben, maar het dikker worden heeft dan een andere oorzaak.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:46

Yes mijn paard heeft er momenteel eentje.
Die is goed aan de breedte :j
Hij was anders als anders en niet helemaal fit.
Niemand kon het plaatsen en na bloedonderzoek is er dit dus uitgekomen :)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:47

Paarden hoeven niet mager te zijn of te worden. Ik heb een merrie die een hele zware bloedworm besmetting had toen ze uit de opfok kwam en die was tonnetje rond en glom nog. Wel sloom.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:55

Die van mij ook hoor,zat propvol bloedworm en was moddervet en een superglimmende vacht.
Maar hij was wel te rustig en wat sloom.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 20:00

Ja helaas wel, mijn oude wedstrijdpony. Was voor mij een aantal keren doorverkocht kennelijk zonder ontwormen. Wel bij aankoop door ons ontwormd en kwam er niks uit gek genoeg, dier glom, zag er netjes op gewicht uit. Oogde en reaeerde gewoon fit en razendsnel.

Tot hij instortte met zeer zware koliek die hij maar net heeft overleefd. Toen bleek op de kliniek dat hij echt vol zat met alle wormen die een paard maar kan hebben. Na een maand kliniek kreeg ik een graat mager, dof doodziek uitziend dier terug. Dat toen juist gezond was.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 20:02

Jep...mijn oudje hier is er zo ééntje. 20 jaar geleden fikse bloedwormbesmetting, zag er gewoon stralend uit en is in haar hele leven eigenlijk nooit mager geweest :+

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 20:06

Mijn merrie heeft zelfs lintworm gehad toen ze nog zo'n vijftig kilo teveel woog (icm met wat andere wormen). Ze was verder wel gewoon energiek.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 20:07

Ja hoor een stralende en glimmende vacht, goed rond en toch vol bloedwormen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 20:09

geerke schreef:
ja...dat kan.Ik heb een merrie gekend die glanzend en rond was...stikvol bloedwormen.

Hier hetzelfde. Niet stikvol gelukkig, maar toch drie spuiten nodig gehad om alles eruit te krijgen. Ontwormde netjes om de drie maanden, paard zag er glanzend en rond uit. Schrok me rot toen na de ontwormingsspuit er ineens dooie bloedwormen uitkwamen :oo sindsdien gelukkig nooit meer voorgehad, dus geen idee waar hij dat toen opgepikt had.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 20:11

Mijn shetlander was ook dik en had n wormbesmetting..
Ik vond hem echter in die tijd meer dik als in zoals de kindjes in Afrika dan vet.. snap je?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 22:08

Ja dat komt inderdaad voor, heb ik helaas ook eens met een paard gehad....

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:18

Mijn haf zat onder de bloedwormen toen ze uit de opfok kwam maar was echt dik en rond.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:47

Ja dat komt voor.
Ik ontwormde mijn merries beide altijd netjes en op tijd en wisselde met middelen. Toen heb ik mijn andere merrie (helaas) verkocht en kreeg na een aantal weken te horen dat ze vol met wormen bleek te zitten.

Dier glansde als een gek en was ontzettend netjes op gewicht. Geen ribben te zien, niet te dik en niet te dun, spierbundel. Maar toch bomvol met wormen.

Schaamde me kapot.