Mijn 7 jarige merrie heeft de laatste tijd nog al last van hoefzweren. ik vroeg me af of er misschien iets tegen te doen is zodat ze er minder snel last van krijgt, want ze is er nogal gevoelig voor. Ze staat 24/7 buiten in een grote paddock in een kudde van ongeveer 20 paarden.
Hopelijk weet er iemand een tipje waardoor ze er minder last van krijgt, want vind het nog al erg voor der!
Heeft ze het steeds in dezelfde hoef? Hoe behandel je het? Geef je de zweer wel de kans om volledig te genezen of is het een sluimerende die steeds de kop opsteekt?
@karelien bedankt voor de tip, maar helaas mogen ze niet op ijzers..
@shirley nee het is steeds een andere hoef. Ik laat er telkens een DA bijkomen om te zien of hij de zweer kan vinden om deze dan te behandelen.
Floortz
Geplaatst: 06-08-16 11:22
Hoe vaak wordt de paddock uitgemest? Is deze nat of droog? Hoeveel paarden per m3 op de paddock? Wat krijgt ze te eten? Hoe is haar algehele weerstand? Het kunnen meerdere factoren zijn die het probleem veroorzaken.
@floortz In de paddock worden dagelijks de drollen eruit geschept. Het ligt eraan wat weer het is, maar over het algemeen is deze droog. Maar bij extreem veel regen kunnen er wel eens op sommige plaatsen plassen zijn. Hoe groot dat de paddock is, kan ik zo niet zeggen. Maar er is ruimte zat waar de paarde kunnen staan dat wel. In het weideseizoen gaan ze 2x per dag op de wei aanvullend met hooi en als het weideseizoen voorbij is krijgen ze 1x voordroog en de rest van de dag hooi en ik geef haar nog brok bij. Haar gehele weerstand is over het algemeen wel goed.
Hoe zijn de zweren tot nu toe behandeld? Mijn ervaring is dat je dat beter aan een hoefsmid dan aan de DA over kan laten. Zou het kunnen dat je paard dunne zolen heeft?
@symbeami De DA snijdt de zweer open zodat de vuiligheid eruit kan en dan moet ze in een badje met water en nog iets (maar wat precies weet ik even niet) gaan staan. Ghoh, dat zou kunnen maar dit weet ik niet.. Heeft de DA of hoefsmid ook nooit iets van gezegd bij mijn weten.
Ik raad Animalintex aan. Een zweer open snijden kan helpen maar er kruipt dan ook weer vuil in. Met Animalintex zet je een verband rond de hoef die het vuil eruit trekt zonder dat je moet snijden.
Helaas heeft mijn paard ook veel last van zweren dus die staat op ijzers.
Symbeami
Geplaatst: 06-08-16 20:07
Meestal soda of biotex. Toch zou ik het open snijden aan de hoefsmid overlaten. Ik heb een paard dat gevoelig is voor hoefzweren en de oorzaak daarvan zijn dunne zolen. Meestal probeer ik ze er nu met Animalentex uit te trekken, dan hoeft er niet in gesneden te worden. Hoefjes zijn al zwak.
Middelen die van binnenuit kunnen ondersteunen zijn oa Kerabol, MSM, zelf heb ik goeie ervaringen met homeopathische druppels.