Nare wonden op het achterbeen (foto)verslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

San

Nare wonden op het achterbeen (foto)verslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 00:28

Als je stalgenootjes je bellen met de boodschap 'niet schrikken, maar...' dan weet je dat het foute boel is. Op 16 juli is mijn paard tijdens het buiten zetten flink gewond geraakt aan zijn achterbenen. Hoe het precies gebeurt is, weet niemand. Het gebeurt zo snel... Maar dit is ongeveer het verhaal.

Mijn stalgenootje bracht mijn paard Piet naar de wei. Hij is heel makkelijk en echt een lieve reus aan de hand. Ze bleef even wachten tot het andere paard voor hem goed in haar weitje bij haar vriendje stond en de draad naar de achterste wei was gesloten. Wat er gebeurt is, is een combinatie van stomme pech en iets dat je dus nooit meer overkomt, omdat je dus echt er voor altijd aan zult denken een hek vast te houden. Ze stond met Piet in de opening van het hek. We hebben zo'n standaard stalen hek met een soort beugel aan het hek zelf en die valt in een sluiting op de paal. Zo eentje (even van Google).

Afbeelding

Met een windvlaag is waarschijnlijk het hek dichtgewaaid. Het kwam op Piet af en hij draaide van het hek af. Daarbij is hij tegen de paal aangekomen waar het slot van het hek zit. Hij heeft zich daarbij flink bezeerd, wilde weg en zat klem. Daarna is het een soort raadsel, maar op de een of andere manier is hij op het hek terecht gekomen. Voorbenen aan de ene kant, achterbenen aan de andere kant en zat hij dus vast. Hij heeft zichzelf wel losgekregen, maar daarbij zichzelf verder verwond (en het hek verbogen). Hij rende even een paar sprongen de wei in en kwam meteen weer terug om eigenlijk al gelijk aan te geven dat hij pijn had.

Mijn stalgenootjes belden meteen de dierenarts, toen mij en tegen de tijd dat ik op stal aankwam was de dierenarts er ook. Het zag er niet goed uit. Veel bloed, een diep gat op het rechterachterbeen waar je zo naar het bot keek net onder de knie. Linksachter was het allemaal wat oppervlakkiger, maar zaten toch ook nog stevige plekken. De dierenarts gaf aan dit thuis niet goed te kunnen behandelen en dus werden we doorverwezen naar Utrecht. Hij kreeg een lading prikken en om beide benen een noodverband en zo gingen we op weg. Wat had ik een medelijden met mijn grote vriend... met zoveel pijn in je benen meer dan een uur op die wiebelkar.

Afbeelding Afbeelding

In Utrecht aangekomen, gingen we gelijk door naar de behandelkamer en binnen een paar minuten viel al het gevreesde ' hij moet naar de OK'. Omdat de wonden op een slecht bereikbare plek zaten, zou hij onder neergelegd moeten worden met ook weer risico's. Tenzij hij uitzonderlijk braaf is. ' Nou dat is ie!' Maar goed daar konden ze mij niet op mijn blauwe ogen op vertrouwen, dus moest hij dat wel even bewijzen. Binnen no time stond dus de arts de wond na te voelen, werd hij door een co assistent geschoren, stond weer een ander zijn temperatuur op te nemen en mijn GVR vond alles prima. Hij stond keurig stil, luisterde naar wat van hem gevraagd werd en werd nooit boos. Tot mijn opluchting besloten ze hem staande met alleen een roesje te behandelen. Wij konden wachten in de wachtruimte en daarna nog even naar hem toe.

De eerste dag ben ik niet zo helder geweest foto's te nemen van de wonden, maar daarna wel. Ik zal jullie alle foto's laten zien en daarbij verslag doen van wat er aan de hand was in die fase. Let wel!! De foto's kunnen als schokkend ervaren worden. Ik hoop dat er meer mensen op Bokt zitten die zoiets meegemaakt hebben en die misschien hun ervaringen met me willen delen, want ik maak me wel zorgen.

17 juli. Dag 2. Om de grote wond zit vanwege de heftige zwellingen een drukverband. Piet moet een bakje onder zijn kin zodat hij niet aan het verband gaat trekken. Ik heb op dit punt geen idee wat eronder zit en wat ik moet verwachten. De meer oppervlakkige wond is gehecht en kan ik wel zien. Dat ziet er iets gezwollen, maar wel netjes uit. Hij heeft verder nog op diverse plekken wat schrappen en zwellingen. Hij krijgt Metacam tegen de pijn en moet op volledig boxrust in Utrecht blijven.

Afbeelding Afbeelding

19 juli. Dag 4. Het drukverband is eraf. Voor het eerst kan ik nu zien wat eronder zit. Ze hebben de wond en diverse lagen eronder waaronder spier mooi kunnen hechten. Je zou niet eens meer zeggen dat er zo'n groot gat gezeten heeft. Er is nog steeds wat zwelling rond de wond en er begint wat vocht het been in te zakken. Aan de andere kant is alles al veel rustiger. Ook de zwellingen rond de koker trekken wat weg.

Afbeelding Afbeelding

20 juli. Dag 5. Het herstel zet door. De plek rond de hechtingen ziet er rustiger uit. Zijn temperatuur daalt wat. Wel zit er veel vocht in het been. Vanaf dit moment wordt het been meerdere keren per dag koud afgespoten. Goed nieuws: er is een foto gemaakt en het ziet er naar uit dat het bot in het been niet beschadigd is.

Afbeelding Afbeelding

21 juli. Dag 6. Het gaat heel goed. De zwelling onder de wond is weg en de hechting ligt mooi glad. Piet reageert goed op het afspuiten en de zweling in het been neemt ook af. Met het linkerbeen gaat het echt heel goed. Er wordt gestopt met de Metacam.

Afbeelding Afbeelding

Ik krijg het nieuws dat ik Piet weer op mag komen halen. Helemaal blij! Ook al staat ons nog een lang traject te wachten. Het is superfijn je paard gewoon weer lekker thuis te hebben. Op zaterdagochtend vertrek ik al vroeg naar Utrecht. Vol goede moed gaan we op weg. Wanneer ik net de parkeerplaats op draai, gaat de telefoon... een 030 nummer. oliebol!! Dan weet je al hoe laat het is. De dierenarts hoopte dat ik nog niet op weg was... tsja... ' Ik ben er al en kom wel even naar binnen'. Er zit zwelling onder de hechtingen. Meer druk en dat zat er eerst nog niet. Ik mag hem mee naar huis nemen, maar ze vermoeden complicaties, dus op eigen risico. Daar beginnen we niet aan, dus hij blijft in Utrecht. De dierenartsen willen het even aankijken, maar eventueel moet met een echo even gezocht worden naar de oorzaak en zal er wat open moeten.

23 juli. Dag 8. Mijn grote vriend staat precies een week in Utrecht. Er begint iets zwelling op te treden onder de hechting op het rechterachterbeen. Mogelijk zit er toch een infectie. Met linksachter blijft het heel goed gaan.

Afbeelding Afbeelding

24 juli. Dag 9. Er is duidelijk meer zwelling te zien. De huid gaat ook wat rimpelen. Linksachter gaat top.

Afbeelding Afbeelding

Op 25 juli wordt een echo gemaakt van het been. Op de echo is een hematoom te zien onder de plek van de hechting. Vooralsnog besluit de arts even te kijken of het lichaam dit zelf op wil lossen. Bloed is een ideale voedingsbodem voor bacteriën dus het is niet fijn dat het daar zit. Daarnaast zorgt het voor meer druk en dus pijn voor Piet.

26 juli. Dag 11. De zwelling zette door en Piet had er teveel last van. De dierenarts heeft besloten een aantal hechtingen los te halen. De hechtingen op de randen blijven wel zitten om daar de boel toch nog wat bij elkaar te houden. Het hematoom is verwijderd. Het been is meteen helemaal geslonken en Piet lijkt zich er stukken beter onder te voelen. Linksachter blijft super goed gaan.

Afbeelding Afbeelding

28 juli. Dag 13. De afgelopen dagen is een infectie opgetreden. Een heel dik been en een paard dat zich ellendig voelt zijn het gevolg. Hij krijgt opnieuw Metacam om hem wat te helpen. Uit de wond komt een soort schuim.

Afbeelding Afbeelding

29 juli. Dag 14. De infectie lijkt onder controle te zijn. De rommel komt er netjes uit en de zwelling in de rest van het been is zo goed als weg.

Afbeelding Afbeelding

30 juli. Dag 15. De hechtingen zijn verwijderd. Ik schrok me rot, want ik wist het niet en zag ineens een gat dat veel groter was dan de dag ervoor. Het ziet er wel keurig 'schoon' uit. Linksachter zie je de plek van de hechting haast niet meer. De schrap is veel beter zichtbaar dan waar de hechtingen hebben gezeten. Groot pluspunt: hij loopt voor het eerst niet meer zo voorzichtig en zelfs zuiver in het stukje wandelen naar de behandelkamer.

Afbeelding Afbeelding

31 juli. Dag 16. Wat een traktatie! Piet mag na het afspuiten 10 minuutjes buiten aan de hand stappen. Hij vond het heerlijk. Hij is nog steeds zo braaf!!! Zet geen pas verkeerd, dramt niet, zeurt niet... Heerlijk dier. De wond ziet er niet veel anders uit dan de dag ervoor. Wel ontdek ik een zwelling op de koker onder een plekje waar ook een wondje van het hek gezeten heeft. Morgen wordt dat verder onderzocht. Ik hoop maar dat niet ook hier een complicatie zit...

Afbeelding Afbeelding

Het zal nog maanden duren voor Piet weer helemaal beter is. Dat geeft niet... als hij maar beter wordt! Gelukkig is hij zichzelf en de beste patiënt die je denken kunt. Daarom verdient hij ook gewoon al deze pech en tegenslagen niet. Ik maak me uiteraard veel zorgen om mijn grote vriend. Hopelijk gaat het ons vanaf nu wat meer mee zitten. Ik zal regelmatig even updaten ook hier.

Ziekenhuisselfie... je moet wat ;)

Afbeelding

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 00:41

Tja, zulke dingen gebeuren. Geen leuke wond, maar onder de knie is wel een relatief onschuldige plek. Hoe naar zo'n gat er ook uit ziet: dit gaat echt helemaal goed komen! En het litteken zal je nog meevallen: het geneest vooral door te krimpen.
Hou de moed er in! Piet komt niets tekort zie ik, niet bij jou en niet op de kliniek.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 04:43

Veel Beterschap aan Piet!
Ik vermoed dat het in Utrecht wel allemaal goed komt!

wph1

Re: Nare wonden op het achterbeen (foto)verslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 07:11

Beterschap

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 07:17

Jeetje, dat is schrikken. Duur ongelukje ook, zeg. Het ziet er nu allemaal erg lelijk uit, maar sinds ik de krater van Hepsie heb zien verdwijnen, geloof ik sterk in het herstellend vermogen van de huid. Gelukkig met name huid/vlees schade, dat had heel anders kunnen zijn.

Piet ziet er uit als een echte GVR en hij krijgt duidelijk op en top verzorging. Beterschap voor Piet!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 07:20

Zo onder elkaar ziet het er helemaal naar uit. Wat heb je toch een vreselijk lief paard. Beterschap :*

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 07:32

Dat is dus het 4e geval van zware verwondingen door de sluitingen aan dit type hek dat ik nu hoor (en zelf heb ervaren).
Deze sluitingen zijn letterlijk levensgevaarlijk. Geen stomme pech dus, maar een accident waiting to happen.

Sterkte met je paard!
En ik kan je stalhouder alleen maar adviseren deze sluitingen van de palen af te slijpen en er een stevige grendel op te zetten.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 07:45

Het zag er toch wel naar uit. Ik duim dat alles goed in orde komt!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 07:57

Potverdorie, dat is een lelijke wond inderdaad!
Ben je verzekerd? Lijkt me idd een duur grapje!
Deze wonden zijn goed te behandelen, hoe is het nu met de zwelling? Stapt hij zuiver?
Veel beterschap met je paard, hij(en jij) doet het super!

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 08:02

Toevallig dat ik dit topic nu tegen kom. Ik zag je paard staan in Utrecht afgelopen zaterdag. Hoop voor je dat hij snel geneest en weer naar huis mag.

winnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 08:12

ach wat naar zeg!! maar gelukkig heb je in Utrecht goede verzorging!
mijn paardje heeft ook ongeveer 2 weken daar gestaan i.v.m gezwel in wang.
top verzorging!!! heel vriendelijk, goede uitleg enz. na 2 weken mocht hij naar huis.
thuis nog een heel traject gehad, maar met resultaat!!! je ziet er niks meer van en hij is weer helemaal up- to - date!!
( zal er ff een foto bijdoen van z'n wang )

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 08:17

He bah, wat naar. De eerste foto's dacht ik nog "zo, dat ziet er relatief mooi uit!" maar daarna.... rot voor hem. Rot voor jouw en rot voor je stalgenootje.
Sterkte en beterschap.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 08:21

Bah, die hekken zijn echt nachtmerries....

Ik hoop dat het snel een stuk beter met je paard gaat, dit is heel naar :(:)

Achter de zwelling van de koker zie ik ook een nare wond zitten, of zie ik dat verkeerd?

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 08:42

Ai, wat een nare wond.
Ik heb ervaring met een soortgelijke wonden en in beide gevallen kwam dat helemaal goed. Zelfs de littekens vielen ontzettend mee. Ook sprongen ze open door een infectie en duurde het lang. Belangrijk is goede zorg, maar dat zal hij in Utrecht zeker krijgen!

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 08:45

bah wat een pech, ts! Veel sterkte en succes voor jullie allebei, knap hoe je alles oppakt...

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 08:45

Bedankt voor jullie reacties. Het zal idd een duur grapje zijn, maar het belangrijkste is dat het goed komt met hem. De hekken zijn inderdaad gevaarlijk. Het is bizar hoeveel je ze ziet, hoe onschuldig ze lijken en hoeveel schade ze aan kunnen richten. :(

Fijn te horen dat er mensen zijn die de ervaring hebben dat dit goed geneest. Na 2 weken zie je het zelf even niet meer, omdat het steeds eigenlijk achteruit ging en dan geeft dat toch moed. Gister stapte hij wel goed en de zwelling is niet veel meer op het been.

Grappig dat je Pietje daar gezien hebt agee. Ik hoop ook dat hij binnenkort mee mag. Maar alleen als het echt beter gaat. Tot die tijd staat hij het beste daar waar er snel gereageerd kan worden.

Klopt inderdaad dat er op de koker ook een wondje zat. Niet echt diep en leek tot dusver relatief onschuldig. Vandaag maar eens horen wat daarmee aan het handje is.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:38

Zo zeg, dat is niet mis. Sterkte en beterschap voor Piet!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:59

Geluk bij een ongeluk dat je zo'n braaf dier hebt. Als je zo'n spring-in-het-veld hebt die alles zelf weer opentrekt ben je nog verder van huis. En Utrecht is al zo'n eind... :=

Komt goed, en beterschap Pieteke! En ook sterkte voor San natuurlijk ~~~~~~~~~~~~

Paard2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:08

Jeetje wat verschrikkelijk! Hoop dat het uiteindelijk allemaal goed komt!

Vorig jaar heeft mijn paard ook een vreemde diepe wond opgelopen..zelfs een spier door. Gelukkig kon
de dierenarts het ter plekke hechten en heeft hij een maand op boxrust gestaan. Bij hem is gelukkig
alles goed gekomen en je ziet er niks meer van. Mijn paard was toen 22 dus was een beetje bang
dat het minder goed zou genezen ivm zijn leeftijd. Dus hoop voor julie net als bij ons op voor goede afloop! Sterkte!

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:30

Wat naar!!! Wat zul je geschrokken zijn. Hopelijk komt het weer helemaal goed met Piet.

Kleine tip voor wat betreft wondgenezing --> Honing! Het heeft ook een antibacteriële werking.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:36

Jee San, dat ziet er toch wel heel naar uit -O-
Kan me voorstellen dat de moed je toch even in de schoenen zakt als je dat ziet.

Maar we gaan duimen dat alles weer goed komt met Piet.

En wat is hij gigantisch braaf dat hij alles zo ondergaat :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:43

Tuurlijk komt het goed, met zo'n stoere naam... moet wel!!! :D

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:44

Wat een braaf beest heb jij!

Het ziet er inderdaad lelijk uit, maar mijn paardenkind heeft als vierjarige eenzelfde soort wond gehad, maar dan aan de boven- buitenkant van het voorbeen, plus bijbehorende extra plekken op de achterbenen (achterover geklapt in een aangelegde stalen bak-sloot, nota bene met iemand die helemaal niet gevraagd was om met hem te rijden, maar dat is een ander lang verhaal). We hebben het, nadat hij ontslagen werd uit Utrecht, lange tijd moeten spoelen, drie maal daags. Toen het tijd werd voor de hoefsmid en het been dus opgetild moest worden, hing mijn hoefsmid bijna boven de pot, de wond ging dan namelijk heerlijk open staan zodat je er vol in kon kijken. Plus dat de bijbehorende smurrie er dan ook uit kwam lopen. Maar! Alles is helemaal goed gekomen en je ziet er echt helemaal niks meer van! Dus ik verwacht dat het bij jullie ook helemaal goed gaat komen! +:)+ Tot die tijd, sterkte!

Chantal_1978 schreef:
Wat naar!!! Wat zul je geschrokken zijn. Hopelijk komt het weer helemaal goed met Piet.

Kleine tip voor wat betreft wondgenezing --> Honing! Het heeft ook een antibacteriële werking.

Dit is best wel zo, maar ik raad aan, zolang hij op Utrecht staat en je daarvan spullen krijgt, je lekker daar ook aan houden en niet gaan lopen klooien met huishoudmiddeltjes. Als je dat dan wel wilt, doe het dan in overleg!

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 12:00

Thnx allemaal :)

Ik kom nu inderdaad nergens aan. Ze zorgen er nu in Utrecht voor en ga er van uit dat zij de beste spullen ervoor hebben.

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:06

Ik zag je selfie en dacht hee die ken ik! Jeetje wat schrikken zeg! Hopen dat het herstel verder voorspoedig gaat!