Dunne zool - Oorzaak ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boterbloem95

Dunne zool - Oorzaak ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 15:44

Hallo !

Ik ben op zoek naar goede raad en nieuwe ideeën over de hoeven van mijn paarden.
De hoefsmid is juist geweest en gaf aan dat mijn paard dunne en vooral zeer zachte zolen heeft.
Bij ons 2e paard was dit al enkele weken geleden opgemerkt, zij loopt zelfs zeer gevoelig doordat haar zool zo dun is.

Ik ben eigenlijk opzoek naar de oorzaak van deze verandering. ( dun & zacht )
Tot enkele maanden geleden hebben we dit probleem nooit gehad.
Ze zijn vierkant beslagen.

Achtergrond info:
2 warmbloed merrie's die in de zomer bijna 24/7 op het land staan.( in de winter enkel overdag)
ze worden 4 keer in de week gereden en gaan mee op wedstrijd.
staan dus op gras en krijgen krachtvoer bijgevoederd.

Voor de rest doen ze het goed en staan ze mooi te blinken.

Het enige idee dat ik heb is dat het door het natte seizoen komt.

Bedankt :)

Groetjes

Tinkies7

Re: Dunne zool - Oorzaak ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:07

Vochtig weer kan de hoeven inderdaad zachter maken en de (blote) hoeven sneller doen slijten.
Hoe lang heb je je paarden al op ijzers staan? Het is mogelijk dat dit een mede- oorzaak is van een zachte/ dunne zool.
Maar vanaf hier is het lastig te zeggen waar het precies door komt. Wat zei je smid er verder over?

Boterbloem95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 16:18

Ze staan al heel lang op ijzers, zeker de afgelopen 5 jaar. En hiervoor nog nooit dit probleem gehad.
De smid had verder ook geen idee, dan dat het misschien door de vochtige grond kwam.
Met het tweede paard waren we bij de dierenarts geweest en die wist ons ook geen oorzaak te vertellen. De smid zei om met teer de zool in te wrijven zodat de zool harder zou worden.

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:39

Ik had hetzelfde probleem met mijn pony en heb haar uiteindelijk naar een andere stal verhuisd.

Bij de oude stal stond ze 24/7 buiten. 's Zomers ging dat redelijk, dan was het droog. 's Winters absoluut niet. De wei was te nat en constant op het beton (voerplek) staan sleet te veel van haar hoeven af. De hoefsmid vertelde dat de andere paarden op stal hetzelfde probleem hebben, maar dat het bij mijn pony beter te zien was aangezien ze wat gevoeliger voor pijntjes is (dame he) en lichtgekleurde hoeven heeft. Hoefschoenen hebben we ook nog geprobeerd, dit hielp maar was eigenlijk niet goed te doen in de modderige wei. De staleigenaar heeft nog rubberen matten geprobeerd maar het mocht niet baten. Ik heb haar tegen mijn gevoel in verplaatst naar een luxe stal waar ze 's nachts binnen staat en overdag in de wei of paddock mag en wat was ze blij! Haar hoeven zien er al stukken beter uit en de laatste keer kon de hoefsmid zelfs een beetje bekappen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 17:48

Allereerst zou ik stoppen met het krachtvoer. Krachtvoer zorgt voor verstoring van de darmflora wat z'n weerslag heeft op de hoeven. De binding tussen hoefbeen en hoefwand wordt hierdoor aangetast waardoor het hoefbeen op de zool gaat drukken, wat gevoelig lopen in de hand werkt.