Puist/abces op de huid wat jaarlijks terugkeert

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flora_horses

Puist/abces op de huid wat jaarlijks terugkeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 09:07

Beste bokkers,
Hopelijk zijn er mensen met dezelfde ervaring want ik kan er helemaal niks van op internet vinden!
Mijn pony heeft dus al een paar jaar een bultje op zijn hals. Het lijkt heel erg op een onderhuidse puist, je kan het gewoon optillen zegmaar. Eens in het jaar word het bultje groter en knapt het open. Ik heb mij al die jaren afgevraagd wat er dus in zou zitten, maar mijn pony was mij altijd voor. Hij schuurt het graag open omdat hij er ontzettende jeuk aan heeft op het moment dat het gaat groeien.

Zo zag het bultje eruit een paar dagen geleden

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren heeft hij het geprobeerd open te schuren, toen zag het er zo uit.

Afbeelding

Na de les ben ik op stal even gaan kijken of ik de inhoud eruit kon krijgen. Als ik erin kneep kon ik namelijk een gelige substantie zien. Met handschoentjes, steriele gaasjes en jodium tinctuur in de aanslag ben aan de slag gegaan. Ik verwachtte dat mijn pony het niet zo fijn zo vinden het uitknijpen, maar niets is minder waar. Hij vond het heerlijk dat er even aan gezeten werd vanwege de jeuk. Pijn is beter dan jeuk denk ik dan zo maar 8-)
Ik moest nog flink knijpen en ik verwachtte dan ook een explosie aan pus...
Maar er kwamen harde bolletjes uit die aan elkaar geplakt zaten,qua grootte ongeveer 8 mm in doorsnee. Het leek op een h2o molecuul, meerdere aan elkaar geplakt zegmaar. Het was gisteravond laat dus ik moest haast maken en in die haast ben ik vergeten het bolletje harde pus op de foto te zetten. Ja een beetje dom want daar ging het nou om :+

Nu heeft hij een open wondje en ik heb geprobeerd om de rest er ook nog uit te krijgen, maar op een paar mini bolletje na lukt dat niet. Hij lijkt erop dat ze in een zakje of iets dergelijks zitten. Je kan er ook zo in kijken want er zit echt een soort gat in, maar dat is ook wel logisch als er een hard bolletje pus uit komt van 8 mm
(foto volgt nog, uploaden lukt nu niet)

Ik heb een paar jaar terug ook aan de dierenarts gevraagd of ze zoiets eerder hadden gezien. Hij zei dat het een ontstoken haarzakje kon zijn maar als hij er geen last van heeft hoeft het niet weggesneden te worden.

Ik ben van plan op de dierenarts er nog een keer bij te halen want zo'n jeukend bultje is wel heel vervelend voor Patron. Kijken wat ze er nu van vinden en wat ze aanraden

troi

Re: Puist/abces op de huid wat jaarlijks terugkeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:13

Kunnen het eitjes van iets zijn?

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:17

Ik ben wel benieuwd naar de foto, mijn paardje heeft ook een bultje. Maar dan aan de binnenkant van zijn achterbovenbeen :)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:19

Ik ben ook wel benieuwd naar de foto.

Wellicht de foto ook aan je DA laten zien?
En als het bultje weer vol is, en op knappen staat de DA er eens naar laten kijken?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:34

Als het nu mooi open is zou ik het uitspoelen met een spuitje met fysiologisch water en wat ontsmettingsmiddel (bv hacdil), veel kans dat er dan nog prut uitkomt. Lijkt me ook een ontstoken haarzakje of een klein abces.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:49

Interessant! Stipje.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:51

Is het geen fistel?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:51

Waarschijnlijk een ontstoken talgkliertje ofzo

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 10:48

Afbeelding

Zo zag het eruit voor het uitknijpen

Afbeelding

Afbeelding

Zo zag het erna eruit. Niet heel erg scherpe foto's. Hij wilde niet goed stil staan en het was donker ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:54

Denk ook een ontstoken talgklier.
Nu het open is zou je kunnen proberen het zakje eruit te (laten) halen, dan groeit het wel dicht en blijft het hopelijk weg!

Heb het zelf gehad op mijn schouder, daar plopte toen een zilverui-achtig iets uit en daarna nooit meer lastgehad!

jansenjap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:59

Ik ben ook wel benieuwd wat dit is. Mijn paard heeft precies hetzelfde. Ook onder de singelplek en in de oksels. Het zijn eerst bultjes, een soort van wratten, die worden steeds groter en knappen open en dan ontstaat er een wondje. Ze komen uit het niets. En volgens mij doet het ook zeer.

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 11:00

Om nog wat vragen te beantwoorden.
Ik denk niet dat het eitjes zijn. Want als dat het zou zijn dan zal het eenmalig moeten zijn, en hij heeft er al jaren een bultje zitten. Als je kijkt in mijn profiel bij foto nr 7 zie je een bultje zitten op zijn nek, dat bultje is het dus. En die foto is al zeker van een jaar of 5 terug.

Ik ga het zeker aan de dierenarts laten zien en de foto's ook. Ik heb het wondje gisteren uitgespoeld met betadine tinctuur. Ik ben benieuwd hoe het er vanmiddag uit ziet.
Ik weet niet precies wat een fistel is of hoe het eruit ziet dus misschien is dat het wel.

Zelf denk ik dat het een ontstoken haarzakje/talfkliertje is. Ik heb dus niet alles eruit kunnen krijgen, er zit nog wat harde pus in. Het lijkt alsof het in een zakje zit maar ik durfde dat gisteren niet open te maken. Die spullen die je daarvoor nodig hebt had ik uiteraard niet liggen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:03

Het plekje insmeren met trekzalf, dan wordt het in zijn totaal wat weker en dan heb je kans dat het zakje met wat masseren loskomt.
Anders moet de dierenarts het doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:05

Het lijkt alsof er een steel/streep boven aan zit op de foto, en dan zou je meer richting fistel gaan denken. Laat de DA anders even langskomen nu de boel op zijn ergst is, die kan dan hopelijk meer zeggen over hoe nu verder.

Charley_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:12

Lijkt erg op de bult die mijn paard ook al een aardige tijd heeft. Zodra ik er met een borstel overheen ga, krijgt hij er weer jeuk aan (en jeukt net zo lang tot het open is), zolang ik er niet aankom heeft hij er ook geen last van.
De ene keer is hij heel oppervlakkig en een tijdje later is het een echte bult, net als die van jou dus heeft.
Volgende week komt de dierenarts om een andere te enten, hij zou dan ook naar de bult kijken.
Echter lijkt die van jouw paard wel een stukje groter en oppervlakkiger...
Afbeelding

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:13

het is wrs een talg cyste. Komt bij mensen ook veel voor op de schedel.
Het ontstaat wanneer een talgklier overactief wordt zonder dat de talg een uitweg heeft naar een haar. Talg zorgt er voor dat het haar en huis soepel blijft. Als talgcystes niet in het geheel worden verwijderd kunnen ze gaan infecteren en doorgroeien. Dus hou het wondje dat je hebt goed schoon

http://www.primehealthchannel.com/wp-co ... urgery.jpg

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 13:13

Abacab schreef:
het is wrs een talg cyste. Komt bij mensen ook veel voor op de schedel.
Het ontstaat wanneer een talgklier overactief wordt zonder dat de talg een uitweg heeft naar een haar. Talg zorgt er voor dat het haar en huis soepel blijft. Als talgcystes niet in het geheel worden verwijderd kunnen ze gaan infecteren en doorgroeien. Dus hou het wondje dat je hebt goed schoon

http://www.primehealthchannel.com/wp-co ... urgery.jpg

Dit klinkt idd het meest logisch! Hier ook nog een vies filmpje. Ik vind het er wel een beetje op lijken, ze heeft ook zo'n overgebleven gaatje op het eind.
http://www.dailymail.co.uk/health/artic ... -back.html

Ik heb voor maandag een afspraak staan bij de dierenarts. Daar worden zijn luchtwegen, mok en ontstoken bultje gecontroleerd. De dierenarts hoeft zich niet te vervelen in ieder geval haha
Ik kan nog wel 2 topics openen :')

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:12

Dat filmpje is idd heel duidelijk. Je ziet ook heel mooi het zakje waar alle talg in zit en hoe ze dat verwijderd.

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 17:41

Foto update! Ik ben net even bij mijn pony geweest en het wondje ziet er nog 'netjes' uit. Er zat een korstje overheen en toen ik er een beetje naast drukte kwam het los en er kwam een beetje vocht uit. Zou ik het korstje de volgende keer laten zitten of elke dag schoon maken totdat hij maandag naar de dierenarts gaat?
Eerst maar eens de foto's. Er kwam ook nog een stukje hard pus naar buiten, gele kleine bolletjes die echt keihard zijn.
Afbeelding

Het wondje zonder korst

Afbeelding

Afbeelding

Op de volgende foto kan je goed zien dat het middelste stuk van de cyste eruit is, maar de randen zijn nog keihard en ik vermoed dat daar de rest nog in zit. Op de foto kan je rechts in het wondje een geel plekje zien. Dat zijn die gele pus bolletjes die nog in een zakje zitten.

Afbeelding

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 17:52

Ik zou het proberen open te houden. Het ziet er idd uit als op het filmpje.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 18:19

Smeer nou lekker trekzalf erop, dat werkt echt goed!

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 18:30

Shirley schreef:
Smeer nou lekker trekzalf erop, dat werkt echt goed!

Op de gebruiksaanwijzing van trekzalf staat dat je het niet op open wonden mag smeren. En bovendien moet je het dun aanbrengen. Een open wond vol smeren met trekzalf lijkt mij daarom geen goed idee.
Ik probeer het gewoon open te houden en elke dag desinfecteren, dat lijkt mij het beste op het moment. Ik ben bang dat als ik er zalf in smeer dat er juist meer bacteriën in komen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 18:32

Rond het kratertje.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 18:44

Trekzalf is toch juist bedoeld om de ontsteking naar buiten te laten breken?
Aangezien de ontsteking al open gebroken is, zou ik niet gaan smeren, maar inderdaad zoals je zelf zegt ontsmetten en open houden.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 20:53

Mijn paard heeft sinds vorig jaar deze tijd exact zo'n bultje. Heb de dierenarts er naar laten kijken, maar die wist het ook niet. Van de winter werd het minder, maar sinds een paar weken is het weer terug. Nu heb ik het laatst weer uitgeknepen maar het komt dus gewoon weer terug. Nu lijkt mijn paard er geen jeuk aan te hebben (of er niet bij te kunnen, want het zit op zijn bil). Ik volg eventjes voor een eventuele oplossing.