Hoevaak wordt rotstraal hoefkanker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hinnik123

Hoevaak wordt rotstraal hoefkanker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 10:12

Heey,
Mijn pony (2 jarige tinker merrie) heeft rotstraal, ik maak nu dagelijks de hoeve schoon morgen komt de hoefsmid rotte stukken weghalen en dan paar keer per week betadine, ze heeft er nu niet zoveel last van ook als ik erop druk (ze vind het niet fijn maar heeft ook niet echt pin) ook us de straal niet extreem zacht meer je kan het wel een beetje indrukken maar niet heel erg. De stalaatste is redelijk droog maar ze staat nu 24/7 buiten buiten een paar modder plasjes is de paddock ook droog

Nu is mijn vraag,
Hoe groot is de kans dat ze straal of hoefkanker krijgt door deze rotstraal ?

Brainless

Re: Hoevaak wordt rotstraal hoefkanker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:21

Rotstraal en hoefkanker zijn 2 losstaande aandoeningen.
Rotstraal wordt geen kanker.

Wel lijken ze in het begin van het proces op elkaar, maar hoefkanker gaat echt woekeren.
Gelukkig komt hoefkanker weinig voor.

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 10:23

Brainless schreef:
Rotstraal en hoefkanker zijn 2 losstaande aandoeningen.
Rotstraal wordt geen kanker.

Wel lijken ze in het begin van het proces op elkaar, maar hoefkanker gaat echt woekeren.
Gelukkig komt hoefkanker weinig voor.

Gelukkig maar !had namelijk ergens gelezen dat hoefkanker (straalkanker) kan ontstaan uit slecht behandelde rotstraal

Relien

Re: Hoevaak wordt rotstraal hoefkanker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:38

Je hoeft niet te uppen.. Je hebt je antwoord al gehad van Brainless..

Straal kanker en rotstraal staan los van elkaar. Tuurlijk zijn er situaties waar in beide voor komen. Maar of het dan echt veroorzaakt is door de rotstraal of dat het paard het zonder rotstraal het ook gekregen zou hebben is natuurlijk de vraag.

Straalkanker is een auto immuun probleem en komt avn binnen uit. Rotstraal komt door factoren van buiten af.