Paard altijd honger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

Paard altijd honger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 22:15

Misschien n gekke vraag maar wat voer je een paard wat altijd honger heeft. Het is de jonge ruin uit mijn eerdere topic met maagzweer worminfecties buikpijn ed die niet wilde eten en niet wilde aankomen. Inmiddels eet hij byzonder goed en is ook heel mooi bijgekomen, maar hij lijkt altijd honger te hebben

Hij krijgt:
24/7 gras
24/7 onbeperkt mooi hooi
En dan :
- 4 scheppen slobber eggersman emh mash
- 6 scheppen eggersman energy pellets dit eet hij t liefste als papje verspreid over 3 voerbeurten

Tegenwoordig eet hij als n dijker en is dat papje in no time verdwenen . En kijkt hij van he heb je nog ete ?

Wat kunnen we hem nog voeren ? Die eggersman. Is behoorlijk ad prijs .

Weinig suiker geen melasse geen graan en vooral geen mais!

Alle tips welkom :-)
Laatst bijgewerkt door kim1207 op 04-08-16 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Re: Paard altijd honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:25

Heeft hij t nodig? Want anderszou ik niks bij voeren. Mijn paarden zouden ook een hele tom vol krachtvoer vast graag leeg eten, maar goed is dat absoluut niet. Ze krijgen geen eens een handje ze hebben 24/7 ruwvoer thats it

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:26

Ik mis GRAS zodat hij hapje stapje kan eten.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 22:28

Hij is nu ok op gewicht maar hij mag nog wel wat dikker, is hard in de hoogte aan t groeien. 5 cm de afgelopen 3 maanden. Hij was echt op dik ondergewicht en ik ben paar x heel bang geweest m te verliezen omdat hij zo slecht hooi eet en hij volledig alathisch in de wei stond afgelopen winter. Hij moet zeker met reserves de winter in gaan .

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 22:28

mrie schreef:

Als je goed leest zie je dat hij 24/7 gras staat

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:30

Olie bijvoeren!! Langzaam opbouwen..liefst lijnzaadolie..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:31

mrie schreef:

Citaat:
Hij krijgt: 24/7 gras

Goeiesmorgens juffrouw Jannie! :=

On topic: Ik ken geen paard dat niet altijd honger heeft eigenlijk. Abel kan net vers van het land een kilo biks in z'n mik hebben maar als de buurman iets krijgt, dan wil hij het ook.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:34

Groeten van juffrouw Jannie, ze was nog niet helemaal gefocust geloof ik. Solly :+

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 22:38

Hihi niet erg hoor. De bedoeling is dat hij nu vetter wordt zodat hij van de winter geen gratenpakhuis dood vogeltje wordt . Hij eet t liefste gras.
Eerst at hij helemaal geen biks: weigerde gewoon alle voer

Maar goed vraag blijft : welke biks hoog in vet en eiwit? Laag in suiker

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:45

kim1207 schreef:
Hihi niet erg hoor. De bedoeling is dat hij nu vetter wordt zodat hij van de winter geen gratenpakhuis dood vogeltje wordt . Hij eet t liefste gras.
Eerst at hij helemaal geen biks: weigerde gewoon alle voer

Maar goed vraag blijft : welke biks hoog in vet en eiwit? Laag in suiker

Merriebrok doet t ook goed bij de magerdere exemplaren..

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:53

Bietenpulp geeft een vol gevoel en is prima geschikt voor paarden die gevoelig zijn voor maagzweren. Hij is in de periode dat hij niet at gewoon te kort gekomen en zit nu in een groeispurt van heb ik jou daar. 5 cm in 3 maanden? You go girl! Pas alsjeblieft op met zetmeel dat wordt omgezet in suiker en super nadelig voor dieren die aanleg hebben voor maagzweer. De bietenpulp van pavo zou ik niet aanraden. Gewoon het oude recept en lang laten weken. Twee paarden op onze stal kregen juist darmproblemen van de pulp van pavo. Waarschijnlijk het verhittingsproces. Succes

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 07:05

Ik geef mijn jonge ruin bietenpulp met een beetje tarwezemelen (maar dat is natuurlijk wel graan) en lijnzaadolie (kun je ook zelf koken). Hij is er voller door geworden en zijn maagproblemen verdwenen binnen 2 weken en het is ook nog een goed betaalbare maaltijd.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 07:23

Ben even teruggegaan naar je vorige topic; iemand daar opperde een opnameprobleem door slechte darmen. Zou dat er ook niet mee te maken kunnen hebben? Dat hij zich het schompes eet, maar niet alles goed opneemt en dus onverzadigbaar is?

Mijn merrie heeft in het verleden te weinig te eten gekregen (met name te weinig ruwvoer). Toen ze eenmaal bij mij op onbeperkt hooi overging, bleef ze ook eten. Alsof ze de schade moest inhalen en dacht dat het hooi elk moment op kon zijn. Een maand of 4-6 later begon ze pauzes te nemen tijdens het eten, zoals het hoort dus.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 08:10

Als hij luzerne lust zou je dat eens kunnen proberen. Goed opneembare eiwitten en door het hogere calciumgehalte heb je meteen een extra buffer tegen maagzweren.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 09:56

@ hillary; hij is zeker schade aan t inhalen. Ik ben al lang blij dat hij is gaan eten :-) maar darmschade plus daaraan gelinkt "trauma" op eten doen idd wel degelijk mee. Hij is nu gelukkig fit en speels. Das al heel veel winst, het is een groot geboefte zelfs. En hij heeft een grote hobby; mijn merrie dekken tot ie er bij neer valt .... Dus bij elke hengstigheid staan ze nu uut elkaar ipv bij elkaar ....

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 10:02

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo staat ie er nu bij ! Hij was echt n gratenpakhuis deze winter
Laatst bijgewerkt door kim1207 op 05-08-16 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:02

Is het echt zo dat hij altijd honger heeft of denk jij dat?

Als hij 24/7 ruwvoer heeft zal ie vast periodes slapen of rusten en dus niet eten. Als ie echt honger Had zou hij de hele dag eten.
Als ik hier 5x daags met de biks bak zou rammelen hebben ze ook 5x daags ineens enorme honger omdat ze horen dat er iets lekkers onderweg is.
mijn fjord valt ook aan op brok alsof dr leven er van af hangt. Dat zou ze ook 5x daags doen.

ik heb ook liever 5x daags patat als spruiten bij wijze van.

Antropomorfisme heet dat.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 10:04

Hij heeft periodes gehad dat hij niks at en alleen maar lag dus nee ik denk dat niet. Hij weigerde echt alle voer: biks en hooi. En dat was ook al zo bij de vorige eigenaar. Alleen gras wilde hij nog mondjesmaat eten, maar das best lastig in de winter als t niet groeit

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:23

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:32

24/7 gras moet je maar even wegstrepen want er staat amper iets te eten in je wei.
Koop een slowfeeder en prop die vol met goede kwaliteit hooi. Dat is nu voldoende te koop.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 14:13

Afbeelding
Afbeelding
Waar haal je dat er geen gras staat? Snel geconcludeerd. Was alleen de ingang naar de rest vd kudde: die staan op zand met slowfeeders met hooi

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:26

Dit ziet er top uit, maar de foto die je eerder plaatste niet, vandaar.
Maar als ze hier 24/7 van kan knabbelen, waarom zou je dan nog bijvoeren?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:02

Zo :wow: Wat moet je van de winter wel niet voeren om hem op gewicht te houden?Lijkt nu al bizar veel wat hij krijgt..Mijn oude merrie kwam in de winter super aan van muehldorfer senior en eggersman aminoral..De aminoral heb ik inmiddels vervangen voor subli atleet en dat is echt geweldig spul om ze voller te laten worden..De muehldorfer senior werkte ook heel fijn voor haar darmen,ze had er steeds last van en toen ik dat ging geven knapte het aanzienlijk op..