Shet loopt kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deni11

Shet loopt kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 17:17

Hallo allemaal,

Omdat er meerdere topics zijn maar niet met mijn situatie vraag ik advies/ervaring:

Mijn shet loopt de laatste tijd na het rijden in de bak op het stukje verhard naar het land kreupel (rechtsvoor, voorbenen)
De ene keer wel de andere keer niet en het ging zo weer over.
Gekeken naar steentjes maar dat was nooit het geval.
Al wisselde dat kreupelen af en toe, oke hier hadden wij al vraagtekens rondom.

Hoefsmid zag niks bijzonders dus even aangekeken.
Nou ging haar bijrijdertje springen vandaag en het ging prima,
Tot dat ze de balk eraf gooit en daarna helemaal kreupel loopt, Bijrijdster eraf en een rondje aan de hand gaan stappen. Na een half rondje ging het beter en daarna liep paard weer goed.

Nou weten wij niet zo goed wat we moeten doen, ja da laten komen.
Het gaat hier om een oudere shet +20 in zeer goede conditie, zonder paspoort of papieren die in ons bezit is en altijd al in de familie zat. We hebben nooit een vaste da voor haar gehad.

Wat herkennen jullie in mijn misschien warig verhaal, en wat kan ik het beste doen (ik ben wel minderjarige dus een deel van de beslissingen liggen bij mijn ouders.

Groetjes,

Memere

Re: Shet loopt kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:24

Enige wat wij kunnen zeggen is toch de dierenarts laten komen, tja je bent geld kwijt.. maar op gezondheid moet je niet besparen ;)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:43

Zou met je ouders overleggen of de dierenarts mag komen voor een algemeen kreupelheidsonderzoek gewoon de basis dingen. Vaak is dat niet zo heel duur. Gewoon van te voren met je ouders en dierenarts bespreken dat jullie er geen honderden euro's in willen stoppen. Dus geen dure onderzoeken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:43

Wat doe je zelf als je pijn heb dat maar niet weg gaat.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 17:47

Oké is goed.

Ik ga informeren bij de dierenarts en hopelijk komen we dan meer te weten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:39

MD >> BEH

ChiniChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:43

Ik zou idd de dierenarts laten komen kijken. Ik weet niet hoe vaak er wordt gereden en wat je allemaal doet met het rijden, maar misschien ook 1 of 2x per week minder rijden of minder zwaar rijden? Bv minder springen? Het is toch al best een oude shet

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:45

Het kan zijn dat je shet hoefbevangen is, hoe is het gras op de wei?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 22:16

ChiniChar schreef:
Ik zou idd de dierenarts laten komen kijken. Ik weet niet hoe vaak er wordt gereden en wat je allemaal doet met het rijden, maar misschien ook 1 of 2x per week minder rijden of minder zwaar rijden? Bv minder springen? Het is toch al best een oude shet

De shet krijgt 4-6x per week lichte training, max 30-45 min. Wat heel afwisselend is.
De 1e keer longeren, de andere keer wandelen, dressuur of buitenrijden.
Springen zijn we sowieso van plan minder te gaan doen tot dat we de oorzaak weten.

marleen_usar schreef:
Het kan zijn dat je shet hoefbevangen is, hoe is het gras op de wei?

Deze shet is al 2x hoefbevangen geweest bij de vorige eigenaar, beide keren hersteld.
We hebben wel alle maatregelen genomen en ze staat nooit op echt gras.
Nu (zomer) staat ze op een kaal gevreten weiland (eerder zand met mini beetje gras) en paddock met iedere ochtend en avond hooi en 1 maaldaags 125 g metoza en een handje biks en muslie.
Van de winter heeft ze op een stal gestaan met onbeperkt hooi en als het licht was op de paddock. Toen nog geen metoza. Heb je hier misschien wat aan?

Even overlegd met mijn ouders: ze weten van de situatie, maar hen reactie is stel we laten een dierenarts komen wat daarna? Ik heb gezegd om het beestje te sparen en niet naar de *%&* te rijden. Maar verder...?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:46

Het "daarna" is pas te bepalen na het bezoek van de dierenarts ;)

Zou tot dan eventjes rustig aan doen met het dametje en zeker niet springen!

Hoop dat het allemaal meevalt :(:)