Ir & cushing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laurapalmer

Ir & cushing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 17:38

Omdat onze sensibele ruin meer van het serieuze is,en niet van poespas houdt :+ zochten we een leuke bomproef "pennypony" erbij.ook om er mijn partner op te leren rijden.

Nu bleek bij toeval een manege uit de buurt er mee op te houden,en al hun paardjes te verkopen.toen we er kwamen was het liefde op het eerste gezicht!een lieve bomproof haflinger merrie van 16 jaar.en idd ze voldoet aan alle verwachtingen!!wat een heerlijk,lief,eerlijk en geweldig dier.13 jaar lang manegepaard geweest,en nu lekker een eigen baasje(had nog nooit een wei gezien,liep minimaal 4 uur per dag in een stoffige binnenbak met een antiek/oud zadel/te klein bit)..ze is nu 3 weken bij ons.en heeft de tijd van haar leven!

Ze heeft een onwijze bos manen,en toen ik met haar aan het tutten was viel me ineens op dat ze vocht boven haar ogen had.vochtbollen waar alle paarden kuilen hebben.ze ziet er verder goed uit,al is ze best flink aan de maat (dik)en een harde manenkam.ze glimt en is super vrolijk.veearts er bij gehaald en morgenochtend word er bloed getrokken en getest op ir en cushing.erg naar,maar we gaan er alles aan doen om nog een x aantal jaar plezier van haar te hebben en haar een goede oude dag te geven.

Ook al is er nog geen uitslag,we hebben al wel wat aanpassingen gemaakt..en de veearts had het over kilometers maken..ook zal ik de veearts uiteraard met het krijgen van de uitslag nog uitgebreid spreken.maar ik wil voorbereid zijn.

Voer:laag eiwitgehalte en suikerarme brok. 2x daags een halve schep.daarin krijgt ze een schepje g2 soulmate.daarnaast onbeperkt grof hooi.

Beweging:smorgens een uur in de stapmolen,van 10 tot 6 met de kudde de wei op(wei is inprincipe kaal)savond een uur rijden in de bak of park en een half uur/uur in de paddock.en 1x per een lange buitenrit(3 uur,waarbij we nu met mooi weer ook zwemmen met de paarden)

Ze is netjes geent,ontwormd.gaat optijd naar de hoefsmid en in oktober komt de tandarts.

Wat kan ik nog aanpassen,of zie ik iets over het hoofd?en hoeveel beweging heeft ze nou eigenlijk nodig?ik lees veel artikelen en topics,maar er is zoveel verschillende informatie dat ik het lastig vind om op te slaan (warrig type :+ )vandaar dat ik dit topic heb geopend.

Lang verhaal,en ik ben absoluut geen grammatica of schrijfwonder dus bedankt als je de moeite hebt genomen om alles te lezen _/-\o_ ...hoop dat iemand iets meer duidelijkheid kan geven..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:32

Het zou inderdaad één van beide of zelfs allebei kunnen zijn. Je moet dan erg oppassen voor hoefbevangenheid, daarom ook dat sobere rantsoen. Erg gaan oppassen als de nachten kouder worden met het gras, ik zou een fructaanwijzer-app op je telefoon zetten ( als je zo'n telefoon hebt), dan kan je goed in de gaten houden of het wijs is om haar op het gras te zetten. Overigens is kort, kaalgegeten gras vaak nog erger ( zit evenveel fructaan in dat korte stengeltje als in een lange stengel, dus per saldo krijgen ze met dat korte gras meer fructaan binnen). Stress-gras noemen ze dat korte gras, of gras dat bevroren is.
De kans is wel aanwezig dat de overgang van stal- 4 uur per dag werken naar weidegang en een stuk minder doen even te groot is geweest en dan is het als het IR lijkt te zijn mogelijk nog omkeerbaar. Ik heb dat met mijn vorige paard gehad, die werd moddervet omdat ik een paar maanden niets met haar kon doen. Eigenlijk is het enige dat ik toen heb veranderd echt lange stapritten maken van een paar uur, als het even kon om de dag. En dan zo'n 3 uur stappen. Met die dikte die zij had en ook nog een hoefprobleem konden we niet meer dan stappen, maar hier viel ze wel op af. De winter daarna was ze weer op normaal gewicht.

Laurapalmer

Re: Ir & cushing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 21:15

@jet

Dank je wel voor je antwoord.ik had dus het idee dat als het gras kort was,er niet veel meer in zat!verkeerd gedacht dus..moet ik haar helemaal van het gras afhalen?of gewoon echt goed de fructaan index in de gaten houden?had jou paard ook vocht/vet bulten boven haar ogen?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:09

Oei, of ze die vetbulten had weet ik niet meer hoor. Het is zo'n vier-vijf jaar geleden ( denk ik zo, al rekenend) en daarna is er weer zoveel gebeurd. Ik zou die fructaanindex in de gaten houden, ik heb er eentje die wel iets kostte, maar die echt per plaats kan kijken, dat leek me beter dan Amsterdam aanhouden, terwijl je paard in Oudesluis staat bijvoorbeeld... Ik heb Laminitis Risk. Was niet echt duur hoor, ik denk zo'n 7 euro. Er staat bij: Grazing Risk Monitoring Service. Hij pakt de plaats waar je bent als je hem activeert.

Ik vind het ook weer zoiets om haar helemaal van het gras af te halen, dat is zo rigoureus. Zou ze met anderen kunnen staan als je haar van het gras afhaalt? Dan is gedeelde smart halve smart zeg maar. Je moet even goed bedenken of je voor haar voor kwaliteit van leven of voor kwantiteit gaat. Kwaliteit is waarschijnlijk korter leven, maar wel paardgelukkig, kwantiteit kan een wat langer leven zijn, maar of ze dan blij is...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:21

wat ontzettend fijn voor het paard dat hij bij jullie mag zijn!Tja,ik heb een paard gehad met IR en cushing.Eenvoudig is anders moet ik bekennen.
Zorg eerst dat hij goed op gewicht komt en de manenkam soepel word,dan ben je al een heel eind.Wel een vitamine en mineralen supplement geven,zodat hij wel het nodige binnenkrijgt.
Verder is een graasmasker een optie en beperkt hooi.
Succes!Ik hoop voor je dat hij geen cushing heeft....die mooie roze pillen zijn vrij kostbaar ;)

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 22:53

@geerke

Dank je :) ja het is echt even puzzelen,qua voeding,vitamine,supplementen en genoeg beweging.ze heeft nooit eerder op de wei gestaan,dus van die vrijheid geniet ze echt met volle teugen!dus een graasmasker ga ik direct morgen halen.thanks voor de tip!ik hoop ook dat de uitslag gunstig uitpakt,al heb ik er een hard hoofd in..heb al wat gelezen over het middel pracend?idd niet goedkoop maar maak me meer zorgen over eventuele bijwerkingen.ik las ergens een stukje dat er hallucinaties kunnen optreden.
Ben ook benieuwd hoe lang het duurt voordat je de uitslag krijgt..

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 23:04

@jet

Nee ga echt voor een gelukkig paard,voor kwaliteit!een fijne oude dag,mocht er een periode aanbreken dat ze "op" is of pijn heeft dan zit er niets anders op om haar te laten gaan..maar gelukkig is dat nu nog niet <3 en ze ziet er verschrikkelijk goed uit.de veearts zei,dat als ze het heeft we er echt snel bij zijn.(weten we pas zeker na de uitslag natuurlijk)het liefst houdt ik haar op de wei!de eerste dag hebben we haar met 6 man moeten vangen :') de kudde was al lang en breed binnen,maar mevrouw bleef vrolijk rond dartelen! zo heerlijk vond ze die vrijheid.mocht de wei echt een no-go worden,zet ik haar samen met mijn ruin in de paddock.dus ze hoeft iig nooit in haar uppie te staan.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 12:22

Vandaag bloed afgenomen en suikerwaarde getest..de suiker was 88 en dat was volgens de veearts goed.het testen van de insuline duurt iets langer en dat kon nog verschillen..morgenmiddag heeft hij de uitslag van de cushing test...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:48