Mijn 10 jarige haflinger merrie loopt momenteel Z1 dressuur. Op dit moment krijgt ze een dikke hand lucerne van hartog, 0,5 kg pavo allsport brok met een halve schep haver en een schepje glucosamine. Ze staat 24/7 buiten met haar vrienden met ruime inloop stal en krijgt hooi ( 3 a 4 x daags ) in slowfeeders.
Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken naar wat anders, niet omdat ze het hier niet goed op doet, maar omdat ik toch denk dat ze wel wat extra's kan gebruiken..
Nu kwam ik uit bij de Equifit Sport + of de havens derby compactbrok, hebben jullie hier ervaring mee? En wat voeren jullie daarnaast?
Andere suggesties mogen natuurlijk ook voorgelegd worden!
Doen ze het erg goed op. Lopen ook beide Z dressuur.
Maar ik moet zeggen dat ik 3x daags krachtvoer voer en 4 x daags ruwvoer.
ze krijgen toch 3x daags 3/4 schep derby.
Grote hoeveelheden haver werken vaak tegenovergesteld. Hoe minder je daarvan voert, hoe groter het resultaat, dus hiervan zou ik niet meer gaan voeren.
Mirranda
Geplaatst: 03-08-16 11:39
Ik vermoed dat als je de hoeveelheid wat opvoert dat ook al wat gaat doen hoor. Je voert best weinig voor een paard op dat niveau.
Mijn merrie krijgt naast een kilo brok en een halve kilo muesli een toevoeging van ijzer (vloeibaar) en voor haar wedstrijden (week) ook nog een volle schep haver per dag. Mijn ruin krijgt 2 kilo brok + nog muesli (geen haver, want hij is al heel heet van zichzelf).
Dus ik denk dat je het niet eens hoeft te zoeken in ander voer
Abacab
Geplaatst: 03-08-16 11:40
Een haflinger zou ik nooit haver voeren. Dat bevat veel te veel zetmeel en geeft te veel fluctuaties in de suikerspiegel. En als je toch haver voert kun je dat het beste 45 minuten voor je training voeren [1/4 kilo] zodat de suikers dan direct opgenomen kunnen worden in het bloed en de spieren. Een goede sportbrok zou voldoende moeten zijn voor een paard op Z1. Maar ik zou wel even kijken of jouw paard voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt met de halve kilo op een dag. Misschien moet je die aanvullen met wat supplementen. EN dat kan al leiden tot een fitter paard.
punk143
Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-16 11:50
Ze krijgt inderdaad ook weinig krachtvoer, dit omdat op de plek waar ze staat geen mogelijkheid is om vaker te krachtvoer te voeren. Vandaar.
Abacab: klopt, daarom krijgt ze glucosamine bij, standaard iedere dag de vital complete van pavo, foeneknof en na veel zweten ook electrolyten
Dan doe jet het al prima Punk. Meet pit is meestal een kwestie van africhten --> snellere reactie op je hulp, meer gehoorzaamheid eisen.
Het is mij nog nooit gelukt om een paard energieker te krijgen met voer. Dat lukt alleen maar als je paard daarvoor ondervoed was, dus dat hij echt bepaalde voedingsstoffen te weinig kreeg. Volgens mij is dat bij jullie helemaal niet aan de orde. Fabrikanten willen je graag laten geloven dat je paard met hun brok ineens heel anders gaat lopen. Maar je kunt je geld beter steken in de training van jezelf en je paard
Ik voer havens Kentucky lite E, heel erg fijn voer en merkte naar 1 dag al dat me paard veel alerter was en niet zo somber. Met rijden was ze ook meer voorwaarts
Opname is goed, ze laat niks staan ( behalve de elektrolyten, daar zit niet echt een lekkere smaak aan ) .
Na wat managen thuis ben ik afgelopen zondag begonnen met 2 maal daags 0,5 kg havens draversbrok ( derby compact hadden ze helaas niet ) en na de training een halve schep care4life. Even zien hoe het gaat..
Caresse07
Geplaatst: 10-08-16 11:42
Zie dat je al iets hebt om uit te proberen. Maar mocht je toch nog op zoek gaan/willen naar iets anders, dan zou je Kentucky Lite E van Havens kunnen proberen. Hier heb ik zelf goede ervaring mee
Caresse07
Geplaatst: 10-08-16 11:42
_helga_ schreef:
Ik voer havens Kentucky lite E, heel erg fijn voer en merkte naar 1 dag al dat me paard veel alerter was en niet zo somber. Met rijden was ze ook meer voorwaarts
Oeps, post over het hoofd gezien, was al genoemd dus
_helga_
Geplaatst: 10-08-16 15:11
ProudJustify schreef:
_helga_ schreef:
Oeps, post over het hoofd gezien, was al genoemd dus
Maakt niet uit maar werkt echt super!!
punk143
Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-16 15:05
Dit was ze vorige week zaterdag avond. Ben zondag over gegaan op het andere voer.
En dit is ze vanmiddag na de training.
In de training merk ik wel verschil. Ze heeft meer energie. Opname is wel minder, vooral de halve schep muesli na het trainen ( daar doe ik meestal de elektrolyen in ) De brok gaat er wel goed in, veel minder gulzig ( wat ik juist beter vind ) alleen laat ze de glucosamine en foeneknof nu het liefst staan. Elektrolyten waren al een drama en nu helemaal
Mijn kruising haflinger wordt gereden op Z2 niveau en ik heb veel voer geprobeerd. Ze reageert altijd erg gevoelig. Ik kom eigenlijk altijd terug bij Marstall champion. Geen haver, maar wel sport muesli. Als ze volop in training staat krijgt ze hier een kilo van per dag. Meer is echt niet nodig. Doordat het super compleet voer is, voer ik naast omega gold (3,6,9 omega) olie niets anders bij.