Achterhoef niet optillen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marow

Achterhoef niet optillen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 08:35

Hoi allemaal.

Elke keer is het weer een drama, het hoevenkrabben bij mijn verzorg-shet.
De voorhoeven doet ze prima, de rechtsachterhoef ook, maar linksachter is een probleem. Wanneer ik hem probeer op te tillen, loopt ze opzij naar mij toe.
Dus ik pak haar hoef, zij duwt me zeg maar aan de kant.
Ik heb al zo vaak geprobeerd haar juist naar rechts te duwen zodat ze niet naar mij komt, maar het is een dikke sterke Shet dus die krijg je niet zomaar om! :)

Hoevenkrabben kan ze net een paar maanden, dus natuurlijk is het voor haar ook wennen. Maar dit gaat me toch wat te ver, het gedrag dat ze toont als die hoef moet worden uitgekrabd.
Ik kan nog niet goed ontdekken of het geen zin hebben is of pijn hebben...
Maar ze kan het wél! Laatst deed ze het wel en stond ze rustig op haar touw te kauwen.

Lang verhaal kort, weten jullie misschien wat er met deze hoef aan de hand is? Of is het gewoon uit verveling?
Ik hoor het graag van jullie :D

Groetjes, Marit

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:37

Toch elke keer als ze jou omduwt, haar helemaal de andere kant op duwen. Ze vertoont dominant gedrag als ze jou wegduwt.
Consequent zijn en blijven.

L0veMyHorse

Re: Achterhoef niet optillen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:43

Ze is je gewoon aan het uitproberen als ik het zo lees. Jij vraagt iets van haar maar ze merkt dat wanneer ze jou wegduwt er niks gebeurt.
Zoals bovenstaande reactie zou ik haar op dat moment helemaal naar de andere kant duwen en daar proberen tegenhouden en de hoef weer optillen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:02

Vindt de eigenaar het oke als je iemand laat komen om te controleren of er medisch niks verkeerd zit? Ik zou dat namelijk eerst even willen uitsluiten alvorens de pony te gaan lopen wegduwen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:07

Ik zou ook haar met haar linkerzijde tegen een muur zetten en dan pas haar rechter achterhoef vragen. Mocht ze dan toch wat last hebben van haar balans dan heeft ze steun aan de wand en als ze begint terug te duwen heb jij genoeg ruimte en kan je haar meteen weer terug zetten tegen de muur aan.

Marow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 09:28

Evelijn schreef:
Ik zou ook haar met haar linkerzijde tegen een muur zetten en dan pas haar rechter achterhoef vragen. Mocht ze dan toch wat last hebben van haar balans dan heeft ze steun aan de wand en als ze begint terug te duwen heb jij genoeg ruimte en kan je haar meteen weer terug zetten tegen de muur aan.

Het heeft denk ik niks met haar balans te maken, want alle andere hoeven doet ze wel gewoon, ook achter.

En het is haar linkerachterhoef, en als ik haar dan met haar rechterzijde tegen het hek zet loopt ze alsnog naar links...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:51

Maartje1990 schreef:
Vindt de eigenaar het oke als je iemand laat komen om te controleren of er medisch niks verkeerd zit? Ik zou dat namelijk eerst even willen uitsluiten alvorens de pony te gaan lopen wegduwen

Precies!
Of probeer het eens samen met de eigenaar.

In elk geval: overleg altijd voordat je dat straks de boel alleen erger maakt -O-

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:53

Oke, ik had even het puntje gemist dat ze het alleen doet bij linksachter.
Vergeet mijn eerste berichtje! Dat zou inderdaad een medisch probleem kunnen zijn.

Ik zou de eigenaar het probleem eens voorleggen en vragen of er een osteopaat mag komen kijken naar haar.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:26

Veel paarden hebben een achterbeen waar ze het meest op leunen... en die ze dus ook het lastigst vinden om op te tillen... dus dat het niks met balans heeft te maken kan je niet afleiden uit het feit dat ze de andere drie wel goed geeft. Juist als het steeds het zelfde achterbeentje is kan dat haar standbeen zijn (of ze kan ook last hebben van een van de andere benen waar ze meer op moet gaan steunen als ze haar sterke been moet optillen)

In elk geval even met eigenaar overleggen, hoe en wat maar dat lijkt me logisch.

Marow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 10:44

Evelijn schreef:
Veel paarden hebben een achterbeen waar ze het meest op leunen... en die ze dus ook het lastigst vinden om op te tillen... dus dat het niks met balans heeft te maken kan je niet afleiden uit het feit dat ze de andere drie wel goed geeft. Juist als het steeds het zelfde achterbeentje is kan dat haar standbeen zijn (of ze kan ook last hebben van een van de andere benen waar ze meer op moet gaan steunen als ze haar sterke been moet optillen)

In elk geval even met eigenaar overleggen, hoe en wat maar dat lijkt me logisch.

Het been waar ze vaak op rust staat is ook de hoef die ze niet op wil tillen.
Dus het lijkt me dan dat rechtsachter sterker is...

Ik zal in ieder geval de eigenaar vragen of hij een oplossing heeft, of dat ze vaker problemen heeft gehad met dat been.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:01

Geduld dat is alles, niet omduwen dan maak je de ervaring negatief.
Als een paard zijn achterbeen geeft dan maakt hij zich kwetsbaar, hij kan dan niet meteen vluchten. Links durft hij het nog niet, nou en dan oefen je toch door... al duurt dat een half jaar kan jou het schelen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:17

Ik denk ook dat er een fysieke oorzaak is. Mijn shet wilde ook haar ene achterhoef niet goed optillen. Het bleek dat haar achterknie van haar andere been niet helemaal goed was, en dat ze dus liever niet alleen op dat achterbeen stond. Osteopaat er bij gaf meteen een heel verschil.