Witgele dingetjes in paardenvacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annaa7

Witgele dingetjes in paardenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 18:56

Hoi iedereen :) er zitten witgele dingetjes in de vacht van mijn pony. Kunnen dit eitjes zijn? Of misschien is het omdat hij pas net klaar is met verharen.. maar dan krijg je ze er makkelijk uit volgensmij. Deze zitten er helemaal in vastgeplakt. Ik heb er totaal geen verstand van dus sorry als het voor jullie heel makkelijk is. Ik heb niet zo'n duidelijke foto maar ik hoop dat jullie het een beetje kunnen zien. Alvast bedankt.

Afbeelding

dblijham

Re: Witgele dingetjes in paardenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:57

Horzeleitjes denk ik.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:02

jup horzeleitjes. Zijn speciale mesjes en blokjes voor om ze eruit te halen. En wel doen anders zit je volgend jaar met een wormbesmetting.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:10

Klopt, horzeleieren. Paarden jeuken rond die plek en krijgen ze binnen, waarna de eitjes zich tot horzelwormen ontwikkelen. Die kunnen nogal wat schade opleveren, dus ik zou ze er af halen. Zo'n grijs poetsblokje werkt ook vaak goed.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:11

Horzeleitjes inderdaad :)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:13

horzeleieren, met een kammetje verwijderen..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:20

Ik gebruik altijd zo'n poetsblok van een paar euro bij de welkoop/boerenbond. Ze zijn een beetje plakkerig en daarmee krijg je ze er makkelijk af.
Horzels leggen daar hun eitjes en de paarden likken ze er af als ze jeuk hebben. In het lichaam komen de eitjes uit en nestelen de larven zich in de maag.
Later komen die larven los en daarbij kan de maagwand beschadigen. En dat willen we niet. Paarden krijgen er dus geen wormen van maar krijgen wel problemen met in de maag.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:56

Het zouden ook nog luizeneitjes kunnen zijn. Dan moet je even goed in zijn manen en zijn vacht graven en zien of je kleine beestjes ziet bewegen. Meestal zijn die grijs. Dat behandel je weer anders dan horzeleitjes. Als het echt horzeleitjes zijn moet je van het najaar ( oktober/november) goed ontwormen met een middel dat ook tegen horzellarven werkt, want als die eitjes op hun vacht zitten krijgen ze er vaak ook van binnen.

Hier heb je een link met informatie: http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paard ... eitjes.asp .
En gelijk de rechtstreekse link naar luizen van dezelfde site: http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paard ... luizen.asp .

Annaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 21:59

Bedankt iedereen! Ik heb nog een poetsblok liggen maar ik zal eerst even kijken of ik luizen zie

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:04

Dit zijn horzeleitjes. Ik schraap ze eraf met een stompe schaar.

Annaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 10:49

Ik heb geen luizen zien bewegen, dus dan zijn het horzeleitjes. Heb ze er net allemaal uitgehaald.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:56

Er zullen wel weer nieuwe komen hoor, dat heb je in deze tijd van het jaar als je in een gebied zit waar ze huizen. Dus iedere keer eraf halen als je weer eitjes ziet. En dan in het late najaar goed ontwormen met een middel dat tegen horzellarven werkt, een besmetting daarmee kan heel naar uitpakken.

Wel fijn dat je geen luizen zag, dat scheelt een stuk werk en kosten om ervan af te komen.

Annaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 19:50

Jet schreef:
Er zullen wel weer nieuwe komen hoor, dat heb je in deze tijd van het jaar als je in een gebied zit waar ze huizen. Dus iedere keer eraf halen als je weer eitjes ziet. En dan in het late najaar goed ontwormen met een middel dat tegen horzellarven werkt, een besmetting daarmee kan heel naar uitpakken.

Wel fijn dat je geen luizen zag, dat scheelt een stuk werk en kosten om ervan af te komen.

Dankjewel voor alle informatie, ik zal het goed in de gaten houden.