Blind --> en nu ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_a_a

Blind --> en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 08:19

Hoihoi !

Ik heb een vraagje....
Mijn paard is sinds vorige week blind aan 1 oog. Nu vroeg ik mij af of hier bokkers zijn die ook zoiets hebben met hun paard.. Hoe verliep het daarna ? Wat kan je paard nog ? ``Tips``?
Ik snap dat dit per paard verschillend is en dat je gewoon moet kijken wat er nog kan enzo, maar gewoon voor mijn ``gevoel``..... Wat zou nog moeten kunnen ?

Alvast bedankt !
Sorry als het verkeerd staat, ik vond het moeilijk ergens te plaatsen.

Lumi

Re: Blind --> en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:23

Jaren terug kende ik een manegepony, die door een tumor blind werd aan zijn oog (en die ze er ook uit hebben moeten halen).
Met hem werd gewoon nog dressuur gereden en gesprongen, en hij kon ook nog mee op buitenrit.
Het enige wat anders was dat je tijdens het poetsen van de linkerkant constant tegen hem moest praten of hem aanraken zodat hij wist waar je was, en dat je niet links van hem liep maar rechts zodat hij je kon zien.
Verder kon hij naar mijn weten gewoon alles nog :)

Jaren later nog eens een blind paard gekend, en ook bij hem gold dat je hem moest laten weten waar jij was als je aan zijn "blinde kant" was, en hij ging altijd op je tenen staan, maar ook hij kon nog gewoon dressuur en springen (en ook hoog), dus voor hem maakte het ook niet uit.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:26

Eén van onze paarden is nagenoeg blind aan beide ogen.
Dit proces is wel geleidelijk verlopen en ze heeft zich prima aangepast.
We gaan ook nog gewoon met haar over straat en springen zelfs af en toe nog met haar.
Ze heeft geleerd om op onze stemcommando's haar benen hoger op te tillen.
Dus als we op buitenrit over een tak over stoepje moeten, zeggen we:"Let op, Kim, lét op!", gaan we iets naar voren zitten en dan tilt ze haar benen hoger op.

Ik merk ook niet dat ze meer tegen dingen aanloopt, we veranderen ook geen grote dingen in de indeling van wei/paddock.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 08:31

Bedankt voor jullie reacties ! Dit geeft mij weer wat hoop in wat hij nog zou kunnen straks !

ChiVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:35

Ik kende ook een manegepaard dat blind was aan z'n linkeroog. Toen hij net op de manege kwam was hij een beetje angstig voor nieuwe, krappe plekken (zoals poetsplaatsen). Als je aan z'n linkerkant stond zocht hij ook elke keer contact met z'n neus en met het lopen hield hij z'n wang tegen je bovenarm. Dit paard had wel behoorlijke singelnijd (al voor hij op de manege kwam). Buitenritten gingen prima, omdat hij een erg koel karakter had. Dressuur ging ook top, maar alleen met springen ondervond je dat hij blind was. Een hindernis weigerde hij altijd voor de eerste keer, waarschijnlijk omdat hij de diepte niet meer in kon schatten. Naarmate hij meer vertrouwen in de ruiter kreeg ging hij ook de eerste keer er makkelijker overheen.

Ik denk wel dat het heel afhankelijk is van het karakter van je paard. Als het paard snel gestrest is, zal het dus ook sneller schrikken van z'n omgeving omdat hij niks ziet aan één kant. Het belangrijkste wat ik merkte bij het manegepaard is dat ze het rustigst zijn als jij ze echt leidt. Wel veel ruimte geven en kijken wat ze wel en niet kunnen, maar ze ook het vertrouwen geven dat jij ze niet zomaar ergens tegenop laat lopen.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 08:41

Ik denk ook dat het vooral vertrouwen is. Mijn paard heeft een vrij koel karakter van zichzelf, dat scheelt al een eind denk ik :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:49

2 ervaringen eigenlijk:

Een pony die door een ongeval zijn oog verloren is. Hij doet nog steeds vrijheidsdressuur, horse agility en wordt nog ingespannen. Hele vrolijke pony! Ik denk niet dat hij zelf veel hinder ondervindt.

En een vriendin van mij had een paard die door een tumor zijn oog verloren was. Zij deed dressuur en springen met hem. Ging prima. Gingen we op buitenrit, dan reed ik met mijn paard wel steeds aan de blinde kant. Dan merkte je wel dat haar paard graag maximum mogelijk zicht kreeg.

Ik denk dat het voor jouw paardje en jezelf wel wat aanpassen en wennen aan de nieuwe situatie wordt maar dat jullie samen nog leuke dingen kunnen blijven doen hoor.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:57

Bij de U25 loopt een paard met 1 oog mee, op het hoogste niveau dus..
Goed eraan laten wennen en je kan nog gewoon alles met je paardje :)

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:59

Als je even in mijn profiel kijkt, en doorscrollt naar beneden, zie een aantal fotos van onze haflingers tijdens demonstraties. Het linker voorpaard op al deze fotos is onze Walter. Hij miste zijn rechter oog door een tumor.
Zo kun je zien dat het helemaal geen probleem hoeft te zijn.
Maak je niet te veel zorgen. Je paard zal zich snel aanpassen hoor.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:01

Er is hier op bokt ook iemand met een blind paard. Ik weet zo de username niet maar 1 van haar pony's heet kobe

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:03

Zelf ook een halfblind paard gereden. Enige waar ik het aan merkte is hoe ze achterom keek. Aan 1 kant kon ze natuurlijk niets zien dus dan draaide ze dr hele hals en hoofd om zodat ze het met dr andere oog kon zien.
Verder kan je iets verschil krijgen in bespiering maar al met al merkte ik er weinig van

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 11:00

Wat fijn om te horen dat een paard echt nog "gewoon" kan functioneren ! Bedankt allemaal !

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:29

Dit kan prima hoor. Ik ken zelfs een paard die helemaal blind was en nog hoog in de dressuur liep. Dat vereist helemaal een aparte benadering.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:39

Bij mij op pension stond ook een paard dat zijn rechteroog mistte. Deze ging gewoon nog op buitenrit en alles, maar je moest inderdaad aandacht besteden aan zijn blinde kant door te laten weten waar je was. Als ik met mijn paard samen met hem ging rijden, reden we ook altijd aan de niet blinde kant, zodat hij alles goed kon zien.

Het is misschien even wennen voor het paard, maar na een tijdje weet hij niet beter meer :)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:37

Mijn vorige paard (inmiddels helaas ruim 11 jaar geleden overleden) is geleidelijk aan volledig blind geworden aan beide ogen. We reden nog gewoon buiten samen, en eigenlijk merkte ik weinig aan hem.
Hij durfde alleen niet meer voluit te galloperen in de wei dus als alle paarden gingen rennen omdat er iets spannend gebeurde rende hij kleine voltes.
Met rijden "was ik zijn ogen" zoals mijn vriend altijd zo mooi zei.

We vertrouwenden elkaar blindelings. Ik zou hem met aan de hand leiden of onder het zadel ook nooit ergens tegen aan laten lopen en dat wist hij.

Er zijn periodes geweest in de tijd dat hij nog niet volledig blind was dat hij zijn hoofd onder het rijden op een bepaalde manier scheef wilde houden en dat heb ik altijd geaccepteerd. Toen hij aan beide ogen volledig blind was was dat over.

En met hele erge wind of storm reden we niet want dan kon hij (door de wind) niet horen waar de geluiden vandaan kwamen.

Het had ook zijn voordelen want als er bevoorbeeld allerlei paarden in de stress raakten omdat er opeens een auto in het bos stond met een grote pop erop (carnaval) zag Marco dat niet dus daar kon ik gewoon langs rijden :)

Ik "ken" 2 mensen met een paard dat aan één oog blind is en dat gaat ook goed.

Als je paard blind is geworden door ontstekingen moet je er wel rekening mee houden dat als de ontsteking opspeelt die heel pijnlijk is voor het paard.

Dus ook hier positieve ervaringen

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 09:39

Ik weet dat ik hier rekening mee moet houden. Het komt terug, hetzij morgen , hetzij over 5 jaar , gelukkig zie ik het nu aankomen en ben ik er vroeg bij .

Fijn om te lezen ``dat er nog hoop is``.
Ik heb gisteren balkjes met hem gereden , dit pakte hij gelukkig best goed aan. Ik heb hem iets meer naar links laten kijken waardoor hij met zijn rechter oog de balken beter kon zien. We proberen vandaag kleine kruisjes, kijken hoe hij het doet !

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 23:30

Voor de mensen die nieuwschierig zij n , hier een link naar een topic met foto's van vorige week : [RIJ-ITP] Andretti -- back to work little pirate

Andretti doet het super met 1 oog. Hij is ontzettend meedenkend , knuffelig en gelukkig nu.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie reacties , het heeft mij echt wat gerust gestelt.

faytjefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:42

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:02

Ik heb zelf een pony gereden toen ik jong was, die blind is geworden aan 1 oog. In eerste instantie dachten we dat ze niet meer kon springen. Maar spelenderwijs toch weer gedaan. Was een snelle springpony en we moesten wel proberen om minder af te snijden en goed recht op de sprong aan te rijden.

Ik weet meerdere paarden die goed gepresteerd hebben met maar 1 oog en zich ook buiten en op stal prima redden.

Maar het ligt ook aan de eigenaren. Een familielid reed op een manege waar een braaf blind paard liep, maar de manege zeurde er teveel mee. Je mocht zijn hoeven niet uitkrabben, want hij was blind......Beter 1 kant op niet galopperen, want hij was blind......En hij mocht niet springen, want hij was blind. Dat is echt onkunde van een hele slechte manege gewoon.

Ooit heb ik naar een paardje gekeken met 1 oog en had haar zeker niet daarom laten staan.