Cyste spronggewricht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

klarah

Cyste spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 10:14

Bij mijn paard is een cyste in het spronggewricht geconstateerd. Zijn hier mensen dat dit ook hebben voorgehad, mensen die hier ervaring mee hebben?

Ik wil Graag zo veel mogelijk info verzamelen over her genezingsproces, mogelijke kuren of behandelingen en de slaagkansen.

jepsica

Re: Cyste spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:41

Die van mij heeft een cyste in het hoefbeen zo groot als een knikker.
Cyste is na infuus niet kleiner geworden.
Hoefbeen is ingespoten 4 maanden stappen. Sinds half november ben ik aan het opbouwen. Nu weer volledig aan het werk. Paard staat op speciaal beslag en doet het toe nu toe erg goed.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:53

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

klarah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 09:29

jepsica schreef:
Hoefbeen is ingespoten 4 maanden stappen. Sinds half november ben ik aan het opbouwen. Nu weer volledig aan het werk. Paard staat op speciaal beslag en doet het toe nu toe erg goed.

En jouw paard kan binnenkort (normaal gezien) weer alles doen, geen beperkingen meer? Ik heb bijvoorbeeld schrik dat de mijne niet meer competitief zal mogen/kunnen lopen.

klarah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 09:31

Nobel01 schreef:
Mijn paard heeft zijn hele leven al een cyste aan zijn kogel, het zit aan de binnenkant. Deze groeit langzaam groter. Omdat deze niet op belangrijke plekken kan irriteren, hebben we hem niet laten opereren.
Het is een gek gezicht (ben er op een buitenrit wel eens op aangesproken dat mijn paard een dik been heeft), maar hij loopt er nog steeds super op.
Inmiddels is de cyste zo groot als een flinke mandarijn (doorsnede +_ 8 á 10 cm). Hij is 21 jaar, en loopt nog steeds wedstrijden in de M2. Niets aan zijn bewegingen te zien.
Ik kan alleen geen peeskappen achter gebruiken omdat die simpelweg niet passen.

Wauw zo groot :\ , het is wel geruststellend om te horen dat hij hier geen last van heeft! Heeft hij hier nooit een behandeling voor gekregen, of wordt er nu niets aan gedaan om het groeien tegen te gaan?

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:29

-

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:31

-

klarah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 10:52

Nobel01 schreef:
[ [url=m/35smsu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je goed kijkt kan je het misschien zien aan de binnenkant van zijn zwarte achterbeen. (Inzoemen?)

Je kan het inderdaad zien op de foto! Super dat hij er geen last van heeft. Ik denk dat ik met mijn paard iets minder geluk heb, hij heeft de cyste waarschijnlijk deze winter opgelopen door trauma van een peesblessure en loopt er sindsdien ook niet goed op. Hoe langer hij deze heeft, hoe slechter hij loopt. We zijn momenteel een behandeling begonnen dus nu is het afwachten. Het is bovendien onmogelijk om te opereren omdat het in het spronggewricht zit. Is het bij de jouwe in het bot of ergens anders?

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 11:28

-

klarah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 11:44

Hij is net 7, er bestaan blijkbaar nog weinig behandelingen om het te genezen als deze niet helpt. Even afwachten dus of dit aanslaat en inderdaad hopen dat hij er bovenop komt! Bedankt in elk geval voor je reactie

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:48

klarah schreef:
jepsica schreef:

En jouw paard kan binnenkort (normaal gezien) weer alles doen, geen beperkingen meer? Ik heb bijvoorbeeld schrik dat de mijne niet meer competitief zal mogen/kunnen lopen.

Mijn paard ben ik nu weer aan het trainen richting het Z.
Tot nu toe gaat het erg goed. Wel blijft ze op speciaal beslag staan.
Hoe het verder gaat of ze weer kreupel wordt enz kunnen ze niks over zeggen.
De cyste was de afgelopen 6 maanden dezelfde grote gebleven.

Ik sta nog onder controle bij Emmeloord. Dhr ter Braake.
Hij is echt een aanrader met cystes.

Vragen? Schiet maar.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:17

Jaar of 2 geleden een 4 jarige in laten slapen door een cyste in de knie . Paardje was wisselend licht kreupel. Na een week of wat foto's laten maken. De cyste bleek al zo groot te zijn dat het bot aan het scheuren was. Was dus een merrie die slecht pijn liet zien. Als je haar los gooide ook gewoon gek doen en rennen. Bij ons liep het dus slecht af. Maar lees hierboven ook verhalen die gunstig zijn!!!

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:38

Ik heb een topic over een botcyste in de kaak. Mijn paard is eraan geopereerd in België nadat ze hier in Nederland er niks mee konden. Je vindt t terug als je zoekt op mijn berichten. Misschien heb je er wat aan.

Zwarteparelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:32

Mijn paard had cystes in beide voorbenen. Hij is daar aan geopereerd,en tot nu toe doet hij het erg goed..

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:58

Hoe gaat het inmiddels met de cyste paarden? Mijn paard heeft een sterke verdenking op cyste, gaan komende maand een scintigrafie maken, om het zeker te weten.. alle info is welkom

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:16

Mijn paard heeft in 2015 een cyste gediagnosticeerd gekregen en een paar weken later eruit laten halen in België bij Equitom. Hij had een cyste in het bot, diep in het kaakgewricht. In een aantal Nederlandse klinieken konden ze er niet veel mee qua kennis. Nadat ik een artikel over botcystes vond met verwijzing naar Equitom daarmee contact gehad en bleek dat het erg makkelijk operatief verwijderd kon worden. Klein gaatje, cameraatje naar binnen,uithollen en inspuiten met stamcellen. Was niet duur en goed te doen. Ze hebben daar gezegd dat ze het zonde vonden dat de kennis blijkbaar in Nederland niet toereikend was. Een cyste in het bot werd bij ons namelijk afgedaan als medisch irrelevant. Echter werd mij door hen verteld destijds da een cyste blijft doorgroeien en blijft het ongemak en veelal pijn veroorzaken met als gevolg ontsteking van de lamellen e.d. Bij het opereren van mijn paard werd dit ook bevestigd. Buitenkant niks te zien, maar de binnenkant werd opgegeten.

Ik vond het opereren erg succesvol. Merkte vrij snel verandering in gedrag en beweging en het is ook nooit meer terug gekomen. Mijn afweging was dat ook zeker geweest, kans van slagen was volgens hen ook gewoon succesvol ingeschat. De kosten waren minder als dat ik in sommige klinieken aan onderzoeken kwijt was. We waren er ook relatief snel. Nederland uit en je bent er al praktisch. Ik was er destijds in elk geval erg tevreden over.

Edit: zie dat ik paar jaar terug ook gereageerd had, heb mijn stukje even verduidelijkt zodat je niet hoeft te zoeken in mijn berichten.

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:40

Dankjewel, heel duidelijk! Zou je voor mij de kosten willen opzoeken (van toen?). Paard is niet verzekerd en ben even een begroting aan het maken..

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 23:10

Ja tuurlijk, ik zal je even pben

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 00:35

Mijn paard heeft een cyste bij haar kootbeen,toevallig ondekt bij Rx keuring. Dit heeft ze al sinds haar 6e. In overleg met DA besloten er niets aan te doen omdat het niet in de weg zit. Was natuurlijk altijd een risico dat het nog ging groeien maar ze is nu 20 en tot nu toe nog nooit iets van gemerkt