Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 19:57

Hallo allemaal,

Ik ben toch een tijd niet actief meer geweest op bokt. (Wel een stille meelezer gebleven)
Sinds kort heb ik naast mijn paard Rowan ook mijn "oude" pony weer terug.
Die heb ik 2 jaar geleden verkocht naar hele goeie mensen, kon me geen beter adres voor hem wensen !
Nu is hij helaas vorig jaar kreupel geworden;

Meisje ging springen met hem en hij kwam helaas niet goed uit, zo braaf als hij altijd is sprong hij wel. Maar het was toch wel een hele dikke oxer. Eerste balk heeft hij gehaald de tweede balk knalde hij helaas op met zijn achterbenen. Meteen daarna was er nog niks aan de hand. Geloof 1 of 2 weken later.
Ze hebben hem echt heel lang op rust gehad, dieren arts en alles erbij gehaald, en het ging uiteindelijk weer een heel stuk beter tot dat ze de laatste keer naar de dieren arts gingen en het heel slecht ging. Er werd een buigproef gedaan maar ipv 30 seconden duurde het ongeveer 5 dagen voordat hij weer goed liep..
Ze wilde hem toch liever weg doen aangezien het meisje graag wil rijden en natuurlijk erg verdrietig was dat dit niet kon ! Het was/is maar de vraag of hij nou echt beter wordt en of hij dan nog de sport in kan.

Ze hebben ook foto's laten maken bij de dieren arts van zijn achterbenen.
Het zit recht achter. En nu is het zo dat er een botje is in zijn knie wat rond hoort te zijn maar waar toen/nu een puntje aan zat. Dit was dan wel wat beter geworden. Meer weet ik zo even niet..

Hij loopt nu toch wel heel goed en speelt zelf ook in de wei. Hij stapt en draaft alweer ruimer en kreupel kan ik het niet noemen. Misschien wat kort of stijf maar als je hem iets aanmoedigt loopt hij vanzelf alweer wat meer door en ziet het er goed uit. Springt vanzelf aan in galop en als ik een stukje van hem weg rent komt hij achter me aan draven. Dus of hij nou echt pijn heeft, geen idee. Dat is natuurlijk altijd lastig met paarden.

Morgen gaan we nog naar iemand met hem toe en laten binnenkort de dierenarts weer komen.
Dierenarts had bij hun gezegd dat hij dacht dat het voor de 90 procent wel goed kwam maar dat die laatste 10 procent hem een sport pony zou maken. Dus dat het wel weer goed kwam maar niet meer voor de sport.
Ik heb het idee dat het nu alweer een stukje beter gaat als dat het ging.
Er is niet heel veel aan te zien. S'ochtend komt hij wat voorzichtig de stal uit en wat me opvalt is dat hij eigenlijk alleen links aanspringt in gallop.

Het is een new forest pony van nu 7. Veel te jong nog om zo iets te hebben..

Mocht er iemand nog ideeën hebben wat het kan zijn of iemand die hetzelfde heeft mee gemaakt. Ik hoor graag hoe en wat :)
We zorgen erg goed voor hem en er zijn dus al foto's en dergelijke gemaakt. Dieren arts komt ook weer en morgen gaat hij nog naar de masseur.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:04

ik zou zeggen: geef hem ruim voldoende de tijd om hem te herstellen.
Zeker omdat hij nog heel jong is.
Zeggen de dierenartsen bv 1 maand rust, neem dan zeker het dubbele.
Begin hem daarna heel langzaam weer op te bouwen, en je merkt vanzelf wel hoeveel hij aankan.

xAnnouk

Re: Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 20:05

Hij krijgt ook absoluut de rust die hij nodig heeft. Hij staat nu lekker in de wei en zo nu en dan gooi ik hem los in de bak om even te kijken hoe hij loopt. Of hij nou een maand, 3 jaar of zijn hele leven rust nodig heeft. Hij gaat in ieder geval niet weg. Of het nu een weidemaatje is of toch weer een rijpony wordt. :) bedankt voor je reactie!

ikkebenhier

Re: Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:10

Komt wel goed!
Je zou moeten te weten komen wat er juist mee is... Peesblessure, iets verrokken/gescheurd,... En waar het precies is.

Of weet je zeker dat het enkel uit die knie komt?

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 20:15

ikkebenhier schreef:
Komt wel goed!
Je zou moeten te weten komen wat er juist mee is... Peesblessure, iets verrokken/gescheurd,... En waar het precies is.

Of weet je zeker dat het enkel uit die knie komt?

Het komt zeker uit de knie (tenminste wat er dan nu ontdekt is), heb ook de foto's gezien en er is wel wat op te zien. Maar ik ben nou ook weer niet zo heel deskundig in röntgen foto's dat ik precies kan zien wat er aan de hand is haha :')
Misschien dat we morgen nog wat meer weten en anders wel als onze dierenarts komt. Die is daarnaast ook chiropractor.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 10:00

Hartstikke goed nieuws ! Blijkt dat het niet vanuit zijn knie komt. Door de klap die hij gemaakt heeft zitten zijn spieren achter pittig vast. Dit is losgemasseerd en heb oefeningen mee gekregen. Het kan best zijn dat wat hij in z'n knie had hij dat altijd al had. Maar dat hij daar verder geen last van heeft.
Nu moet ik hem 5 dagen in de week maximaal 15 minuten longeren op een hele grote volte en stukjes rechtuit. en dan over 1 of 2 weken weer gemasseerd worden.
Ze ziet het heel positief in :)

Ik zag ook direct verschil toen hij na de massage weer moest lopen. Al veel losser.