Zwelling na peesschedekneuzing neemt niet af

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Zwelling na peesschedekneuzing neemt niet af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 16:29

5,5 week geleden (27 juni jl.) is mijn paard gevallen in het weiland nadat zij achterna is gezeten door een ander paard.
Ze heeft hierbij een vreemde draai en knak gemaakt in haar achterbeen, wat door een paar stalgenootjes is gezien. Ik was er zelf niet bij.
Ze was na haar incident stokkreupel en haar spronggewricht was gezwollen.
Ik heb haar toen natuurlijk rust gegeven, maar wel overdag in de weide gehad (niet meer bij dat andere paard in), omdat ze van zichzelf heel rustig is in het weiland en niet gauw geneigd is tot rennen of gek doen (vreten is véél belangrijker).
Ze was binnen een paar dagen niet kreupel meer en de zwelling was afgenomen, waarna ik haar rustig heb opgepakt aan de longe. Echter kwam de zwelling na het longeren terug en is niet meer weggegaan.
Toen de zwelling terug kwam, heb ik haar niet meer aan het werk gehad. Toen het 2 weken later nog niet beter was, ben ik naar de kliniek geweest voor röntgenfoto's en een echo. De röntgenfoto's zagen er heel mooi uit, niets aan de hand. Op de scan was echter een kneuzing te zien in de peesschede.
Advies is rust, minimaal 1 keer per dag koelen en insmeren met compagel.
Ze loopt niet kreupel, het is niet warm en ik mag er gewoon aankomen.
We zijn nu enkele weken verder en er is totaal geen verbetering te zien in haar zwelling.
De dierenarts vond dat de zwelling eind augustus wel over moest zijn, anders is inspuiten met ontstekingsremmers nog een optie. Hoe er een ontsteking zou moeten zijn en hoe de dierenarts dit zo kan bepalen (hier moet je toch bloed voor afnemen en ontstekingswaarden bepalen?) weet ik niet, maar het zou dus nog een optie kunnen zijn.
Het wordt dus nog niet beter..

Voor de kenners:
LA aan voorzijde talocruraalgewricht zwelling.
Foto's van sprong (AP 2 x iets oblique om malleoli uit te projecteren en een LM en een APLO) : geen afwijkingen; geen fragmentatie,
geen haakvorming of enthesofytvorming)
echografie: peesschede van de strekpees van de M. extensor digitorum longus is wat overvuld. pees ziet er verder goed uit. geen
echogene inhoud in peesschede; deze is gewoon zwart. geen aanwijzingen voor synoviale proliferatie
diagnose : irritatie peesschede strekpees (DA noemde mondeling kneuzing).

We houden hoop, maar ik ben benieuwd naar mensen die ervaring hebben hiermee en evt. tips hebben..

siskeh

Re: Zwelling na peesschedekneuzing neemt niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:35

Misschien een therapeut zoeken die lymfedrainage doet, of medical-taping(kan ook gericht voor lymfedrainage ingezet worden).

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:40

Volgens mij gaat het hier dus over een peesblessure en die hebben vaak wel meer tijd nodig. Ik zou nog maar een maand of 3 afwachten lekker op de wei en evt wat stappen op het harde.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 17:46

Nee, geen peesblessure (pees is goed), maar een peesschedeontsteking. Het feit dat er vocht in zit betekent dat er een (lichte) ontsteking is (er is geen synovium overvulling, dus een lichte ontsteking), daar hoef je geen bloed voor af te nemen.
Stappen op het harde en koelen kan helpen de ontsteking te laten verminderen. Verder toch echt geduld hebben (het is nog geen eind augustus), en evt idd laten inspuiten.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 17:49

Sowieso zou het een steriele ontsteking zijn, die vind je niet terug in het bloed. Wel naar voor jou en je paard. Denk dat het vooral de tijd nodig heeft.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 17:50

ice vibe boots!
Ze zijn wel duur maar het geld meer dan waard!
Misschien kan je ze van iemand een tijd lenen.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 17:51

Bedankt voor de reacties!
Ik ben geen expert op dit gebied. :=
We nemen sowieso de tijd, maar de paniekzaaier in mij is gewoon heel erg bezorgd. :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 17:55

liedjuh2 schreef:
Sowieso zou het een steriele ontsteking zijn, die vind je niet terug in het bloed. Wel naar voor jou en je paard. Denk dat het vooral de tijd nodig heeft.

Ja hoor, ontsteking is (bijna) altijd terug te zien in het bloed, of het nou steriel is of door een infectie komt. Dat staat los van elkaar. Een infectie levert dezelfde afweerreactie op als een steriele ontsteking, nl een toename van witte bloedlichaampjes. En die gaan aan het werk om 'rommel' op te ruimen, of dat nou bacteriën zijn of dode eigen lichaamscellen (als gevolg van een beschadiging). De sóórt witte bloedlichaampjes is anders bij een infectie (en zelfs afhankelijk van het soort infectie) maar dat wordt niet gemeten.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:23

Helaas hier wel ervaring met een peesschede ontsteking. Nadat mijn paard na een sprong verkeerd terecht kwam, zat er de volgende dag een lichte zwelling boven de kogel, viel eigenlijk nauwelijks op. We hebben er 8mnd over gedaan om weer helemaal te herstellen.... De eerste maand rust met 2x daags rechtuit stappen op het harde. Daarbij na het stappen goed koelen, dacht 15min. Dit hebben we langzaam opgebouwd en ook de weidegang hebben we langzaam opgebouwd. Van een klein stukje wei waar ze een uurtje op mocht naar 4 uur. De eerste keer was ik zo naïef om haar na twee maand weer op de wei te zetten. Ze ging compleet uit haar dak met als gevolg een dik been -O- .

Heb geduld, stap veel en goed koelen. Neem vooral meer tijd dan je DA aangeeft, dat heeft uiteindelijk mij erg geholpen. Veel sterkte!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 16:00

Bedankt!
Is het nu weer helemaal goed gekomen, Weidebloem? Geen zwakke plek meer?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:19

Weer helemaal goed gekomen en kan alles weer doen gelukkig *\o/* . Zal wel een zwakke plek bij haar blijven want de peesschede raakt wel weer sneller gevuld. Ik voel nog iedere dag en als hij gevuld is doe ik het even iets rustiger aan. Maar warm weer beïnvloed het ook.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:32

Volgens mij kan die zwelling ook blijvend zijn? Wel in mindere mate dan net na de blessure.
Maar wat hierboven staat,neem gewoon de tijd en laat dat briefje met gemiddelde tijden voor revalidatie los, kijk naar je paard.
Focus niet teveel op dat been, gun je paard de rust, laat haar een maand of 3-5 lekker op de wei 24-7 zo mogelijk, en kijk dan verder.
Dagelijks koelen is prima.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:36

Groene leem kan t proces wat versnellen..insmeren dan doorzichtige plakfolie eromheen, dan krant en dan inbandageren..volgende dag er af halen.. avond er weer op.
Groene leem drijft vocht af!
Suc6!

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:41

Bij mijn paard nam de zwelling ook niet meer af, meerdere keren in laten spuiten en dat hielp heel snel, maar de zwelling was net zo snel weer terug. Na 6 maanden heb ik mijn paard naar het paardenzwembad gebracht (niet verwarren met Aquatrainer!) en toen was de zwelling na een week weg en deze is nooit meer teruggekomen.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 21:56

Ik heb zelf heel goede ervaringen met lasertherapie. Het remt ontstekingen, bevordert genezing, dempt pijn en zorgt ervoor dat vocht sneller wegtrekt. Je moet om voldoende dieptewerking te hebben wel een sterke laser hebben. Zelf werk ik met high power laser, die komt tot 7cm diep.