Natgemaakt hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

Natgemaakt hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 06:04

Hallo allemaal,

Met het rondsnuffelen bij 'zoeken' vond ik geen noemenswaardig antwoord op mijn vraag, dus hoop ik dat via dit topic wel te krijgen.

Wij hebben heel erg stoffig hooi op dit moment om te geven aan de paarden, nu is er 1 paard, welke sinds dit jaar ook gevoelig is voor graspollen dat hier hard op reageert en dus direct begint te hoesten. Geen probleem natuurlijk, dan maken we het hooi gewoon nat.

Ik maak het hooi nat in de kruiwagen, dompel het een paar keer onder, pak het pluk voor pluk vast om uit te lekken (althans het eerste water toch) en steek dit dan in zijn hooinet. Hooinet hangt een metertje boven de grond en lekt terwijl nog wat uit als het in de stal hangt.

Nu eet mijn paard dit niet op.. Hij trekt er wat sprieten uit met lange tanden en op een hele nacht tijd is er maar de helft op (er kan 4-5kg droog hooi in het net), opzich is dat niet erg, hij is een beetje te dik. Maar omdat ik benauwd ben voor maagzweren (hij heeft er in het verleden gehad) zag ik hem toch liever iets meer eten..

Overdag staat hij met strookbegrazing op een mooie weide (en tot voor kort met neusnetje).

Wat zijn jullie ervaringen met het geven van nat hooi? Eten ze het liever op de grond of hou ik nog even vol?

Kabayo

Re: Natgemaakt hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 06:07

Ik geef nat hooi op de grond. Wordt altijd opgegeten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 06:21

Als het heel stoffig is kan het ook gewoon schimmel in het hooi zijn. Dat is ten eerste niet gezond om te voeren en ten tweede smaakt het ook niet lekker.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 06:25

Nat maken en daarna gewoon in een speciebak met een klein gaatje. De meeste paarden eten nat hooi wat langzamer, maar dan zijn ze ook lekker lang bezig.

Wel inderdaad uitkijken voor schimmel. Dat komt juist in nat gemaakt hooi weer opzetten.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 07:11

mijn paard heeft ook hetzelfde probleem.
Heb nu ander vers hooi gehaald en deze eet ze super. Ook het water waarin ik weekte gaat niet zo stinken dusik vermoed dat er ind ook wel een flink smaakverschil zal zijn

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 07:17

Heb je de kruiwagen ook wel eens gebruikt voor mest? Dan kan het water natuurlijk nog naar mest ruiken/smaken, dan zouden mijn paarden het ook niet lusten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 07:22

Tja, eigenlijk moet je geen stoffig hooi voeren, ook voor de andere paarden zou ik het nat maken.
Ruikt het hooi wel goed? Zeker als het nat word is de geur anders.
Zou kijken of je in elk geval voor dit paard ander hooi kunt krijgen

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 08:06

Nou de bot ga ik niet wegsmijten, het is er gelukkig maar 1 (een grote ronde), het hooi weekte ik ineens voor alle paarden inderdaad. Dat is overigens hetzelfde verhaal..

De kruiwagen is oud nieuw (van mijn overgrootmoeder geërfd :+ ) veel mest is er nog niet in geweest, hij word voorlopig alleen gebruikt om water naar de weide te brengen.

Het hooi zelf ruikt licht zurig, een beetje zoals voordroog, maar is ontzettend stoffig..

Zal deze avond eens proberen met het op de grond te geven.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:11

Ik heb dit probleem niet, had op den duur voor 4 paarden nat hooi nodig en die aten prima. 's Zomers moet je het zeker niet te lang van te voren weken want het wordt dan heel snel muf.
Mijn gespuis eet gewoon wat ik voor ze neer zet. De twee grote hoesters eten het zelfs vele malen beter als het gespoeld is.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 06:02

Alles wat ik gisteren heb gegeven is op :D Mijn paard had ik alles op de grond gegeven, mijn pony in een groter hooinet (+- 15 kg) anders gaat die smossen en beland het als stalbodembedekking..

Was het proberen dus inderdaad waard, binnen een paar dagen eens zien of mijn paard ook alles op eet als het ook in zo'n groot hooinet hangt.

Woogy, mijn varkens zijn op vlak van hooi helaas zeer kieskeurig.. Alleen hooi, de rest maakt hun niet uit.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 07:43

Fijn dat alles nu op is :)