Wat kan dit zijn? Huid laat los!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pibelle

Wat kan dit zijn? Huid laat los!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 18:40

Wie weet wat dit is?
Afbeelding

Afbeelding

We geloven niet dat het ZE is. We hebben het paard nog nooit zien schuren. Zelfs bij vaststaan aan paal en stang, staat hij nog heel rustig.

Het is echt de huid die los laat, de haren blijven merendeels gewoon vastzitten.

Dierenarts is er al bij geweest en weet niet wat het is. Er is nu bloed afgenomen, we krijgen dinsdag de uitslag.

Hij is aantal maanden geleden voor schimmel behandeld (enting + imaverol)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:44

hoe voelt de nek aan? hard en dik?
Lijkt toch verrekte veel op Ze.....

DiantaM

Re: Wat kan dit zijn? Huid laat los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:48

Die van ons heeft ook ZE en die huid ziet er ook zo uit..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:57

Waar is ZE de afkorting van. Ik heb hier nog nooit van gehoord.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:59

Zomereczeem pien_2010

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:00

bij wijze van proef toch even de schilfertjes voorzichtig loskammen, insmeren met skincalmin en in een deken zetten....?

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:06

Zo zag onze shet er ook uit een poosje geleden. Verstikte huid onder te veel haar en te veel/te vaak troep op gespoten door verzorgstertje. (anti-klit e.d.)
Kon ze niet tegen.
Wij hebben haar geschoren (ook zij kanten van de aanhef van de manen) en dagelijks gewassen met imaverol, afgewisseld met babyshampo en na het wassen plekjes ingesmeerd met sudocreme.
Laatst bijgewerkt door WendyLotte op 31-07-16 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:08

Ik denk 'rainrot', als ik het goed zie zit het onder de manen, dat kan gaan broeien als het even heeft gezweet.
Even kijken of je de manen kunt invlechten, zodat er meer zuurstof en frisse lucht bij komt.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:10

KoudbloedKim schreef:
Ik denk 'rainrot', als ik het goed zie zit het onder de manen, dat kan gaan broeien als het even heeft gezweet.
Even kijken of je de manen kunt invlechten, zodat er meer zuurstof en frisse lucht bij komt.

dat denk ik ook, of een schimmel parasiet. Denk dat een imaverol kuurtje kan helpen

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:16

KoudbloedKim schreef:

dit dus :j zinkzalf / sudocreme / bepathen zalf kunnen goed helpen :(:)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:17

Bij rainrot zie je ook pus. Dit ziet er heel droog uit.

Pibelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 19:27

dems75 schreef:
bij wijze van proef toch even de schilfertjes voorzichtig loskammen, insmeren met skincalmin en in een deken zetten....?

Ik heb de schilfers losgemaakt met Derfen eczeem olie en daarna er uit gekamd. Nu inderdaad ook een vliegendeken met hals opgedaan.

Ook nog de manen naar de andere kant gevlochten om zo ook eventueel verstikking tegen te gaan.

Heb meerdere mensen met eczeem paard gevraagd, die denken niet dat het Ze is. Omdat hij absoluut niet schuurt en de staart ook helemaal heel is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:30

Paard is behandeld met imaverol een tijd geleden?
Had het toen schimmel op de hals?
Dit zou een tweetal zaken kunnen zijn naar mijn idee.
of het komt nog van de imaverol dat er daardoor huidvernieuwing plaats vind en je dat nu ziet...gewoon kammen en met rust laten helpt dan..
of..
een secundair soort infectie kan zijn geweest waarbij je dus eigenlijk ook huidvernieuwing ziet.

Ik heb dit wel vaker gezien bij paarden die behandeld zijn geweest met een middel tegen luis in de manen.
maar heb dit ook wel gezien bij een milde huidinfectie, zou het even in de gaten houden. Goed luchten inderdaad en eventueel nog een keer wassen met een antibacterieel middel

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:34

Unique6 schreef:
Zomereczeem pien_2010

OK. Dank je, gelukkig nooit mee te maken gehad. Dus die link had ik ook niet naar zomer eczeem gelegd :o .
Ik vind de uitleg van ellepel een logische. Als het dat niet zou zijn ga ik mee met de rainrot, want dat was mijn eerste gedachte.

Pibelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 19:38

ellepel schreef:
Paard is behandeld met imaverol een tijd geleden?
Had het toen schimmel op de hals?

Van de winter hadden we ook huidproblemen. Behandeld voor rainrot en schimmel. Maar dat was op de rug en kont. Het was ook in maart ongeveer , dus huidvernieuwing kan het niet zijn..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:33

Denk dat je in de war bent met veharen, dat gebeurd 2 maal per jaar als het goed is.
Nieuwe huid aanmaken gebeurd dagelijks,elke dag vernieuwen de cellen zich weer.
Soms gaat er echter wat mis waardoor dat wat extremer kan gaan en het lijkt bij jouw paard zo te zijn
Nu nog uitvinden hoe het komt :j

Ik moet er morgen even om denken dat ik een foto voor je maak
Heb een tinker staan die ook wat van zulke plekjes in de manen heeft, daar doe ik niks aan.
Trekt wel weer weg, kun je kijken of het er op lijkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 18:32

Nee,het is toch iet hetzelfde als wat ik dacht.bij de tinker is het zo, en dan alleen bij de aanzet manen
Afbeelding

Daar laat ook wat huid los hoor,alleen was dat dus al weg.
Maar zij heeft het vaker in de zomer,ik kan het gewoon weg en dan is het ook over.
Ben wel benieuwd wat er bij jouw dier nog uit het bloedonderzoek gaat komem :j

Pibelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 09:36

Vandaag de resultaten van de bloedtest binnen gekregen. Een van de waarde wees op een allergie, er wordt dus meteen een allergie test gedaan. Daar wachten we nu nog op.
Verder had hij zeer lage selenium waarde en ook de lever en melkzuur waarden waren niet helemaal goed.
Iemand ervaring met Selenium supplementen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:32

Ik. Chevivit is het beste.
Ik koop het bij equimatch, daar is het het goedkoopste.
die van mij heeft snel tekort aan selenium, dus geef ik dat.
gebruik ook even de zoekfunctie, zijn veel topics met info over seleniumtekort :j

Pibelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 07:34

Dit zijn de resultaten. Wie kan ze interpreteren? Wat zou nog een aanwijzing kunnen zijn voor z'n manen??

Afbeelding
Afbeelding

kikkerdril4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 07:51

Eosinofielen spelen een rol bij infecties van parasieten/wormen of allergische reacties zoals exceem, dus denk dat je dan toch af moet gaan wachten om wat voor allergie het gaat. Mijn paard heeft overigens iets vergelijkends gehad, heb het bij haar een paar keer met betadine gewassen en toen was het eigenlijk weg. Weet dus niet precies wat het geweest is