HELP rotstraal...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hinnik123

HELP rotstraal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 20:35

Hey
Titel spreekt al redelijk voor zich, mijn 2 jarige tinker merrie heeft last van rotstraal... dinsdag komt de hoefsmid al om de rotte stukken weg te snijden en adviseerde om 3x per week met betadine te smeren, maar ik ga volgende week maandag (niet aankomende) op vakantieen, Is er iets wat ik deze week al kan doen om te minderen ?

(En wat voor betadine kan ik pakken, gewoon die van de winkel in het gele tubetje)

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 20:45

Hinnik123 schreef:
Hey
Titel spreekt al redelijk voor zich, mijn 2 jarige tinker merrie heeft last van rotstraal... dinsdag komt de hoefsmid al om de rotte stukken weg te snijden en adviseerde om 3x per week met betadine te smeren, maar ik ga volgende week maandag (niet aankomende) op vakantieen, Is er iets wat ik deze week al kan doen om te minderen ?

(En wat voor betadine kan ik pakken, gewoon die van de winkel in het gele tubetje)

Ik had bijvoorbeeld gewoon betadine zalf van de epplejack gevonden is die geschikt?

Joske_Fleur

Re: HELP rotstraal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:47

Werking van betadine bij rotstraal ken ik niet, heb zelf goede ervaring met Cavalor Dry Feet.

Maar belangrijker: wat is de oorzaak? Hoe staat je tinker gehuisvest?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:48

Rotstraal moet je heel goed bijhouden en proberen de hoef zo droog mogelijk te houden. Goed dat de smid komt om de boel netjes te maken. Wij hebben op 't moment ook last van rotstraal en we gebruiken een soort pasta in een spuit om de boel te laten herstellen
dit spul: https://www.agradi.nl/hypozin-100ml.htm

elke dag erop smeren, en proberen niet een dag over te slaan! Misschien kan een vriendin/stalgenoot wel even je paard verzorgen als jij er niet bent, want je moet rotstraal wel goed en consequent behandelen. Heel vervelend is't ! Succes!

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 20:54

Joske_Fleur schreef:
Werking van betadine bij rotstraal ken ik niet, heb zelf goede ervaring met Cavalor Dry Feet.

Maar belangrijker: wat is de oorzaak? Hoe staat je tinker gehuisvest?

Momenteel 24/7 buiten maar heeft wel een stal (maar door mooie weer staat hij er niet in )

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:54

Ik gebruik Kevin bacon's hoofsolution of CTC spray. Mijn pony heeft helaas regelmatig last van rotstraal en deze twee dingen helpen het snelst en het best. Is er niet iemand die de hoef kan verzorgen als jij op vakantie bent? Want dit moet op langere termijn gebeuren.

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 20:56

_MG schreef:
Ik gebruik Kevin bacon's hoofsolution of CTC spray. Mijn pony heeft helaas regelmatig last van rotstraal en deze twee dingen helpen het snelst en het best. Is er niet iemand die de hoef kan verzorgen als jij op vakantie bent? Want dit moet op langere termijn gebeuren.

Ja ik ga het natuurlijk wel proberen te regelen , Is rotstraal trouwens schadelijk ? En na hoeveel tijd is het genezen ?

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 21:04

En hoe groot is de kans dat het straalkanker is ipv rotstraal Afbeelding

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:18

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 21:22

Delphi2 schreef:
Spul uit onderstaande link werkt erg goed tegen rotstraal.

Jouw foto ziet er niet uit als straalkanker, wel oppassen en de rotstraal behandelen want kan zich ontwikkelen tot straalkanker.

http://www.turbohoof-solutions.nl/c-340 ... al-en-wld/

Wat moet ik dan vooral niet doen? En kan betadine?

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:28

Wat voor mijn paard het beste werkte is hypozin. Wel in combinatie met voldoende vrij lopen voor je paard en een schone stal want dat is ook belangrijk.

Ik heb voor de hypozin van alles geprobeerd maar de hypozin werkt het best. Niet alleen bij mijn paard trouwens maar ook bij andere paarden op stal werkt het geweldig.

Sabje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:34

Hier ook een zeer tevreden gebruiker van Hypozin op aanraden van mijn hoefsmid. Ik doe het met een brede haarverf kwast die een dunne brede borstel heeft goed insmeren.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:37

Betadine kan ook gezond weefsel aantasten, dus met betadine altijd voorzichtig zijn, als je betadine gebruikt altijd betadine oplossing. Verder zoals aangegeven veel bewegen, hoeven schoon en droog houden.

Hypozin is ook goed spul.

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 21:38

Sabje10 schreef:
Hier ook een zeer tevreden gebruiker van Hypozin op aanraden van mijn hoefsmid. Ik doe het met een brede haarverf kwast die een dunne brede borstel heeft goed insmeren.

En hoe zit het met betadine?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:49

Hier ook een fan van hypozin. Daarvoor al poos van allerlei ander spul gebruikt. Dit werkt het beste. In combinatie met een schone stal, goede voeding (ruwvoer in royale porties, vitaminen-mineralen supplement, weinig/geen krachtvoer) een goede verzorging van de voeten.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:44

Betadine bij rotstraal heb ik nog nooit van gehoord...

Hier goede ervaringen met dry feet van cavalor. Maar een schone en droge ondergrond is minstens zo belangrijk!