hooi/kuil aankopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sastaic

hooi/kuil aankopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 15:42

Hallo,

Op mijn nieuwe stalling moet ik zelf het hooi/kuil aanleveren, maar ik heb er helemaal geen verstand van :+
Het paard wordt aan het eind can deze maand verhuisd.
Daarom heb ik een aantal vragen.
Het gaat om 1 paard die in het weide seizoen van 10 tot 19 buiten staat en in het 'winterseizoen' 4 a 5 uur p.d. op de paddock (met hooi/kuil).

Hoe lang geleden moet het hooi/kuil minimaal zijn gemaait?
Is het mogelijk om voor 1 paard hooi/kuil aan te kopen?
Wat zijn de kosten ongeveer?
Hoeveel heeft mijn paard ongeveer nodig met gemiddelde arbeid?
Waar moet ik nog meer op letten?
Regio twente

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 15:52

Hoeveel opslagruimte heb je, is dat binnen of buiten en is er de mogelijkheid om eventueel met meerdere stalgenoten samen hooi aan te kopen?

Toevoeging: en is er de beschikking over een tractor/shovel die grote balen kan aanpakken of niet?

Sastaic

Re: hooi/kuil aankopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 16:00

Opslagruimte weet ik zo niet, zal er eens naar informeren.
Ja de stalbaas wil eventueel ook wel wat aankopen als dat voordeliger is.
Er er zijn tractoren aanwezig :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:37

Opslag is in ieder geval heel belangrijk want buiten opslaan betekent automatisch foliepakken en weinig opslagruimte zorgt ervoor dat je een leverancier moet zoeken die jaarrond een redelijk gelijke kwaliteit kan leveren.
Het is in ieder geval voordeliger om de voorraad voor het jaar in één keer in te slaan, zeker de laatste maanden voor het nieuwe hooiseizoen vliegen de prijzen vaak omhoog. En uiteraard is het goedkoper als je het recht van het land kunt kopen ipv via een leverancier of tussenhandelaar maar dat is dan ook weer afhankelijk van je mogelijkheden mbt vervoer.

Aan alleen een tractor heb je voor grote pakken niet zoveel, je hebt of een balenklem (voor foliepakken) of zo'n prikker nodig om grote pakken te kunnen hanteren. Kleine pakjes zijn tegenwoordig wat moeilijker aan te komen maar kan je gewoon met de hand verplaatsen dus dan is een tractor + wagen en wat hulp voldoende om alles binnen te halen.

Ik voer zelf graag voordroog, dat zit in die grote foliepakken maar ligt wel 3/4 dagen op het land en is dus al behoorlijk droog. Echte kuil is koeienvoer, dat is voor paarden echt te nat. Grote pakken droog hooi zijn er ook nog maar dat is vrij lastig omdat die echt heel, heel droog geperst moeten worden, in grote pakken ontstaat veel sneller broei dan in kleintjes. Wel is dit weer te verkrijgen via voerleveranciers, dan komt het vaak uit het buitenland en dat kan zeker ook hele fijne kwaliteit zijn.
Voor één paard zijn grote pakken voordroog niet handig in gebruik omdat je dat vrij snel op moet voeren na openen, dat blijft eenmaal geopend niet altijd goed.

Hoeveel je paard nodig heeft is afhankelijk van hoe groot hij is, in de zomer of hij veel gras tot zijn beschikking heeft maar ook van de kwaliteit van het ruwvoer. Grofweg rekenen wij per paard per jaar 10 grote pakken voordroog (bij ons staan ze niet zoveel op het gras hoor, anders is dat erg veel). Vroeger toen ik kleine pakjes hooi had gebruikte ik voor een groot paard driekwart tot 1 pakje per dag (ongeveer 20 kg waren die).

Om je te oriënteren op prijzen etc kan je ook gewoon eens op marktplaats kijken trouwens wat er aangeboden wordt in je omgeving!