Shet bijvoeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amberkelsey

Shet bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 12:53

Ik heb een shet die al heel lang 24/7 op de wei staat ze is niet de dikste maar ook niet mager ze is normaal maar aangezien het gras minder voedzaam begint te worden is dan nu bijvoeren nodig? Want ik wil ook niet dat ze te mager word in de winter maar ook niet dat ze te dik word en hoefbevangen..
Heeft iemand tips?

Shirley

Re: Shet bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:56

Zodra je ziet dat ze magerder wordt een pluk hooi erbij.
Wordt het haar eerste winter bij jou?

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:02

Bij mijn fjord begin ik ergens eind oktober begin november met bijvoeren en die is echt hollands welvaren.
Afgelopen jaar was het zelfs nog iets later.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:08

Meetlint + goed kijken naar hoe dik/mager zij echt is :

Vraag anders wat de DA er van denkt als die voor de vaccinaties komt, die ziet ze in alle varianten en omdat die ze niet elke dag ziet, kijkt die neutraler naar hoe breed/smal ze is. Zeker als ze wat ouder is kan het opnemen van voedingsstoffen minder worden, maar ook met het gebit kan wat mis zijn. Overleg dus even met je DA (kan vaak gratis over de telefoon) over hoe en wat als je zelf geen reden kan aanwijzen & oplossen waarom ze gewicht verliest.

Bedenk je ook dat wel/geen buikspieren uitmaakt voor dik tonen (pony aan het werk gegaan de laatste paar maanden?), maar dat dikke buik (mits geen zand/wormen) ten eerste door gevulde darmen komt. Vetreserves zitten bovenop, pas als een pony echt ernstig dik is, komen er ook reserves op ribben en buik.

Plakje hooi aanbieden kan zeker, als ze honger heeft dan is het zo op, anders zit er meer in het gras dan jij denkt. Liksteen er bij is wel aan te raden, zeker met warm weer.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:34

Minder voedzaam >;)
Shetlander hadden we het over toch?
Als ze nog gras kunnen eten zou ik niet zo snel bijvoeren nu hoor, die van mij staan op een kaal weitje maar krijgen echt niks bij.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:00

Mijn shet staat snacht's op de wei met uitgebloeid gras. Strook begrazing. Overdag staan ze op de paddock met stal en hebben ze stro. Ze krijgt samen met de fjord nog 1 plak hooi. Een handje muesli met vitamine korrel en dat Ist.

Goed kijken naar je paard. Zodra je ziet dat ze inlevert kunt je hooi bij gaan voeren. Mijn shet is er ook 1 die snel dunner wordt dus die wordt ook bij gevoerd

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:05

Ik geef het hooi voor vrijwel 50% gemengd met stro. Ook stro als bodembedekking inloopstal. De twee kleine Shetten (onder de 1.meter schofthoogte) staan in een zandpaddock, year round, dus géén gras.

Zo hebben ze steeds buikvulling, om te voorkomen dat ze door strict hooidieet zand gaan knabbelen of andere narigheid.
Dit gaat hier al járen prima. Ze zijn op die manier ook beiden afgevallen. Daarmee moet je bij Shetten namelijk uitkijken, van te snel afvallen kunnen ze een vetziekte krijgen.

Een te dunne Shet lijkt me vooral baat te hebben bij meer hooi, MITS er geen sprake is van een wormenbesmetting of andere medische aandoening (of leeftijd, tanden etc.).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:11

Aangezien je shet normaal oogt zou ik niets bij voeren. Wat wij wel eens doen met onze grote shets (merens) is bij twijfel een paar dagen één of twee lepels mineralen en vitamine korrels geven. Altijd vele male minder dan op de emmer staat aangegeven. Want soms zijn wij hier bij onze sobere paardjes wel eens bezorgd dat ze de voedingsstoffen missen ook al zien ze er normaal of goed doorvoed uit.
Zodra wij zien dat ze ergens aan beginnen te likken, metaal, handen van ons etc. of ze willen ietwat zand eten, hoppakee beginnen wij gelijk met de mineralen en vitamines. Wormen sluiten wij volledig uit, want hier wordt alle kak geraapt en zeer goed ontwormd.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:19

Onze shetlanders staan op wei met kort gras, anders worden ze veel te dik. Zelfs merries met veulens hebben nog beste vet laag. Zolang ze niet vermagerd is er niks aan de hand lijkt mij?

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:31

Gewoon goed naar je Shet blijven kijken.
Mijn 22 jarige Shet krijgt momenteel onbeperkt hooi van licht bemest land en een halve kilo Draversbrok van Havens. Ze is mooi op gewicht en lekker vrolijk.
Voor de meeste Shetten zal dit overigens veel te veel zijn.