Castratie PRE - DA Midden-Zeeland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kim2016

Castratie PRE - DA Midden-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 09:12

Ik heb midden juni mijn PRE laten castreren door een DA in Midden Zeeland, hierna ben ik beland in de hel!
Zaadleiders ontstoken en niet meer op te lossen met antibiotica en ontstekingsremmers! Dus: operatie, (door een andere, betrouwbare dierenkliniek!!) (Zij gingen dit gewoon leuk opereren op de wei?) deze concludeerde dat het slecht gehecht was en onhygiënisch was uitgevoerd!
Infecties zo groot als mijn voorarm en zo dik als een vuist kwamen eruit, aan alle twee de kanten!
Uiteraard liep hij heel stram en mankte hij van de pijn! Nu is hij 2de dag op herstel en hebben een nog een lange weg te gaan. Ik doe alles voor dit prachtpaard.
Heeft er iemand hier ervaring mee, alsook met de dierenarts(praktijk) ?? Ik ben zeer misnoegd over hun manier van aanpak naar mij toe en m'n paard. Uiteraard trekken ze met plezier hun handjes ervan af...

_Zsazsa_

Re: Castratie PRE - DA Midden-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:16

Hoe oud is je paard en hoe is hij in eerste instantie gecastreerd? Thuis staand of op de kliniek liggend bijv?

Kim2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 09:24

Hij is 6 jaar, met 2 incisies,op de wei gecastreerd, liggend.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:28

Tja persoonlijk ben ik meer van liggend op de kliniek. Zeker bij een ontwikkelde hengst van 6.
Maar daar heb je nu niks meer aan. Wel heel bijzonder dat ze hem daarna nog op de wei hebben geopereerd??

Heb je op een andere kliniek de boel nog laten scannen voor de zekerheid? Of zijn alle problemen over?

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:29

Mijn ruin is ook liggend in de weide gecastreerd, nooit meer, hij is er zo ziek van geweest, hij is er gelukkig doorgekomen met 6 dagen ab intraveneuze inspuitingen. Dit nooit meer.
Meermaals heb ik gedacht dat ik hem zou kwijtraken.

Als ik nu nog ooit een hengst laat castreren is het in een kliniek.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:33

Een 6 jarige liggend op de wei is ook vragen om problemen, maar dat weet je nu ook. Castreren gewoon altijd op de kliniek laten doen in het vervolg.
De betreffende DA had dit goed op moeten lossen, ben je dubbel kosten kwijt. Ik zou op zoek gaan naar een goede kliniek en hem daar neer zetten. Voordat het helemaal verkeerd afloopt.

Kim2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 09:36

Hij is gecastreerd op de weide, nu heb ik hem laten opereren door een andere, betrouwbare kliniek, in een steriele operatiezaal. Punctie is uitgevoerd om correcte antibiotica te geven, echo vooraf genomen, onderzocht dat het niet op het buikvlies zit(Gelukkig niet).
De DA die hem heeft gecastreerd wou dit alles doen op de weide! Helemaal gek, ben bij de operatie gebleven, foto's genomen, dit is onverantwoord het te doen op de weide!
Nu afwachten hoe hij zal herstellen..

Kim2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 09:40

_Zsazsa_ schreef:
Een 6 jarige liggend op de wei is ook vragen om problemen, maar dat weet je nu ook. Castreren gewoon altijd op de kliniek laten doen in het vervolg.
De betreffende DA had dit goed op moeten lossen, ben je dubbel kosten kwijt. Ik zou op zoek gaan naar een goede kliniek en hem daar neer zetten. Voordat het helemaal verkeerd afloopt.

Hij wou hem kosteloos opereren op de weide! Dit wou ik niet zie foto
Als dit geen goed idee is, mag een DA dit eens communiceren naar mij toe, hij zei dat hij dit altijd zo doet

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:50

Mag ik vragen welke dierenarts de castratie heeft uitgevoerd (PB).

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:59

Aha! Dat maakt het duidelijker.

Heb je geen verslag van kliniek 2 die je kan sturen naar DA 1?

Kim2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 10:27

Selka schreef:
Aha! Dat maakt het duidelijker.

Heb je geen verslag van kliniek 2 die je kan sturen naar DA 1?

Ja, die gaan ze zowiezo opmaken, hopelijk ben ik hier iets mee voor zijn verzekering.

Kim2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 10:39

Manadeluca schreef:
Mijn ruin is ook liggend in de weide gecastreerd, nooit meer, hij is er zo ziek van geweest, hij is er gelukkig doorgekomen met 6 dagen ab intraveneuze inspuitingen. Dit nooit meer.
Meermaals heb ik gedacht dat ik hem zou kwijtraken.

Als ik nu nog ooit een hengst laat castreren is het in een kliniek.

Wat had hij dan precies? Ook ontstekingen?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:26

Hoop dat het inmiddels beter gaat met je paardje :o

Hier al een stuk of 5 hengsten laten castreren door de dierenartspraktijk Midden-Zeeland en nooit problemen gehad. Ze zijn allen liggend op de weide gedaan. De oudste was 7 jaar en de jongste 4 jaar.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:12

Ik had het advies gekregen om met een koude waterstraal de koker af te spuiten, maar dat was gewoon onmogelijk, hij vertrouwde het niet en ging heftig in verzet. Ik denk dat de insnedes die open moeten blijven voor het afvoeren van het wondvocht dichtgeslibt zijn en zijn beginnen ontsteken, zijn koker was erg gezwollen, zo erg dat hij hierdoor bijna niet meer kon lopen.