Ontstoken oog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Ontstoken oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 15:43

Hallo,

Vanmiddag kwam ik op stal en ik haaldde mijn pony uit de wei en ik zag dat in zijn oog gele prut zat en dat het ook uitgelopen was onder zijn oog. Ik heb het verwijdert met een zakdoekje en verder met rust gelaten. De staleigenaar was ook op stal en hij zei dat het een ontstoken oog is veroorzaakt door de vliegen.
Hij gaf mij de tip om het met uitgekookt water schoon te maken. Dit heb ik na het rijden thuis gemaakt en daarna het oog schoongemaakt.

Hoelang moet ik dit doen? En doe ik het goed zo?

Mvg Yenni

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:03

Ontstoken ogen zijn wel dingen om niet té lang aan te kijken. Was het alleen maar wat dik geweest is schoon houden met afgekoelde lichte kamille thee ook aam te raden. Maar nu met gele prut kan het zijn dat de ontsteking behoorlijk is. In dat geval loop je een risico dat het oog zelf aangedaan is. Ik zou dus morgenochtend een afspraak maken met de da voor controle en een zalfje.

En het is verstandig om een vliegenkap te kopen zodat je pony niet weer last krijgt.

Yenni

Re: Ontstoken oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 16:06

Oke, ik wist dus niet dat het zo erg kon zijn. Hij heeft dit binnen 1,5 dag opgelopen want vrijdag was er niets aan de hand. Kan dit echt door de vliegen komen? Bedankt voor je vriendelijke reactie!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 16:08

Vliegen kap gaan we aanschaffen. Morgen ben ik zelf de hele dag werken dus dan verzorgt mijn moeder het oog met uitgekookt water. Als het morgen nog zo erg is dan zal ik vragen aan mijn moeder of zij telefonisch contact wil hebben met de da. Dan kan hij bepalen of het nodig is te komen. :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:13

Het voordeel van in de ochtend bellen voor eem gewone afspraak is dat je geen spoedtaroef hoeft te betalen, dat is altijd voordelig. Maar mocht dat ook niet gerekend worden als je later belt met overleg is het ook fijn :)

Beste is om een aantal keer per dag voorzichtig schoon te maken. Let op dat je bij iedere veeg een schoon gedeelte gebruikt, anders veeg je de viezigheid er alleen maar in.
Ontstoken ogen gaan snel zomers, vlieg zit op de mest, zit bij het oog, paard jeukt oog en wrijft de viezigheid er verder in.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:14

Ja hoor, komt door de vliegen :j
We hebben er hier ook 2 die daar gevoelig aan zijn. Even verzorgen en inderdaad een vliegenkap opzetten. Met kap hebben ze er geen last van.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 16:41

Dank jullie wel voor jullie vriendelijke reacties! Wij gaan woensdag een vliegenkap kopen en iedere dag goed schoonmaken. Ook bellen we morgen even met de da voor overleg. :)

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:51

Wat ook helpt, is gewone Engelse thee te maken en dit te laten afkoelen. Paar keer het oog mee schoonmaken met steeds een stuk nieuwe doek en het gaat al snel beter.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:58

Dat er prut uitkomt betekend dat er wel echt iets aan het ontsteken is! Heel voorzichtig zijn met een oog dat kan ik je alleen maar aanraden. Mijn paard heeft al een oogprobleem sinds eind april. Een vliegenkap is alvast een goede om de vliegen weg te houden en inderdaad schoonmaken. Als er niet snel verbetering is even de dierenarts bellen dat is toch het beste. Sterkte ermee ;)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 17:46

Als het na 2-3 dagen niet beter word bellen we uiteraard de da

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:56

Nog beter is afgekoelde kamille thee, dat werkt erg goed tegen de ontsteking.
Ik ben nog nooit met ontstoken oog naar veearts gegaan, altijd mt schoonhouden en kamille thee helemaal weg gegaan.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 18:04

Oke dat word dus kamille thee. Bedankt!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 20:21

Zit er verschil in maat met een vliegenkap?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:26

mrie schreef:
Nog beter is afgekoelde kamille thee, dat werkt erg goed tegen de ontsteking.
Ik ben nog nooit met ontstoken oog naar veearts gegaan, altijd mt schoonhouden en kamille thee helemaal weg gegaan.

Doen hier precies hetzelfde. Daarnaast doen wij vliegen netje en DEED 50% op het gezicht en heeeel voorzichtig rond de oogjes en in het hoekje waar het traant 's ochtends en 's avonds. Nooit in het oog want het piekt anders te veel. Onze paarden komen gelijk aangerend als ik het flesje DEED pak. Dit kun je kopen via alle apotheken of via Bol.com.
Hier zijn zoveel vliegen dat na jaren ervaring met alle oplossingen wij kiezen voor het vliegen netje met oren vrij, omdat dit de minste open plekjes geeft of andere beschadigingen aan de huid. Door de Deed gaan de vliegen niet meer in de ogen zitten. Kap is handig voor tijdelijk. Wij hebben ze hier ook voor als er echte infectie is zoals bij jou nu.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 20:31

Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik ben niet zo snel van naar de da te rennen maar met ogen moet je idd voorzichting zijn. Ik ben ook van plan als het na een paar dagen niet beter is om even telefonisch overleg te plegen met onze da. Kijken wat die zegt.

Bedankt voor de reactie's!

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:46

Heeft mijn paard laatst ook gehad. Hij heeft nu een vliegennetje om en dit helpt al fijn tegen de vliegen. Ik geb toen gebeld met de dierenarts en ook zalf ophalen (kosten €8) voor het oog. Die zalf hield het oog mooi vet. Als je de andere oorzaken nodig hebt dan moet de dierenarts wel langskomen. Die geven ze namelijk zonder consult niet mee.

Kamille thee (afgekoeld) en de oogzalf van de da, in als nood oogdruppels voor de mens helpen al een heel stuk. Maar inderdaad niet te lang aankijken!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:19

Goed in de gaten houden inderdaad, bij twijfel DA :j ogen zijn kwetsbaar. De mijne heeft er ook ondanks dagelijkse check meermaals last van gehad, zelfs van niks aan de hand naar een heel dik oog in een halve dag tijd.
Ik heb de DA de eerste keer ingeschakeld en oogdruppels gekregen. Voor het onderhoud helpt inderdaad uitwassen met gekookt water en / of Kamille thee het beste. En absoluut een vliegenkap. De mijne staat niet meer zonder en gaat nu perfect. :)

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:07

Ik volg even want mij pony heeft het nu ook, het is ook beetje dik en er komt helder vocht uit.
Vliegenkap durf ik niet zo omdat ik bang ben dat hij blijft hangen oid, hoe doen jullie dat met de kap? Er komen wel 2x per dag mensen bij het weiland en het ligt aan een fietspad maar echt veel toezicht is er niet.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:16

Arantes schreef:
Ik volg even want mij pony heeft het nu ook, het is ook beetje dik en er komt helder vocht uit.
Vliegenkap durf ik niet zo omdat ik bang ben dat hij blijft hangen oid, hoe doen jullie dat met de kap? Er komen wel 2x per dag mensen bij het weiland en het ligt aan een fietspad maar echt veel toezicht is er niet.

De vliegenkappen die ik reeds gebruikt heb zijn toch niet zo stevig of vast aan dat het een gevaar zou kunnen betekenen. Ik ben als de dood voor het gebruik van een halster op de wei of paddock. Onze paarden staan dus nooit ofte nimmer met halster buiten of op stal, maar in de vliegenkap zie ik geen probleem. Het is zelfs zo dat wanneer de merrie met haar achterhoef aan haar hoofd krabt, ze de kap soms aftrekt.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:31

Bedankt Lukasje, ik ben inderdaad ook erg huiverig met halsters op het weiland, maar goed om te horen dat het gevaar bij een vliegenkap een stuk minder is. Dan ga ik er maar snel één aanschaffen en zijn ogen schoonhouden en hopen dat ze dan snel genezen.

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:29

Als je de dierenarts belt kun je waarschijnlijk zo een zalfje ophalen , daarvoor hoeft de da je pony niet te zien.
Nadeel van zon zalfje is dat je het zo'n 4x per dag op moet smeren.
Kamille thee helpt wel bij een geïrriteerd oog maar ik vraag me af of een oogontsteking hier ook mee verdwijnt ..

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:36

Ik heb een kap met oren gehad, die was in no time stukgetrokken door zijn maten. Nu een zwarte kap met klittenband onder zijn kaak en bij zijn oren, die is zo los als het moet maar nodigt ook minder uit tot trekken. Ik laat hem gerust om, mits dagelijks gecheckt :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:01

Schoonmaken met afgekoeld gekookt water, eventueel met kamille aangemaakt. Ik heb een oogzalfje liggen dat ik dan gebruik, van de DA maar zonder antibiotica. Na het schoonmaken doe ik dat een aantal keer per dag, en idd een kap tegen de vliegen op.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:15

Tancreda4 schreef:
Schoonmaken met afgekoeld gekookt water, eventueel met kamille aangemaakt. Ik heb een oogzalfje liggen dat ik dan gebruik, van de DA maar zonder antibiotica. Na het schoonmaken doe ik dat een aantal keer per dag, en idd een kap tegen de vliegen op.

Het oogzalfje is nadat je het geopend en gebruikt hebt nog maar een maand houdbaar wel iets om rekening mee te houden.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:30

Mijn dierenarts kwam toch eerst even kijken voor ik een zalfje kon ophalen . En dat was maar goed ook want het was niet zomaar een ontstoken oog!

Een simpel vliegenkapje gaat wel stuk als ze blijven hangen hoor. ;)
Als ik niet weet of het regenen gaat, doe ik het netje op waarbij geen halster nodig is. Bij mooi weer krijgt ze de Rambo kap op (lijkt dan net een imker ) en die moet wel af snachts want merk dat ze overdag soms al minder zicht heeft.