Kattenvoer(brokken) giftig??????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharon2013

Kattenvoer(brokken) giftig??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 21:36

er is al 2 dagen iemand bezig bij mijn 2 mini hengstjes....

Gisteren is er 1 losgelaten en uiteraard hadden de beide mot gekregen, gelukkig geen ernstige verwondingen.

Vandaag had ik beide weer buiten gezet, rond 7 uur langsgereden richting mijn andere paard en nog niks aan de hand. Half 9 kom ik aan en staat de andere hengst los!

gelukkig beide weer niks ernstig, maar bepaald lief zijn ze niet naar elkaar vandaar dat ik ze uit veiligheid van elkaar vast heb staan.

Echter vond ik ook een lege zak met 3! kilo kattenbrokken. incl. de bovenkant. De zak is dus geopend bij mijn hengstjes en opgevoerd. Het losgelaten hengstje was helemaal de weg kwijt en kreeg ik ook amper nog te pakken,ook in stal was hij enorm gestressd het arme dier |(

Maar nu mijn vraag of 3 kilo kattenvoer kwaad kan??? er is overduidelijk iemand bezig ze wat aan te doen en morgen ga ik zeker wacht lopen. Heb een vermoede maar bewijs het maar.

Paardje oogde normaal (op de stress na). Ik hoop uiteraard dat hij er niks aan overhoud en omdat hij normaal oogde nog geen nood voor mijzelf om de DA te bellen. Maar toch zit het me niet lekker. Zeker niet omdat ik geen info erover kan vinden. Las hier ergens op bokt dat het wel slecht voor de maag/darmen was. Maar in welke hoeveelheden?? ik ga er van uit dat er 3 kilo in is gegaan...

Uiteraard ben ik in alle staten, ik moet die persoon ook zeker niet tegenkomen op dit moment. Het feit dat iemand daar rond loopt met voorbedachte slechte bedoelingen laten mijn nekharen al overeind staan. Tegen al mijn principes in zet ik ze nog het liefst op dit moment de hele dag op stal... Word hier gewoon zo naar van.. want ja, nu is het kattenvoer maar morgen misschien wel rattengif..

meiske1577

Re: Kattenvoer(brokken) giftig??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:43

Ik zou sowieso de veearts bellen om telefonisch te overleggen.
En ik zou ook de politie inschakelen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:51

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat een pony 3 kg kattenbrokjes opeet. Kan die lege zak niet per ongeluk jouw erf op gewaaid zijn?

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 21:55

Ik hoop ook niet dat hij aleen die 3 kilo heeft weggegeten maar ga er maar wel van uit. Heeft vandaag niet gewaaid en lag tussen de brandnetels gepropt daarnaast in combi met weer een losgelaten hengst...

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:57

Waarom wel dit topic openen als je zo bezorgt bent maar geen dierenarts? :?

Bel de dierenarts op en leg het verhaal uit, dan beslist die wel of het nodig is om langs te komen of dat je je zorgen maakt om niks.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:02

Heb je een bordje verboden toegang voor onbevoegden op je hek? Zo niet halen, geeft je juridisch iets meer rechten ook naar politiehulp toe. Verder sloten en aan de buitenkant prikkeldraad, maak het maar moeilijk om er bij te komen.
En inderdaad er kamperen totdat je die persoon te pakken hebt en politie laten komen om die af te voeren. Daar alvast melding maken, zodat ze sneller komen is ook prettig. En heb je camera in de aanslag, zodat je bewijs hebt van wat deze persoon doet.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 22:07

Froukje schreef:
Waarom wel dit topic openen als je zo bezorgt bent maar geen dierenarts? :?

Bel de dierenarts op en leg het verhaal uit, dan beslist die wel of het nodig is om langs te komen of dat je je zorgen maakt om niks.

Ik ben ben bezorgt om het hele gebeuren. Omdat hij net normaal oogde nog geen da gebeld maar omdat ik vervolgens lees dat het slecht voor ze kan zijn dit topic. Ik ga nog heen om te kijken hoe hij erbij staat, gelukkig wel sloten op mijn stal.

Ik ben dus meer bezorgd om het feit dat het nu kattenvoer is maar morgen misschien rattengif (om maar even wat te noemen)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:07

Kattenvoer is niet giftig hoor, en lijkt me echt sterk dat ze 3 kilo opeten.
Je bent er niet bij geweest,dus je weet echt de hoeveelheid niet,
Een paard eet echt geen 3 kilo kattebrokken, :(:)

En een lege zak bewijst niet dat het kattevoer was,misschien zat er oud brood in heeft iemand de zak gewoon ergens anders voor gebruikt
Probeer het een beetje te relativeren joh,maak jezelf niet meteen gek
Maar als je je zorgen maakt dan beter meteen nu de veearts bellen en laten komen

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 22:15

ellepel schreef:

En een lege zak bewijst niet dat het kattevoer was,misschien zat er oud brood in heeft iemand de zak gewoon ergens anders voor gebruikt
Probeer het een beetje te relativeren joh,maak jezelf niet meteen gek
Maar als je je zorgen maakt dan beter meteen nu de veearts bellen en laten komen

Laat ik het hopen, maar omdat de bovenkant van de zak ook aanwezig is is het duidelijk dat hij opengeknipt is. Ik probeer me zelf niet gek te maken maar met al die gekken die rond lopen en nu ook in combi met het loslaten (want dat kunnen ze echt niet zelf zonder de klip/halster te slopen) word ik wel een beetje gek misschien

Nee ben er (helaas!) niet bijgeweest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:19

Daarom joh, heb je geen stalkatten dat het daar voor was?
Ik probeer het altijd wat breed te bekijken, zou misschien kunnen dat een kat of hond het gepikt hebben en mee gesleept.
Oh nee je zegt open geknipt he,dat kan een dier natuuflijk niet :+

Even in de gatdn houden, maar wat belachelijk dat er iemand bij jouw dieren aan het klieren is zeg -O-

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:21

Maar ze staan dus vastgebonden als het goed begrijp?
Niet in twee apart afgezette stukken?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:21

Kun je ze niet verplaatsen?
Tijdelijk bij je andere paard zetten ofzo?
Kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:24

sharon2013 schreef:
Ik probeer me zelf niet gek te maken maar met al die gekken die rond lopen en nu ook in combi met het loslaten (want dat kunnen ze echt niet zelf zonder de klip/halster te slopen) word ik wel een beetje gek misschien

Staan ze dan met halster om in de wei? Nu nog steeds?
Voor mij zou het weghalen van alle halsters voor mij echt stap nummer 1 zijn.

Stap 2: hang een brief (eventueel geplastificeerd) op het hek met groot lettertype waarin je alle voorbijgangers vraagt om informatie over iemand die bij het weiland rondhangt en je pony's loslaat en ziek maakt/vergiftigt met verkeerd voer (overdrijven helpt soms). Vraag ook of iemand speficiek rond deze tijdstippen iets heeft gezien, uiteraard met jouw nummer erbij zodat ze direct kunnen bellen als ze iets zien.
Op die manier zal de persoon om wie het gaat zich bespied/betrapt voelen, hij/zij zal ook zien dat hij/zij met dit gedrag de pony's kwaad doet (dat weten mensen vaak niet) en dan loop je de kans dat het vanzelf stopt.
Hang desnoods dezelfde brief op 10 verschillende plekken aan het hek zodat het wel gezien móet worden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-08-16 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 22:27

ellepel schreef:
Daarom joh, heb je geen stalkatten dat het daar voor was?
Ik probeer het altijd wat breed te bekijken, zou misschien kunnen dat een kat of hond het gepikt hebben en mee gesleept.
Oh nee je zegt open geknipt he,dat kan een dier natuuflijk niet :+

Even in de gatdn houden, maar wat belachelijk dat er iemand bij jouw dieren aan het klieren is zeg -O-

Heb wel een stalkat die zal gerust een hapje meegegeten hebben (er vanuit gaande dat het kattevoer was) maar die eet ook geen 3 kilo (mag ik toch hopen voor haar haha)

Ze staan aan de ketting, omdat de 2 helaas geen aandacht aan het stroom geven. Verplaatsen kan nu nog niet, ben druk om wat anders te vinden bij mijn andere kan ik ze niet zetten omdat ze daar geen hengsten willen helaas. Dus moet het helaas even zo doen, het liefst laat ik ze lekker los maar ze zijn nou helaas niet echt lief naar elkaar, en heb even geen andere optie.

xyzutu2 schreef:
Staan ze dan met halster om in de wei? Nu nog steeds?
Voor mij zou het weghalen van alle halsters voor mij echt stap nummer 1 zijn.

Ze staan aan de ketting, zonder halster word dat lastig en heb helaas even geen andere oplossing, ik moest binnen 2 week van de weide af (nog langer verhaal) vandaar dat ik ze nu als nood zo buiten heb anders is het 24/7 binnen voor ze..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:29

Crosspost. 8-)
Dan zou ik toch echt overgaan op stap 2: overal brieven ophangen zodat de buurt weet dat er iets fouts aan de gang is en de boosdoener A) weet dat hij fout bezig is en B) zich bespied/betrapt zal voelen.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:30

Kattenvoer is in 98% van de gevallen op basis van graan, dus zal wel meevallen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:32

ellepel schreef:

Paard is ondanks alle verhalen niet 100% herbivoor. (Deels) vleesdieet is mogelijk en bv bij expeditie noord/zuidpool ook gedaan.

En verder onderzoek naar gevallen van vleesetende paarden in de geschiedenis :
http://www.lrgaf.org/deadly_equines.htm
voorbeeld :
http://www.lrgaf.org/articles/maneater.htm
Hulpstoffen, samenstelling en niet gewend zijn kan problemen geven, vlees zelf niet.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:35

Ik heb mijn pony n keer n kattenbrokje gevoerd en dit vond ze echt NIet lekker. Dus ik zou me daarover niet al teveel zorgen maken.
Wel vervelend dat er iemand je pony's dus klaarblijkelijk losmaakt.... Geen optie om ze te ruinen zodat ze op n ander plekje kunnen staan? ( nee dit heeft voor dit gebeuren natuurlijk geen nut maar wellicht voor in de toekomst. )

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:37

Wellicht iemand die het zielig vind en ze daarom los maakt?
Kan je geen babyfoon met beeld ophangen/ neerzetten zodat je het in de gaten kan houden?

En is het dan niet mogelijk om tijdelijk twee stukjes af te zetten met stroomdraad en prikpaaltjes? Hier hebben we een schaapskudde die op tijdelijke plekken graast en daar gebruiken ze gaas met prikpaaltjes voor waar stroom op staat.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 22:39

xyzutu2 schreef:
Crosspost. 8-)
Dan zou ik toch echt overgaan op stap 2: overal brieven ophangen zodat de buurt weet dat er iets fouts aan de gang is en de boosdoener A) weet dat hij fout bezig is en B) zich bespied/betrapt zal voelen.

De mensen die aan het pad wonen zijn al ingelicht, evenals de mensen die op de stal toekijken incl dan de kleine graspaddock waar ze in staan voor de stal.

Morgen ga ik maar meerdere malen langs rijden, vanaf de weg kan ik gelukkig zien wat er gebeurt zonder dat eventuele boosdoeners het zien.

De 1 word dit najaar zowiso geruind, de andere niet want deze is voor de fokkerij. Dus wat dat aan gaat schiet het niet op hihi

Babyfoon nog niet aangedacht! Maar weet niet hoeveel bereik zo'n apparaat heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:42

sharon2013 schreef:
De mensen die aan het pad wonen zijn al ingelicht, evenals de mensen die op de stal toekijken incl dan de kleine graspaddock waar ze in staan voor de stal.

Morgen ga ik maar meerdere malen langs rijden, vanaf de weg kan ik gelukkig zien wat er gebeurt zonder dat eventuele boosdoeners het zien.

Dat is al iets, maar daarmee laat je nog steeds niet zien aan de dader dat je hem gezien hebt, dat hij iets gevaarlijks heeft gedaan en dat hij voortaan door de rest van de voorbijgangers in de gaten wordt gehouden. Dat is de belangrijkste boodschap die je aan zo iemand kunt geven. Leuk als de buren opletten, maar als de dader dat niet weet dan zal hij het blijven doen, net zolang tot hij op heterdaad betrapt wordt. En dat wil je juist voorkomen.