Wratje onder oog weg laten halen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Wratje onder oog weg laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 17:54

Eén van mijn paarden heeft een wratje onder het oog. Ze heeft er geen last van. De dierenarts weet niet wat het is (wratje of sarcoïd) en heeft mij doorverwezen naar een kliniek. Ik heb bijgaande foto's opgestuurd en kreeg een mail terug waarin wordt aangeraden het weg te laten halen onder verdoving. Kosten ongeveer 600 euro.

Ik zat zelf meer te denken aan aanstippen met stikstof of zo.
Maar goed, ik ga morgen bellen voor overleg - ken deze kliniek en de desbetreffende dierenarts al lang dus we komen er vast uit. Maar als voorbereiding ben ik wel op zoek naar ervaringen en (goedkopere) oplossingen...
Afbeelding

Afbeelding

Anomien

Re: Wratje onder oog weg laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 17:55

Ik zou het laten onderzoeken en zelfs laten zitten!

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:03

Mijn paard had zulke wratjes bij zijn mond, ze groeien een tijdje en dan vallen ze er vanzelf af! Op de kliniek adviseerde ze mij dan ook om er niks aan te doen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:08

Iets wat er als een rode aardbei uitziet en een tumor is is vrijwel altijd kwaadaardig. Ik zou het dus zeker weg willen hebben. Maar eerst stuur ik een foto naar dokter Knottenbeld om te weten wat hij er van vind.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 18:55

mrie schreef:
Iets wat er als een rode aardbei uitziet en een tumor is is vrijwel altijd kwaadaardig. Ik zou het dus zeker weg willen hebben. Maar eerst stuur ik een foto naar dokter Knottenbeld om te weten wat hij er van vind.

Ik ben er ook niet helemaal gerust op - heb ook wel ervaring met sarcoïden, alleen niet zo vlak bij een oog.... Ik kom de naam Knottenbeld vaak tegen, begrijp dat hij ook mensen in NL helpt/begeleidt. Maar hoe werkt dat dan? Mail je hem gewoon? Want dat ga ik dan ook maar even doen om te beginnen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:56

Ik vind het nogal een prijskaartje? Is het onder algehele narcose dan?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 19:06

Dat denk ik. Lijkt me ook wat overdreven; aan de andere kant is het wel vlak bij een oog...
Maar ik ga morgen bellen, dit was even kort via de mail.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:13

Kendra schreef:
mrie schreef:

Ik ben er ook niet helemaal gerust op - heb ook wel ervaring met sarcoïden, alleen niet zo vlak bij een oog.... Ik kom de naam Knottenbeld vaak tegen, begrijp dat hij ook mensen in NL helpt/begeleidt. Maar hoe werkt dat dan? Mail je hem gewoon? Want dat ga ik dan ook maar even doen om te beginnen.

ja, kunt hem gewoon een mail sturen. Google sarcoids liverpool knottenbeld. Zijn e-mail adres staat ergens op de site... Hij geef al snel antwoord..

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:20

als het echt een wratje is kan je die aanstippen met het sap van een paardenbloem, dan word het ding binnen een paar dagen zwart en dan valt het eraf

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:51

Dan zou het toch ook onder plaatselijke verdoving en een roosje kunnen lijkt me? Maar goed ik ben geen dierenarts.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:52

CharlotteJay schreef:
als het echt een wratje is kan je die aanstippen met het sap van een paardenbloem, dan word het ding binnen een paar dagen zwart en dan valt het eraf

Serieus.... Dat zou nog eens een gat in de markt zijn. Raar dat niemand hier geld aan verdient...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:58

mrie schreef:
CharlotteJay schreef:

Serieus.... Dat zou nog eens een gat in de markt zijn. Raar dat niemand hier geld aan verdient...

je kunt geen patent aanvragen op sap van paardenbloem...algehele narcose is nodig omdat het naast het oog zit.Dat gaat echt niet met een roesje.
Ik zou het laten zitten,totdat het te groot word.Het zal het eerste paard niet zijn die de operatie goed doorstaat en een been breekt bij uit de narcose ontwaken :7

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:02

Ik zou juist tijdig weg laten halen zodat algehele narcose niet nodig is. Ben ooit getuigen geweest van staande operatie aan cherryeye, dan moet dit toch ook kunnen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:26

mrie schreef:
Ik zou juist tijdig weg laten halen zodat algehele narcose niet nodig is. Ben ooit getuigen geweest van staande operatie aan cherryeye, dan moet dit toch ook kunnen

verschilt ook erg per dierenarts.Mijn eigen dierenarts wilde alleen een grote sarcoid op het achterbeen van mijn toen 27 jarige paard alleen onder algehele narcose weghalen.Voor 1500 euro...
Ik vond een kliniek op twee uur rijden hier vandaan die het onder een roesje deed voor 200 euro.Het ding is niet meer teruggekomen...paard is inmiddels 1.5 jaar geleden ingeslapen |(

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:28

kan toch ook wel verdoofd en staand lijkt me.. heb zoveel dingen gezien dat ze staand wel voor elkaar krijgen.

helemaal nee zit zon groot risico aan met weer opstaan.

600 euro.. is wel veel geld, maar gok dat dat inderdaad liggend in de operatie kamer is.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:41

Het is Knottenbelt met een T volgens mij. Ik heb een heel topic aangemaakt over de behandeling uit Liverpool een paar jaar geleden. Zomaar wegsnijden zou ik nu nooit meer doen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:57

Persoonlijk zou ik het niet laten zitten. Ik vind het er eigenlijk ook uitzien als een tumor. Het advies weghalen is ook om te onderzoeken. Als het kwaadaardig is wil je het ook niet laten zitten. Als het groter wordt moet er mogelijk meer weefsel weggehaald en kun je mogelijk het oog verliezen. Ik zou het er niet op durven laten aankomen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:14

Lastige plaats is het. Maar weghalen kan heel vervelende bijwerkingen en verergeringen met zich meebrengen. Dat heb ik helaas ondervonden. Dus eerst uitzoeken en weten wát je wegsnijdt als je gaat snijden, branden of besmeren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:28

kun je het niet op kweek laten zetten (beetje schraapsel) om eerst te kijken wat het nou precies is?
dan kun je aan de hand daarvan een plan maken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 09:43

@Olympia96: kun je hier wat meer over zeggen? Mag ook via pb.

@Nouvelle: het is (nog) zo klein en de plek zo lastig dat een biopt eigenlijk hetzelfde is als weghalen - wat Babootje ook zegt...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:45

oke, mijn paard heeft ook zo'n klein wratje in zijn hals en daar hebben ze pas schraapsel vanaf gehaald om te onderzoeken.
afhankelijk van wat het dan is weet ik wat ik kan doen, weg laten snijden of aanstippen, etc...

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:21

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 13:15

Wat je in ieder geval zou kunnen doen is het geven van kurkuma. Mijn en hond had last van een sarcoideachtig knobbeltje op zijn dijbeen ter grote van een klein erwtje. Dat is lang zo gebleven maar begon ineens te groeien naar doorsnee centimeter en te irriteren. De hond begon het open te likken.
Ik had al een keer gelezen over kurkuma en het onderzoek dat daarna gedaan wordt bij het AMC in relatie tot kanker. Verder gegoogled en kwam op een recept voor het maken van een golden paste voor honden.
Geelwortel met water en olie en versgemalen peper (voor betere opname in het lichaam) opwarmen tot een papje/pasta. Hiervan gaf ik haar 2 x daags een flinke theelepel over het voer. Na ongeveer een week begon de irritatie op te houden (hield de hond op met likken) en in de weken erna nam het gezwel af. Nu is het helemaal weg (zit alleen nog een beetje bindweefsel). Tijdje daarna begon mijn oude hondje met een wratje op zijn buik. Die ook ineens groter werd. Die ben ik het ook gaan geven en ook bij hem is het gezwel nu aan het afnemen. Bijkomend opvallende reactie was dat de tanden van de honden witter werden.
Mijn honden hoefde ik niet meer te laten opereren.

Nu zou ik jou aanraden om je bij het advies van je DA te houden en als die weghalen adviseert dat te doen. Het gezwelletje zit op een zeer risicovolle plaats en mag zeker niet nog groeien. Maar de kurkuma zou misschien ondersteunend ter voorkoming van groei voor jouw paard wel iets kunnen doen.
Ik weet dat er hier op bokt ook een aantal mensen zitten die hun paarden met sarcoiden ook kurkuma voeren. Met goed resultaat. Maar ook bij artrose/gewrichtsklachten schijnt het goed te werken (ontstekingsremmend).
Ik heb het zelf ook gebruikt (golden paste) na een acute reuma aanval na een keelontsteking. Mij heeft het goed geholpen. Een kennis van mij die regelmatig jichtaanval heeft, heeft er ook baat bij. Voor mij wel een bewijs dat het werkt. De combinatie met peper en olie (olijf of kokos) is wel nodig. De dosis moet je een beetje uit zien te vinden.
Voor paarden schijnt een eetlepel per dag de gangbare dosis te zijn. Zie je na een aantal weken nog niets, kun je rustig de dosis verhogen naar 2 eetlepels.
Ik heb gewoon de kruiden gebruikt uit de Turkse supermarkt. 4 euro voor een grote pot. Je kunt natuurlijk ook de biologische variant kopen bij Pit&Pit, maar dat is naar mijn ervaring dus niet nodig.
Minimus @ [VS] "Golden paste"
[VS] Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer
superpony @ [VS] kurkuma poeder

https://www.amc.nl/web/het-amc/nieuws/n ... umoren.htm
http://www.tegenkanker.nl/project/kurkuma/

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 13:25

Smeer er maar eens paar dagen appelstroop op. Als het een gewoon wratje is, is ie binnen week weg.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 13:31

Lastige plek en heel klein :=

Zolang je niet zeker weet wat het is zou ik het laten zitten.

Hoe gedraagt het wratje zich? Is het stabiel? Groeit het? Is het gevoelig? Als het stabiel is dan zou ik er even niets aan doen.