Bult op rug, welke stappen ondernemen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elynkwpn

Bult op rug, welke stappen ondernemen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 20:27

Beste medebokkers,
Graag zou ik van jullie wat advies willen.

Mijn pony heeft midden op haar rug een bult zitten, het lijkt als of een of meerdere wervels niet helemaal lekker zitten....
Aan de longeerlijn had ze nergens last van maar toen ik er op ging zitten merkte je dat ze het niet prettig vond.

Ze heeft eind april een ongeluk gehad, ze is gruwelijk in elkaar gemept door een paard en naar mijn wete is het daarbij gebeurd. (Ik had haar toen net een week in mijn bezit) naar mijn weten had ze dat niet voor ik haar kocht maar 100% zeker ben ik niet.

Ik heb een osteopaat laten komen deze heeft oa een tik op de wervels gegeven nu bijna 3 weken geleden maar heeft niets geholpen.

Nu wil ik graag "betere" stappen gaan ondernemen zoals foto's laten maken van de rug. Wat raden jullie aan? Gewoon röntgenfoto's of Ergografie? Of iemand die een nog betere actie weet?

Alvast hartelijk dank voor het mee denken!!

superpony

Re: Bult op rug, welke stappen ondernemen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 00:16

Het ligt eraan wat je na de behandeling van de osteopaat hebt gedaan.

Je kan foto's laten maken. Dan weet je zeker hoe haar ruggenwervels eruit zien.

Als de spieren ook een probleem zijn, is het beter om op te bouwen aan de hand onder begeleiding. De spieren zullen heel sterk moeten worden voor je erop kan.

Er zijn klinieken die foto's maken en ook ene fysio in huis hebben. Daar zou ik voor kiezen.

CharlotteR1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 00:33

Sommige osteopaten zijn eigenlijk geen osteopaten. Geloof me, ik ken verschillende mensen die al een genomen hebben en waarbij het niet hielp. Er zitten dus veel kwakzalvers tussen (er zitten ook goeie tussen hoor). Foto's laten nemen is inderdaad het beste om te kijken of er iets fout zit. Je dierenarts of kliniek zal je wel aanraden welke je foto's het beste neemt! Veel beterschap voor je paardje alvast!

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 00:42

Hoe groot is de bult? Mijn paard heeft sinds kleins af aan ook een bultje op de rug, maar dat is gewoon een weefselbultje. Heeft hij ook geen last van. Maar het beste is toch om even contact met de dierenarts op te nemen en andere dingen uit te sluiten...

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:11

zelfde vraag hier: hoe groot is die bult?
Is het een klein bultje, of is de wervelkolom vergroeid?
Ik denk dat je best een afspraak maakt met een goede kliniek en foto's laat maken van de rug, om te kijken wat er juist mis is bij je paard.

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 20:13

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor alle reacties!
Ik heb inmiddels diverse klinieken gesproken en ze gaat helemaal "door de molen" om na gekeken te worden hoe of wat.

Bedankt!!:)

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:17

Ik zou dit overleggen met je da. Wat is het voor bult? Hoe groot? Hard of zacht? Op welke plaats?Op röntgenfoto's zie je niet alles. Dus eerst maar met de da overleggen.
En hem ook even laten kijken naar de beweging van je pony. Misschien is die bult het probleem niet maar iets anders. Wat je nu niet ziet omdat je alleen op de bukt Let.
Beterschap voor je pony en succes.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:29

Mijn vorige paard heeft dat twee jaar gehad, trok toch weer weg en paard wat ik nu heb heeft het ook, denk met meer bespiering dat het wel goed komt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:32

Dit is een karperrug. Lijkt me dat je paard dit al levenslang heeft. Kan weinig kwaad.

Als je iets wilt, dan zou ik gewoon je dierenarts bellen voor advies.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:34

Tja vorige paard zeiden ze op keuring ook karperrug, is bij dat paard niets meer van te zien, is toen ze eenmaal onder zadel kwam helemaal weg getrokken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:34

Lijkt een karperrug

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 20:36

Jasmijn159 schreef:
Dit is een karperrug. Lijkt me dat je paard dit al levenslang heeft. Kan weinig kwaad.

Als je iets wilt, dan zou ik gewoon je dierenarts bellen voor advies.

Helaas heeft ze er last van dus het zal niet
Helemaal lekker zitten binnen in.

Is een karperrug niet contact het zelfde
Dan ? Sinds kort is dit sowieso pas veranderd is het er een klein bultJe ;)

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:47

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:41

Als je twijfelt zou ik er even een goede dierenarts naar laten kijken en vragen wat zij adviseren, foto's maken of niet.
Dan heb je in ieder geval meer duidelijkheid, anders blijf je er onzeker over.

Mijn dierenarts is tevens mijn osteopaat, toen ik tijdens een behandeling bij mijn vorige paard aangaf dat ik twijfelde over haar rug in combinatie met haar gespannen gedrag met rijden adviseerde hij toen ook om even langs de kliniek te komen voor foto's, en zij bleek inderdaad een lichte vorm van KS te hebben.